مسدود شدن مسیر تنفس سندروم پای بیقرار بیدار شدن از خواب استراحت و تجدید قوا

اگر علاقه دارید صبح ها زودتر از هرفرد دیگری در خانواده بیدار شوید می توانید با برخی ترفندهای موثر در این زمینه آشنا شوید کافیست خود را با شرایط جدید وفق دهید و در جهت تنظیم ساعت بدنتان قدم بردارید ساعت های اولیه صبح می تواند برای شما سرنوشت ساز باشد پس این ساعات را از دست ندهید.

در مورد بیدار شدن از خواب، از خودتان بپرسید چه چیزی جلوی من را می‌‏گیرد؟ اینکه تا آخر شب تلویزیون می‌بینم مانع است؟ خب ساعت ۱۱ به بعد تلویزیون را خاموش کنید و کنترلش را هم در جای دور از دسترسی بگذارید.

سحرخیزی کلید خوشحالی، سلامتی و بهره‌وری است. خیلی از آدم‌های معروف نظیر بنجامین فرانکلین، اُپرا وینفری، ریچارد برانسون، جک دُرسی و تیم کوک صبح‌ها زود از خواب بیدار می‌شوند. شاید رابرت موگابه هم سحرخیز باشد! در هر صورت تحقیقات نشان داده که سحرخیزی کمک می‌کند مشکلات را پیش‌بینی کنید، بهتر بخوابید و شاداب‌تر باشید. اما سحرخیزی چیست و چه آدابی دارد؟‌ و چطور می‌توان صبح زود از خواب بیدار شد؟

به قول گِلِن کوک:
صبح‌ فوق‌العاده است ولی تنها اشکالش این است که در ساعت نامناسبی از روز واقع شده‌.شاید شما هم آدمِ سحرخیزی نباشید، اما بدتان نیاید که همتی کنید و سحرخیز شوید. پس ادامه‌ی این مقاله را از دست ندهید.مشکل دیر بیدار شدن این است که آدم را به عجله می‌اندازد و خیلی بد است که صبحِ آدم اینطوری شروع شود. اگر بخواهی با عجله دکمه‌های لباست را سه تا یکی ببندی و هول‌هولَکی دنبال سوئیچ ماشین بگردی و کفشت را در راه‌پله پایت کنی، از همان کله‌ی سحر، بهره‌وری و آرامش خاطرت به باد فنا خواهد رفت.به قول روانشناس‌ها، دیر که بیدار شوید، دیدگاهتان نسبت به روزی که در پیش دارید، کاملا متفاوت خواهد بود و ذهن‌تان بیشتر بر روی افراد دیگر متمرکز می‌شود. یعنی:

– باید به موقع برسم سر کار (از ترس رئیس)
– امروز یک جلسه‌ی مهم دارم (برای مشتری)
– باید بچّه‌ها را آماده‌ی مدرسه رفتن کنم (برای بچّه‌ها)

اگر صبح‌ها زودتر بیدار شوید، وقت کافی خواهید داشت تا با خیال راحت به خودتان فکر کنید:‌
– امروز می‌خواهم فلان کار را تکمیل کنم (تا در کارم پیشرفت کنم)
– برای جلسه‌ی مهمی که با مشتری جدید دارم باید آماده باشم (تا قرارداد بهتری ببندم)
– باید صبحانه‌ی بچّه‌ها را آماده کنم تا انرژی کافی برای درس خواندن داشته باشند (تا پدر/مادر بهتری باشم)

صبح که زودتر بیدار شوید، فرصت خواهید داشت کمی نرمش کنید، چند دقیقه‌ای با خودتان خلوت کنید و با آرامش فکر کنید، مطلبی را بخوانید یا یادداشتی بنویسید و برای تمام کارهایی که باعث پیشرفت‌تان می‌شوند، وقت بیش‌تری داشته باشید.

قدرت عادت‌های منظم صبحگاهی
عادت‌های منظم صبحگاهی باعث می‌شوند از قوای بدنی و ذهنی بیش‌تری برخوردار شوید.

شاید شنیدن چند مورد از نتایج تحقیقات در این زمینه برای‌‌تان جالب باشند:‌

پژوهش‌های انجمن روانشناسی امریکا نشان می‌دهد که داشتن عادت‌های منظم صبحگاهی، کمک می‌کند خوشحال‌تر، باانگیزه‌تر و خوش‌اخلاق‌تر باشید. علاوه بر اینها سحرخیزی باعث می‏‌شود:

– استرس کم‌تری داشته باشید
– اضطراب و نگرانی‌تان کاهش یابد
– میل به افسردگی در شما فروکش کند

نتایج تحقیقات دیگری در همین زمینه خاطرنشان می‏‌کند: آدم‌هایی که عادت‌های منظم صبحگاهی دارند، از بقیه پر انرژی‌تر هستند و افرادی که در عادت‌های صبحگاهی‌شان ورزش را هم گنجانده‌اند، تندرست‏‌ترند و سلامت روانی بهتری دارند.

افزون بر این موارد، بررسی‌ها ثابت کرده است، افرادی که شب‌ها دیر می‌خوابند، هله‌هوله‌های بیشتری پس از شام می‌خورند که معمولا هم ارزش غذایی زیادی ندارند.

از دیگر یافته‌های دانشمندان می‌توان به این مورد اشاره کرد که ما انسان‌ها در ساعت‌های ابتدایی صبح، در مقایسه با ساعات دیگر روز، خلاق‌تر و کارآمدتر هستیم و قدرت اراده‌مان در اوّل صبح، در بالاترین حد خود قرار دارد. یعنی اگر صبح زود بیدار شوید و تصمیم بگیرید کاری را انجام دهید، به احتمال زیاد انجامش خواهید داد.

حالا که می‌دانیم سحرخیزی، کُلی کامروایی در پی دارد، بیایید چاره‌ای بیندیشیم برای اینکه چطور صبح زود از خواب ناز بیدار شویم و چطور از یک آدم خواب‌آلود به آدم سحرخیزی تبدیل شویم؟

شما می‌توانید خودتان را تعلیم بدهید تا سحرخیز شوید. در واقع می‌توانید به مرور، بیدار شدن در صبح‏‌های علی‌الطلوع را برای خودتان به عادت تبدیل کنید.

چطور سحرخیزی را به عادت تبدیل کنیم؟
ما مجموعه‌ای از چیزهایی هستیم که تکرارشان می‏‌کنیم. پس فضیلت به عمل نیست، به عادت است.
– ارسطو

اگر بخواهید عادتی را به وجود بیاورید و ترکش نکنید، باید ۲ نکته‌ی مهم را به ذهن بسپارید:

۱. از کم شروع کنید

۲. موانع را بیابید و حذف کنید

بی. جی. فاگ، استاد روانشناسی در دانشگاه استنفورد، از تجربه‌ی خود در مورد استفاده از نخ دندان و تبدیل آن به عادت، چنین می‌گوید:
«برای اینکه عادت کنم هر روز بین دندان‌هایم را تمیز کنم، نخ دندان را گذاشتم کنار مسواک و با خودم عهد بستم هر دفعه که مسواک می‌زنم، فقط یک دندانم را نخ دندان بکشم. می‌توانستم بگویم همه‌ی دندان‌هایم را نخ دندان می‌کشم، اما قول و قرارم با خودم این بود که حتما یک دندان را نخ بکشم. در نهایت کارم نتیجه داد، زیرا این رفتار را به خودم آموختم. الان شاید هر چند هفته یک‌بار، پیش بیاید که فقط یکی از دندان‌هایم را نخ بکشم، در اکثر مواقع کل دندان‌هایم را با نخ دندان تمیز می‌‏کنم.»

اما در مورد بیدار شدن از خواب، از خودتان بپرسید چه چیزی جلوی من را می‌‏گیرد؟
اینکه تا آخر شب تلویزیون می‌بینم مانع است؟ خب ساعت ۱۱ به بعد تلویزیون را خاموش کنید و کنترلش را هم در جای دور از دسترسی بگذارید. آیا صبح که بلند می‌شوید خیلی بی‌حال هستید؟ خب، قبل از خواب کمی آب بنوشید تا صبح سرحال بیدار شوید. بالش‌تان ایراد دارد؟ یک بالش بهتر زیر سرتان بگذارید. خلاصه هر چیزی که مانع است را پیدا و حذفش کنید.

رامیت سثی (Ramit Sethi) نویسنده‌ی سرشناس امریکایی که قبلا هم مقاله‌ای از او را برای شما ترجمه کرده بودیم، درباره‌ی برطرف کردن موانع باشگاه رفتنش می‏‌گوید:

«وقتی نشستم آنالیز کنم که چرا دلم نمی‌خواست به باشگاه بر‌وم، متوجه شدم جالباسی‌ام در آن یکی اتاق بود. یعنی باید در سرمای اولِ صبح بلند می‌‏شدم و در حالی که شلوارک پایم بود به اتاق دیگر می‌‏رفتم و در حین پوشیدن لباس‌هایم از سرما به خودم می‌لرزیدم. خب مشخص بود که ماندن در رختخواب خیلی بیشتر کِیف می‌داد.

به محض اینکه فهمیدم مشکل اینجاست، از شب قبل، لباس‌هایم را تا می‌کردم و به همراه کتانی ورزشیم می‌گذاشتم داخل اتاق خواب تا صبح با یک غلت زدن، بَرشان دارم و تنم کنم و راهی باشگاه شوم. نتیجه چه شد؟ میزان باشگاه رفتنم ۳۰۰% افزایش یافت.»

آدمی که می‌خواهد سرِ کار خود، رهبری مقتدر باشد، باید صبح‏‌هایش را تر و فرز شروع کند.

اما چطور آدم سحرخیزی شویم؟‌
۱. به خودتان فشار نیاورید
همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، تبدیل هر کاری به عادت، نیازمند گذر زمان است و عادت‌ها یکهویی پدید نمی‌آیند. تست شتاب خودرو نیست که ببینید ۰ تا ۱۰۰ را در چند ثانیه پُر می‏‌کنید. پس سعی کنید به مرور زمان، زودتر و زودتر بیدار شوید.

برای مثال:

هفته‌ی اول: ساعت ۶:۴۵ صبح

هفته‌ی دوم: ساعت ۶:۳۰ صبح

هفته‌ی سوم: ساعت ۶:۱۵ صبح

هفته‌ی چهارم: ساعت ۶:۰۰ صبح
۲. برای صبح‌ها هدف تعیین کنید
از شب قبل باید برای فردا صبح هدف تعیین کنید. اینجوری منتظرید که صبح شود، بیدار شوید و بروید دنبالِ کارتان.برای مثال:۱۵ دقیقه فلان کتاب را مطالعه کنم۲۰ دقیقه ورزش کنم

صبحانه‌ای خوشمزه و سالم درست کنم
۳. از صبح‌ها استفاده‌ی مفیدی بکنید
بیشتر آدم‌ها صبح که بیدار شدند، صورت نَشُسته می‌روند پایِ تلگرام و اینستاگرام و فیسبوک و ایمیل.
اما شما این کار را نکنید. سعی کنید کارهایی بکنید که برایتان فایده داشته باشند. فعالیت‌‏هایی مثل ورزش، مطالعه و نوشتن.
۴. به مرور بهینه‌ترش کنید
تا فهمیدید عادت صبحگاهی‌تان دارد جواب می‌دهد، سعی کنید آن را بهینه‌سازی کنید.مثلا ترتیب کارها را عوض و بدل کنید، چیزهای جدیدی به عادت‌های صبحگاهی‌تان اضافه کنید و با صبح‌تان تفریح کنید.
در ادامه کارهایی را معرفی می‌کنیم که می‌توان بعد از بیدار شدن از خواب انجام داد، باز هم به خاطر بسپارید، نکته‌ی اساسی این است که این کارها را فقط و فقط دارید برای بهتر شدن خودتان انجام می‏‌دهید.
کارهای پیشنهادی
۱. با خودتان خلوت کنید، مثبت‌اندیشی کنید و ذهن خود را آرام کنید۲. در مورد ۳ چیزی که قدرشان را می‌دانید چیزی بنویسید۳. نرمش کنید۴. یوگا تمرین کنید

۵. بروید کمی بدوید

۶. ۳ هدفی که دوست دارید امروز به دست بیاورید را بنویسید

۷. حرف‌های مثبت به خودتان بگویید

۸. مطالعه کنید

۹. دوش بگیرید

سرویس سبک زندگی فردا

ارسال شده در 13 دی 1395 توسط دکتر سلام با موضوع عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • رفع مشکلات وریدهای واریسی با استفاده از ورزش
  • 4 نوع رژیم غذایی متنوع برای حفظ سلامت کودکان
  • بدون چاقی عضلات را حجیم کنید
  • تحقیقات روی مغز برای رفع مشکلات روانی
  • در هفته بیش از ۹ ساعت دوچرخه سواری نکنید
  • مراقب مشکلات گوارشی در این ایام باشید
  • مراقبت از بدن در برابر لوازم آرایشی
  • شایع ترین مخدر غیر مجاز
  • محبوبترین ها

  • دود سیگار در چشم مبتلایان به HIV
  • سیگاری ها غذاهای نمک دار نخورند
  • مصرف مکرر نوشیدنی های نشاط آور
  • تومورهای سرطانی جزو خطرناک ترین پیامدهای سیگار
  • نکاتی مهم برای جلوگیری از اعتیاد فرزندان
  • اطلاعات مفید در مورد ناس و تنباکوهای بدون دود
  • محبوبیت مصرف قلیان
  • با این کار موفق به منفی شدن تست اعتیادتان می شود
  • رپورتاژ

  • دندانپزشکی زیبایی و ایمپلنت
  • اپتی ویژن، درمان نوین خستگی چشم
  • لیفتینگ با نخ
  • همه چیز درباره کم‌خونی
  • فیزیوتراپی- راه حلی برای بهبود حرکت
  • الو دکتر

    نخ دندان ارکید
    لاغر شو
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است