کم آبی بدن درمان افزایش اشتها اضافه وزن احساس گرسنگی کاذب

 

می توانیم افزایش اشتهایمان را با برخی روش های ساده درمان کنیم برخی توصیه های متخصصین تغذیه در این زمینه به ما کمک می کنند در برخی موارد ممکن است با احساس گرسنگی کاذب مواجه شوبد مواقعی که استرس زیادی دارید یا خواب کمی داشته ایدیا بدنتان دچار کم آبی شده است بهتر است مراقب اشتها و خورد و خوراکتان باشید .

موقعیت هایی که بدن شما احساس گرسنگی کاذب می کند را بشناسید و راه مقابله با آن را نیز یاد بگیرید.

افراد بسیاری دارای اضافه وزن هستند علت آن چیست؟

آنها بیش از آنچه بدنشان به آن نیاز دارد غذا می خورند و این مسئله تقصیر خودشان است. خوردن تنقلات هنگام تماشا کردن تلویزیون و یا در مواقع بیکاری (بدون اینکه احساس گرسنگی داشته باشیم)، یکی از نمونه های این زیاده روی است.

اما به غیر از زیاده روی و بیکاری، زیاد خوردن چه علل دیگری نیز ممکن است داشته باشد؟ لیست زیر را بخوانید تا علاوه بر شناختن آن علل، راه‌های مقابله با آن را نیز بشناسید

  • شب قبل به میزان کافی نخوابیده اید

کم خوابی از دو جهت در افزایش اشتهای ما موثر است: کمبود انرژی، که واکنش طبیعی بدن ما به آن، درخواست مصرف مواد غذایی است و همچنین اختلال در ترشح هورمون اشتها. وقتی بدن ما خسته است، هورمون لپتین (که توسط سلول های چربی ترشح می شود و در کنترل اشتها موثر است)، کاهش می یابد، در حالی که میزان هورمون گرلین (که توسط معده ترشح شده و اشتها را تحریک می کند)، افزایش می یابد. این دو هورمون عملکردشان بر علیه شما می شود. راحت‌ترین کاری که می توانید برای مقابله با این وضعیت انجام دهید این است که شب ها ۸ ساعت خواب کامل داشته باشید.

اگر به هر دلیل شب قبل نتوانستید خواب کافی داشته باشید، روز بعد حتما” همراه خود تنقلات سالمی مانند میوه تازه، کربوهیدرات های سبک و پروتئین های کم چربی داشته باشید تا بتوانید بدنتان را راضی نگه دارید.

کم آبی بدن درمان افزایش اشتها اضافه وزن احساس گرسنگی کاذب   کم آبی بدن درمان افزایش اشتها اضافه وزن احساس گرسنگی کاذب

  • داروهایی مصرف می‌‍کنید که افزایش اشتها از جمله عوارض آن می‌باشد

اگر آخرین باری که به دلیل سرماخوردگی، ورم مفاصل، آکنه یا آلرژی آنتی بیوتیک مصرف کردید، در همان زمان اشتهای شما نیز به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرد، می‌توان گفت علت آن تاثیرات دارو بوده است. اگر شما قبل از مصرف دارو یک وعده غذایی کامل خورده اید و پس از آن احساس گرسنگی می‌کنید، به این احساس گرسنگی توجه نکنید.

به دنبال راه حل هایی مانند جویدن آدامس، نوشیدن یک لیوان قهوه و یا حتی مسواک زدن باشید.

کم آبی بدن درمان افزایش اشتها اضافه وزن احساس گرسنگی کاذب   کم آبی بدن درمان افزایش اشتها اضافه وزن احساس گرسنگی کاذب   کم آبی بدن درمان افزایش اشتها اضافه وزن احساس گرسنگی کاذب

  • بدن شما تشنه یا دچار کم آبی است

علائم کم آبی بدن (خواب آلودگی وکمی انرژی) خیلی شبیه علائم گرسنگی است، به همین دلیل هم ممکن است شما تصور کنید برای رفع این حالات و افزایش انرژی باید غذا بخورید. وقتی شما تشنه هستید، دهانتان خشک می‌شود، حالتی که با خوردن (بجای نوشیدن!) موقتا رفع می‌شود. در چنین شرایطی پیشنهاد می‌شود فرد ۱۰ دقیقه قبل از خوردن غذا، یک لیوان بزرگ آب یا چای معطر بنوشد. اگر بعد از ۱۰ دقیقه همچنان احساس گرسنگی کرد، در آن صورت اقدام به خوردن کند. انجام این کار گاهی می‌تواند از ورود چند صد کالری اضافی به بدن شما جلوگیری کند.

کم آبی بدن درمان افزایش اشتها اضافه وزن احساس گرسنگی کاذب   کم آبی بدن درمان افزایش اشتها اضافه وزن احساس گرسنگی کاذب   کم آبی بدن درمان افزایش اشتها اضافه وزن احساس گرسنگی کاذب   کم آبی بدن درمان افزایش اشتها اضافه وزن احساس گرسنگی کاذب

  • وقت صرف غذا است!

گویی برای همه یک عادت شده است که وقتی زمان صرف غذا فرا می رسد، ما شروع می کنیم به غذا خوردن، گاه حتی بدون آنکه واقعا گرسنه باشیم. درست است که برخی اوقات داشتن برنامه غذایی منظم برای جلوگیری از گرسنگی بیش از حد لازم است، اما در عین حال ما باید به علائم بدن خود نیز توجه کنیم.

از این به بعد هر گاه خواستید غذایی بخورید، از خود بپرسید آیا واقعا گرسنه هستید؟ اگر جواب منفی بود، یا به مقدار خیلی کم از آن غذا بخورید، یا خوردن آن وعده را به یک ساعت بعد (نه بیشتر) موکول کنید.

این نکته در شرایطی که معمول است در آنها ما چیزی بخوریم (مانند هنگام سفر با هواپیما) نیز باید رعایت شود.

  •  بعد از ورزش

ما باید بعد از ورزش بدن خود را بازسازی کنیم و معمولا بعد از ورزش‌های سنگین و طولانی، شدیدا احساس گرسنگی می کنیم. اما این بدین معنا نیست که بدن ما به همه آن کالری های اضافی نیاز دارد! معنای واقعی این احساس این است که شما باید به بدن خود یک ماده غذایی مقوی برسانید. در چنین مواقعی بهتر است از مرغ یا گوشت کم چرب و کباب شده (پروتئین ماهیچه های شما را تقویت می‌کند) یا برنج قهوه‌ای یا سایر غلات استفاده کنید. این مواد خیلی زود باعث رفع احساس خستگی شده و به مدت زیادی شما را سیر نگه می‌دارند.

کم آبی بدن درمان افزایش اشتها اضافه وزن احساس گرسنگی کاذب   کم آبی بدن درمان افزایش اشتها اضافه وزن احساس گرسنگی کاذب   کم آبی بدن درمان افزایش اشتها اضافه وزن احساس گرسنگی کاذب   کم آبی بدن درمان افزایش اشتها اضافه وزن احساس گرسنگی کاذب   کم آبی بدن درمان افزایش اشتها اضافه وزن احساس گرسنگی کاذب

  •  دچار استرس هستید

تحقیقات نشان می‌دهند که وقتی افراد دچار استرس می‌شوند، تمایلشان به غذاهای چرب، شور، و شیرین افزایش پیدا می‌کند. این غذاها اعصاب را آرام می کنند و حس خوبی را در دهان فرد ایجاد می‌کنند. اما این تنها وجه قضیه نیست. هنگام استرس، فعل و انفعالات شیمیایی در بدن باعث افزایش اشتها می‌شوند. افزایش هورمون های اشتها ( کورتیزول و انسولین)، اشتهای شما را تحریک می‌کند.


منبع: دکتر سلام

لینک مرتبط: مبتلایان به پرخوری عصبی بخوانند 

5 1000
ارسال شده در 15 دی 1395 توسط با موضوع تغذیه | 159 بازدید

پیشنهاد سردبیر

  • مراقب چین و چروک زدن صورتتان باشید
  • از حمله قلبی چگونه پیشگیری کنیم
  • نکات مهم در ارتباط با نشانه های جسمانی افسردگی
  • رسپی درست کردن سوپ بوقلمون
  • فنون سحرخیزی با نشاط فراوان
  • همه چیز درباره کلیه های چاپی
  • تاثیرات ویتامین سی روی بدن
  • ترفندهای خوراکی برای افزایش تمرکز دانش آموزان
  • محبوبترین ها

  • خوردن غذاهای سوخاری و نظر پزشکان
  • راه حل برای یبوست دائمی
  • مشکلات کبدی همراه با مصرف نوشابه های انرژی زا
  • اشتهای زیاد و این پیامدها
  • کله پاچه خور های حرفه ای بخوانند
  • از این مواد غذایی سالم زیاد نخورید
  • مراقب مشکلات گوارشی در این ایام باشید
  • مهار کردن هوس خوردن خوراکی در شب،چگونه؟
  • رپورتاژ

  • مرجع فروش انواع ویلچر, ویلچر برقی, واکر, عصا
  • متد جدید ترمیم مو فقط در یک جلسه
  • لثه ای روشن به رنگ سلامتی
  • خرید اینترنتی بلیط هواپیما و رزرو هتل بهتر است یا خرید تور ؟
  • بهترین کلینیک تخصصی کاشت مو کدام است ؟
  • الو دکتر

    تلگرام دکتر سلام
    دکتر هومن عشقی
    سرطان های لب و دهان با مصرف ناس

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما