مصرف ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارت کربوهیدارت ﺟﺬب ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارتﻫﺎی ﻣﺼﺮﻓﯽ اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﻬﻢ ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارت

نقش کربوهیدرات در بدن به چه صورت است افراد ورزشکار تا چه حد به مصرف این دسته غذایی نیازمندند اهمیت مصرف موادغذایی حاوی کربوهیدرات در بدن را در ادامه مطلب در اختیارتان به شما توضیح خواهیم داد ﺣﻔﻆ ﻗﻨﺪ ﺧﻮن و ﺗﻨﻈﯿﻢ واﮐﻨﺶﻫﺎی ﺳﻮﺧﺖ ﭼﺮﺑﯽ بدن با کربوهیدرات ها صورت میگیرد.

ﻧﻘﺶ ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪراتﻫﺎ در ﺑﺪن و راﺑﻄﻪی آن ﺑﺎ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ورزﺷﯽ

ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارتﻫﺎ در ﺑﺪن ﻧﻘﺶﻫﺎی ﻣﺘﻌﺪدی از ﺟﻤﻠﻪ ﺗﻮﻟﯿﺪ اﻧﺮژی، ﺻﺮﻓﻪ ﺟﻮﯾﯽ در ﻣﺼﺮف ﭘﺮوﺗﺌﯿﻦ، ﺗﺄﻣﯿﻦ وﯾﺘﺎﻣﯿﻦﻫﺎ، ﺗﺄﻣﯿﻦ ﺳﻮﺧﺖ دﺳﺘﮕﺎه ﻋﺼﺒﯽ ﻣﺮﮐﺰی و ﺗﻨﻈﯿﻢ ﭼﺮﺑﯽ ﺧﻮن را ﺑﺮ ﻋﻬﺪه دارﻧﺪ.

ﺳﻄﻮح ﭘﺎﯾﯿﻦ ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارت ﺳﺒﺐ ﺧﺴﺘﮕﯽ زودرس ﻃﯽ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ورزﺷﯽ ﻣﯽﺷﻮد.

ﻣﻨﺎﺑﻊ ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارت ﺑﺪن ﻣﺤﺪود ﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪ ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺧﺎﻃﺮ اﺳﺖ ﮐﻪ ورزﺷﮑﺎران ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻮﺟﻪ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﮐﻪ:

  • اوﻻً ﭘﯿﺶ از ﺷﺮوع ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ورزﺷﯽ ﺑﺎﯾﺪ ذﺧﺎﯾﺮ ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارت ﺑﺪنﺷﺎن ﮐﺎﻣﻞ ﺑﺎﺷﺪ
  • ﺛﺎﻧﯿﺎً ﻫﻨﮕﺎم ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ورزﺷﯽ ﺑﺎ ﺗﺪﺑﯿﺮی ﻣﻨﺎﺳﺐ از ﮐﺎﻫﺶ ذﺧﺎﯾﺮ آن ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی ﮐﻨﻨﺪ.

اﮔﺮ ذﺧﺎﯾﺮ ﮔﻠﯿﮑﻮژن ﺑﺪن ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺑﺎﺷﺪ ﻓﺮد دﭼﺎر ﮐﺎﻫﺶ ﻗﻨﺪ ﺧﻮن و ﺧﺴﺘﮕﯽ ذﻫﻨﯽ ﻣﯽﮔﺮدد ﮐﻪ ﺧﺴﺘﮕﯽ ذﻫﻨﯽ ﻧﯿﺰ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺧﺴﺘﮕﯽ ﻋﻀﻼﻧﯽ ﻣﯽﺷﻮد و ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻓﺮد ﮐﺎﻫﺶ ﻣﯽﯾﺎﺑﺪ.

ﻫﺮ ﭼﻪ ﺷﺪت ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ورزﺷﯽ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺑﺎﺷﺪ، او ﺑﺎﯾﺪ ﺳﻬﻢ ﺑﯿﺸﺘﺮی از ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺮژی خود را ﺑﻪ ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارت اﺧﺘﺼﺎص ﺑﺪﻫﺪ. ﺑﺎ اﯾﻦ وﺟﻮد ﺣﺘﯽ ﻃﯽ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ورزﺷﯽ ﺑﺎ ﺷﺪت ﭘﺎﯾﯿﻦ ﮐﻪ ﻣﻨﺒﻊ اﺻﻠﯽ ﺗﻮﻟﯿﺪ اﻧﺮژی ﭼﺮﺑﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﺑﺎز ﻫﻢ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﻘﺪار ﻣﺘﻮﺳﻄﯽ ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارت ﻣﺼﺮف ﺷﻮد. دﻟﯿﻞ آن اﻫﻤﯿﺖ ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارت در ﺣﻔﻆ ﻗﻨﺪ ﺧﻮن و ﺗﻨﻈﯿﻢ واﮐﻨﺶﻫﺎی ﺳﻮﺧﺖ ﭼﺮﺑﯽ ﻫﺎﺳﺖ. ﭼﻨﺪﯾﻦ ﻋﺎﻣﻞ ﺑﺮ ﺳﻬﻢ ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارت در ﺗﺄﻣﯿﻦ اﻧﺮژی ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ورزﺷﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﮔﺬارﻧﺪ.

ﻋﻮاﻣﻠﯽ ﮐﻪ ﺳﺒﺐ اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﻬﻢ ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارت در ﺗﻮﻟﯿﺪ اﻧﺮژی ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از:

  • ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺷﺪﯾﺪ
  • ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻃﻮﻻﻧﯽ ﻣﺪت
  • ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ در دﻣﺎی ﺑﺴﯿﺎر ﺑﺎﻻ، ﯾﺎ ﺑﺴﯿﺎر ﭘﺎﯾﯿﻦ
  • ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ در ارﺗﻔﺎﻋﺎت ﺑﻠﻨﺪ
  • ﺳﻦ (در ﺳﻨﯿﻦ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺗﺮ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ)

ﻋﻮاﻣﻠﯽ ﮐﻪ ﺳﺒﺐ ﮐﺎﻫﺶ ﺗﺄﻣﯿﻦ اﻧﺮژی ﺗﻮﺳﻂ ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارت ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از:

  • ﺗﻤﺮﯾﻦ اﺳﺘﻘﺎﻣﺘﯽ
  • آﻣﺎدﮔﯽ ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ
  • ﺳﺎزﮔﺎری ﮔﺮﻣﺎﯾﯽ
  • ﺟﻨﺲ درﺻﺪ ﮐﻞ ﮐﺎﻟﺮی ﻣﺼﺮﻓﯽ

دلایل مصرف ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارت ﮐﺎﻓﯽ توسط ورزشکاران:

  • ﺗﺄﻣﯿﻦ اﻧﺮژی
  • ﺑﻬﺒﻮد ذﺧﺎﯾﺮ ﮔﻠﯿﮑﻮژن
  • اﺟﺎزه دادن ﺑﻪ ﻋﻀﻼت ﺑﺮای رﯾﮑﺎوری ﭘﺲ از ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ورزﺷﯽ
  • ﺗﺄﻣﯿﻦ ﻣﻨﺒﻊ آﺳﺎن و ﺳﺮﯾﻊ اﻧﺮژی

مصرف ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارت کربوهیدارت ﺟﺬب ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارتﻫﺎی ﻣﺼﺮﻓﯽ اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﻬﻢ ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارت   مصرف ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارت کربوهیدارت ﺟﺬب ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارتﻫﺎی ﻣﺼﺮﻓﯽ اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﻬﻢ ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارت

ﺷﺎﺧﺺ ﻗﻨﺪی ﺳﻨﺠﺸﯽ اﺳﺖ ﺟﻬﺖ ﺑﺮرﺳﯽ ﺳﺮﻋﺖ ﺟﺬب ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارتﻫﺎی ﻣﺼﺮﻓﯽ.

ﺑﺮﺧﯽ از ﻣﻮاد ﻏﺬاﯾﯽ ﺷﺎﺧﺺ ﻗﻨﺪی ﺑﺎﻻ و ﺑﺮﺧﯽ ﺷﺎﺧﺺ ﻗﻨﺪی ﭘﺎﯾﯿﻦ دارﻧﺪ ﻫﺮ ﭼﻪ ﯾﮏ ﻣﺎده ی ﻏﺬاﯾﯽ ﺣﺎوی ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارت، ﺳﺮﯾﻊ ﺗﺮ ﺟﺬب ﺑﺪن ﺷﻮد(ﺷﺎﺧﺺ ﻗﻨﺪی ﺑﺎﻻﯾﯽ دارد) و ﺳﺒﺐ ﺗﺮﺷﺢ ﺳﺮﯾﻊ ﺗﺮ اﻧﺴﻮﻟﯿﻦ ﻣﯽﮔﺮدد، ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺧﺎﻃﺮ ﻋﻤﻮﻣﺎً ﺗﻮﺻﯿﻪ ﻣﯽﺷﻮد ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارتﻫﺎی دارای ﺷﺎﺧﺺ ﻗﻨﺪی ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺗا ﻣﺘﻮﺳﻂ ﻣﺼﺮف ﺷﻮد.

ﺑﺎ اﯾﻦ وﺟﻮد زﻣﺎنﻫﺎﯾﯽ وﺟﻮد دارد از ﻗﺒﯿﻞ ﻫﻨﮕﺎم ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ و ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﻌﺪ از ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ورزﺷﯽ ﮐﻪ ﻣﺼﺮف ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارت ﺑﺎ ﺷﺎﺧﺺ ﻗﻨﺪی ﺑﺎﻻ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺗﺮ اﺳﺖ. ﺑﻪ ﻃﻮر اﯾﺪه آل ورزﺷﮑﺎران ﺗﺎ ﺣﺪ ﻣﻤﮑﻦ ﺑﺎﯾﺪ هنگام فعالیت ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارتﻫﺎی ﻣﺮﮐﺐ (ﭘﻠﯽ ﺳﺎﮐﺎرﯾﺪﻫﺎ و دی ساکارید ها) را ﻣﺼﺮف ﮐﻨﻨﺪ و ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﻌﺪ از ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ورزﺷﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارتﻫﺎی ﺳﺎده (ﻣﻨﻮ ساکاریدها) را ﻣﺼﺮف ﮐﻨﻨﺪ.

ﻣﻮاد ﻏﺬاﯾﯽ اﻧﺮژی زای دﯾﮕﺮ ﻧﯿﺰ ﺑﺎﯾﺪ در ﮐﻨﺎر ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارت ﻣﺼﺮف ﺷﻮﻧﺪ اﻣﺎ اﯾﻦ ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارت اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻨﺒﻊ اﻧﺮژی ﻏﺎﻟﺐ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.

مصرف ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارت کربوهیدارت ﺟﺬب ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارتﻫﺎی ﻣﺼﺮﻓﯽ اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﻬﻢ ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارت   مصرف ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارت کربوهیدارت ﺟﺬب ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارتﻫﺎی ﻣﺼﺮﻓﯽ اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﻬﻢ ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارت   مصرف ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارت کربوهیدارت ﺟﺬب ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارتﻫﺎی ﻣﺼﺮﻓﯽ اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﻬﻢ ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارت


تهیه وتنظیم: ساناز مطلبی خامنه کارشناس تغذیه و رژیم درمانی


لینک مرتبط: درباره تغذیه ورزشی این نکات ساده را بخاطر بسپارید

منبع: دکتر سلام

5 1000
ارسال شده در 7 دی 1395 توسط با موضوع تغذیه | 395 بازدید

پیشنهاد سردبیر

  • حرکات نوزاد چگونه باید باشند
  • همه چیز درمورد بیماری های شدید روانی
  • مراحل ساده برای پیشگیری از دیابت
  • در ایام نوروز مصرف میوه را جایگزین شرینی کنید
  • کشکول فندقی
  • این نکات را برای بهبودی بعد از سزارین در نظر بگیرید
  • مراقبت از پوست در برابر آفتاب با این خوردنی ها
  • تشویق به اضطراب با این خوراکی ها
  • محبوبترین ها

  • بازدید دکتر هاشمی از مناطق زلزله زده خراسان رضوی
  • با عینک جدید مرز بافت سرطانی و بافت سالم تشخیص داده می شود
  • گوجه فرنگی ،ماده اصلی تشکیل دهنده خودروهای آینده
  • یک زن چینی به دلیل مشکل مالی روده اش را با خود حمل می کند
  • خدمات امدای سازمان امداد و نجات به سیل زدگان
  • درصد چاقی در کودکان ایرانی
  • تولد موش های سالم بدون نیاز به اسپرم
  • اشتباه پزشکی این بار برای خواننده دردسر ساز شد
  • رپورتاژ

  • همه چیز درباره کم‌خونی
  • لیفتینگ با نخ
  • بیش از آن‌چه فکر می‌کنید از دندان‌هایتان کار می‌کشید!
  • دکتر دندانپزشک امینی عضو انجمن ایمپلنتولوژی آمریکا
  • چشمانی زیبا و گیرا با پپتیدها!
  • الو دکتر

    تلگرام دکتر سلام
    دکتر هومن عشقی
    نخ دندان ارکید

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما