نقش کربوهیدرات در بدن به چه صورت است افراد ورزشکار تا چه حد به مصرف این دسته غذایی نیازمندند اهمیت مصرف موادغذایی حاوی کربوهیدرات در بدن را در ادامه مطلب در اختیارتان به شما توضیح خواهیم داد ﺣﻔﻆ ﻗﻨﺪ ﺧﻮن و ﺗﻨﻈﯿﻢ واﮐﻨﺶﻫﺎی ﺳﻮﺧﺖ ﭼﺮﺑﯽ بدن با کربوهیدرات ها صورت میگیرد.

ﻧﻘﺶ ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪراتﻫﺎ در ﺑﺪن و راﺑﻄﻪی آن ﺑﺎ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ورزﺷﯽ

ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارتﻫﺎ در ﺑﺪن ﻧﻘﺶﻫﺎی ﻣﺘﻌﺪدی از ﺟﻤﻠﻪ ﺗﻮﻟﯿﺪ اﻧﺮژی، ﺻﺮﻓﻪ ﺟﻮﯾﯽ در ﻣﺼﺮف ﭘﺮوﺗﺌﯿﻦ، ﺗﺄﻣﯿﻦ وﯾﺘﺎﻣﯿﻦﻫﺎ، ﺗﺄﻣﯿﻦ ﺳﻮﺧﺖ دﺳﺘﮕﺎه ﻋﺼﺒﯽ ﻣﺮﮐﺰی و ﺗﻨﻈﯿﻢ ﭼﺮﺑﯽ ﺧﻮن را ﺑﺮ ﻋﻬﺪه دارﻧﺪ.

ﺳﻄﻮح ﭘﺎﯾﯿﻦ ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارت ﺳﺒﺐ ﺧﺴﺘﮕﯽ زودرس ﻃﯽ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ورزﺷﯽ ﻣﯽﺷﻮد.

ﻣﻨﺎﺑﻊ ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارت ﺑﺪن ﻣﺤﺪود ﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪ ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺧﺎﻃﺮ اﺳﺖ ﮐﻪ ورزﺷﮑﺎران ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻮﺟﻪ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﮐﻪ:

  • اوﻻً ﭘﯿﺶ از ﺷﺮوع ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ورزﺷﯽ ﺑﺎﯾﺪ ذﺧﺎﯾﺮ ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارت ﺑﺪنﺷﺎن ﮐﺎﻣﻞ ﺑﺎﺷﺪ
  • ﺛﺎﻧﯿﺎً ﻫﻨﮕﺎم ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ورزﺷﯽ ﺑﺎ ﺗﺪﺑﯿﺮی ﻣﻨﺎﺳﺐ از ﮐﺎﻫﺶ ذﺧﺎﯾﺮ آن ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی ﮐﻨﻨﺪ.

اﮔﺮ ذﺧﺎﯾﺮ ﮔﻠﯿﮑﻮژن ﺑﺪن ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺑﺎﺷﺪ ﻓﺮد دﭼﺎر ﮐﺎﻫﺶ ﻗﻨﺪ ﺧﻮن و ﺧﺴﺘﮕﯽ ذﻫﻨﯽ ﻣﯽﮔﺮدد ﮐﻪ ﺧﺴﺘﮕﯽ ذﻫﻨﯽ ﻧﯿﺰ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺧﺴﺘﮕﯽ ﻋﻀﻼﻧﯽ ﻣﯽﺷﻮد و ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻓﺮد ﮐﺎﻫﺶ ﻣﯽﯾﺎﺑﺪ.

ﻫﺮ ﭼﻪ ﺷﺪت ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ورزﺷﯽ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺑﺎﺷﺪ، او ﺑﺎﯾﺪ ﺳﻬﻢ ﺑﯿﺸﺘﺮی از ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺮژی خود را ﺑﻪ ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارت اﺧﺘﺼﺎص ﺑﺪﻫﺪ. ﺑﺎ اﯾﻦ وﺟﻮد ﺣﺘﯽ ﻃﯽ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ورزﺷﯽ ﺑﺎ ﺷﺪت ﭘﺎﯾﯿﻦ ﮐﻪ ﻣﻨﺒﻊ اﺻﻠﯽ ﺗﻮﻟﯿﺪ اﻧﺮژی ﭼﺮﺑﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﺑﺎز ﻫﻢ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﻘﺪار ﻣﺘﻮﺳﻄﯽ ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارت ﻣﺼﺮف ﺷﻮد. دﻟﯿﻞ آن اﻫﻤﯿﺖ ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارت در ﺣﻔﻆ ﻗﻨﺪ ﺧﻮن و ﺗﻨﻈﯿﻢ واﮐﻨﺶﻫﺎی ﺳﻮﺧﺖ ﭼﺮﺑﯽ ﻫﺎﺳﺖ. ﭼﻨﺪﯾﻦ ﻋﺎﻣﻞ ﺑﺮ ﺳﻬﻢ ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارت در ﺗﺄﻣﯿﻦ اﻧﺮژی ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ورزﺷﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﮔﺬارﻧﺪ.

ﻋﻮاﻣﻠﯽ ﮐﻪ ﺳﺒﺐ اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﻬﻢ ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارت در ﺗﻮﻟﯿﺪ اﻧﺮژی ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از:

  • ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺷﺪﯾﺪ
  • ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻃﻮﻻﻧﯽ ﻣﺪت
  • ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ در دﻣﺎی ﺑﺴﯿﺎر ﺑﺎﻻ، ﯾﺎ ﺑﺴﯿﺎر ﭘﺎﯾﯿﻦ
  • ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ در ارﺗﻔﺎﻋﺎت ﺑﻠﻨﺪ
  • ﺳﻦ (در ﺳﻨﯿﻦ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺗﺮ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ)

ﻋﻮاﻣﻠﯽ ﮐﻪ ﺳﺒﺐ ﮐﺎﻫﺶ ﺗﺄﻣﯿﻦ اﻧﺮژی ﺗﻮﺳﻂ ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارت ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از:

  • ﺗﻤﺮﯾﻦ اﺳﺘﻘﺎﻣﺘﯽ
  • آﻣﺎدﮔﯽ ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ
  • ﺳﺎزﮔﺎری ﮔﺮﻣﺎﯾﯽ
  • ﺟﻨﺲ درﺻﺪ ﮐﻞ ﮐﺎﻟﺮی ﻣﺼﺮﻓﯽ

دلایل مصرف ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارت ﮐﺎﻓﯽ توسط ورزشکاران:

  • ﺗﺄﻣﯿﻦ اﻧﺮژی
  • ﺑﻬﺒﻮد ذﺧﺎﯾﺮ ﮔﻠﯿﮑﻮژن
  • اﺟﺎزه دادن ﺑﻪ ﻋﻀﻼت ﺑﺮای رﯾﮑﺎوری ﭘﺲ از ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ورزﺷﯽ
  • ﺗﺄﻣﯿﻦ ﻣﻨﺒﻊ آﺳﺎن و ﺳﺮﯾﻊ اﻧﺮژی

ﺷﺎﺧﺺ ﻗﻨﺪی ﺳﻨﺠﺸﯽ اﺳﺖ ﺟﻬﺖ ﺑﺮرﺳﯽ ﺳﺮﻋﺖ ﺟﺬب ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارتﻫﺎی ﻣﺼﺮﻓﯽ.

ﺑﺮﺧﯽ از ﻣﻮاد ﻏﺬاﯾﯽ ﺷﺎﺧﺺ ﻗﻨﺪی ﺑﺎﻻ و ﺑﺮﺧﯽ ﺷﺎﺧﺺ ﻗﻨﺪی ﭘﺎﯾﯿﻦ دارﻧﺪ ﻫﺮ ﭼﻪ ﯾﮏ ﻣﺎده ی ﻏﺬاﯾﯽ ﺣﺎوی ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارت، ﺳﺮﯾﻊ ﺗﺮ ﺟﺬب ﺑﺪن ﺷﻮد(ﺷﺎﺧﺺ ﻗﻨﺪی ﺑﺎﻻﯾﯽ دارد) و ﺳﺒﺐ ﺗﺮﺷﺢ ﺳﺮﯾﻊ ﺗﺮ اﻧﺴﻮﻟﯿﻦ ﻣﯽﮔﺮدد، ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺧﺎﻃﺮ ﻋﻤﻮﻣﺎً ﺗﻮﺻﯿﻪ ﻣﯽﺷﻮد ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارتﻫﺎی دارای ﺷﺎﺧﺺ ﻗﻨﺪی ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺗا ﻣﺘﻮﺳﻂ ﻣﺼﺮف ﺷﻮد.

ﺑﺎ اﯾﻦ وﺟﻮد زﻣﺎنﻫﺎﯾﯽ وﺟﻮد دارد از ﻗﺒﯿﻞ ﻫﻨﮕﺎم ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ و ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﻌﺪ از ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ورزﺷﯽ ﮐﻪ ﻣﺼﺮف ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارت ﺑﺎ ﺷﺎﺧﺺ ﻗﻨﺪی ﺑﺎﻻ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺗﺮ اﺳﺖ. ﺑﻪ ﻃﻮر اﯾﺪه آل ورزﺷﮑﺎران ﺗﺎ ﺣﺪ ﻣﻤﮑﻦ ﺑﺎﯾﺪ هنگام فعالیت ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارتﻫﺎی ﻣﺮﮐﺐ (ﭘﻠﯽ ﺳﺎﮐﺎرﯾﺪﻫﺎ و دی ساکارید ها) را ﻣﺼﺮف ﮐﻨﻨﺪ و ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﻌﺪ از ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ورزﺷﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارتﻫﺎی ﺳﺎده (ﻣﻨﻮ ساکاریدها) را ﻣﺼﺮف ﮐﻨﻨﺪ.

ﻣﻮاد ﻏﺬاﯾﯽ اﻧﺮژی زای دﯾﮕﺮ ﻧﯿﺰ ﺑﺎﯾﺪ در ﮐﻨﺎر ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارت ﻣﺼﺮف ﺷﻮﻧﺪ اﻣﺎ اﯾﻦ ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪارت اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻨﺒﻊ اﻧﺮژی ﻏﺎﻟﺐ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.


تهیه وتنظیم: ساناز مطلبی خامنه کارشناس تغذیه و رژیم درمانی


لینک مرتبط: درباره تغذیه ورزشی این نکات ساده را بخاطر بسپارید

منبع: دکتر سلام

ارسال شده در 7 دی 1395 توسط motallebi-b با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • تاثیر بافت اجتماعی بر رشد و رفتار کودکان
  • از کجا بدانیم چه زمانی باید دندان عقل را بکشیم؟
  • نوشیدنی هایی برای تامین املاح مورد نیاز بدن
  • عامل کابوس دیدن اطفال
  • قرص را موقع مصرف خرد نكنید
  • فواید و خواص دارویی گیاه بلادن یا شابیزک
  • کیک گلابی به سبک ترکیه
  • ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز در دوران نوجوانی
  • فواید ترک نوشیدنی های گازدار
  • با روغن های طبیعی از آسیب موها پیشگیری کنید
  • شستشوی دست ها 50 درصد از ابتلا به آنفلوانزا پیشگیری میکند
  • با خواص باور نکردنی عسل آشنا شوید
  • مدت زمان بهبودی بیماری افسردگی
  • به نظر شما پیتزا برای بدن مضر می باشد؟
  • تاثیر گروه خونی بر تغذیه کودک
  • محبوبترین ها

  • آناناس و برطرف کردن سرفه
  • به فکر کم کردن وزن به صورت اصولی باشید
  • از خوردن این مواد بعد از ورزش، اجتناب کنید
  • آیا روغن کلزا خوبست یا نه؟
  • کنار گذاشتن محصولات لبنی و پیامدهای آن
  • 16 ماده غذایی سرشار از فیبر برای هضم غذا
  • پوست سالم با خوردن این میوه ها
  • خوراکی هایی که دشمن بی خوابی هستند
  • برای کاهش چربی شکم یک میان وعده‌ عالی
  • اهمیت تغذیه از نگاه قرآن
  • همه چیز درمورد ویتامین B3
  • آیا حذف شکر از رژیم غذایی درست است؟
  • خوراکی های کم کالری و پراز پروتئین
  • تنظیم عملکرد کبد با روشهای گیاهی
  • برای جلوگیری از پرخوری این استراتژی های ساده را بخوانید
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است