آیا از عوارض خوابیدن نادرست اطلاعی دارید میدانید نحوه خوابیدن شما تا چه حد بر سلامتی مفاصل و مهره های کمرتان تاثیر خواهد گذاشت ؟نامنظم شدن مفاصل و بیماری آرتروز با نحوه خوابیدن شما ایجاد خواهد شد بهتر است به توضیحات متخصصین و ارتوپدها در این زمینه دقت کنید .

آیا می دانستید حالت نادرست خوابیدن می تواند یکی از  دلایل مهم ابتلا به آرتروز در بدنتان باشد و موجب ابتلای شما به آن شود پس با در پیش گرفتن نحوه صحیح خوابیدن سعی کنید این حالت را درمان کنید ! آرتروز را می توان با این روش های پیشنهادی درمان کرد!

با طاق باز خوابیدن ۲۵ کیلوگرم فشار به مهره‌های کمر وارد می‌شود اما به هنگام به پهلو خوابیدن ۷۵ کیلوگرم فشار به مهره‌های کمر وارد می‌شود که این موضوع می‌تواند باعث بروز آرتروز شود.

دکتر سیروس ملک‌پور، فوق تخصص ستون فقرات با توجه به نامگذاری ۲۱ مهر ماه به عنوان روز جهانی بیماری آرتروز گفت: آرتروز بیماری است که این روز‌ها همه‌گیر شده است، در واقع هر چه سن افزایش می‌یابد مفاصل پرکار بیشتر دچار سایش می‌شوند.

نامنظمی مفصل دلیل دیگر آرتروز است، برخی به شکل مادرزادی دارای مفاصل کج هستند و به این شکل فشار نرمال در مفصل پخش نمی‌شود و این موضوع باعث دردناک‌تر شدن روز به روز مفصل می‌شود.

التهاب، عفونت‌های مفصلی یا موضعی از دیگر دلایل آرتروز است اما فاکتورهای مکانیکی مانند چاقی نیز بر این موضوع تاثیر می‌گذارد.

ملک‌پور، درباره شیوه تشخیص بیماری آرتروز ابراز کرد: در ابتدا سن بیمار پرسیده می‌شود سپس تاریخچه کامل از بیمار گرفته شود که در این باره شرح حال زمان شروع و معاینه فیزیکی بیمار بسیار مهم است.

مفصل دست شامل انگشت، آرنج و کتف، زانو به دلیل راه رفتن، ستون فقرات و مفصل لنگی بیشتر دچار آرتروز می‌شوند پس به شکل کلی مفاصلی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند بیشتر درگیر این بیماری می‌شوند.
نقش بیماری‌ها در ایجاد آرتروز در بدن
نوعی از آرتروز به دلیل ناشناخته انفاق می‌افتد اما دسته‌ای دیگر از این بیماری با علل شناخته شده اتفاق می‌افتد، به عنوان مثال فرد بر اثر ضربه یا تصادف دچار آرتروز می‌شود؛ کمبود ذخیره کلسیم در بدن دلیل دیگر ایجاد این بیماری است البته بیماری‌های روماتوئید، نقرس، پاژت یا دیابت نیز باعث آرتروز می‌شوند.

تغذیه برای به تاخیر انداختن سایش استخوان بسیار موثر است؛ باید از چاق شدن پرهیز کرد به این دلیل که به استخوان‌های لگنی فشار بیشتری وارد می‌کند.

کسانی که دائماً پشت میز قرار می‌گیرند باید نوع خاصی از نشستن را داشته باشند تا مفصل دچار کمترین آسیب ممکن شود در این باره نوع نشستن نوع صندلی نیز بسیار تاثیرگزار است.

طاق باز خوابیدن عامل پیشگیری از آرتروز

این موضوع به نوع بیماری بستگی دارد در ابتدا باید پیشگیری انجام شود، از دو زانو یا چهار زانو نشستن پرهیز شود، فرد از پله بالا و پایین نرود به ویژه پایین رفتن از پله که فشار زیادی را به زانو وارد می‌کند همچنین باید از توالت فرنگی استفاده شود و در کنار آن ممکن است درمان دارویی نیز به بیمار داده شود.

زانو را بیش از ۹۰ درجه خم نکنید

این فوق تخصص ستون فقرات درباره نقش ورزش در پیشگیری و درمان بیماری آرتروز اظهار کرد: نوع نشستن در محیط کار و خانه بسیار مهم است؛ نباید زانو بیش از ۹۰ درجه خم شود به این دلیل که این مسئله ۷ تا ۸ برابر وزن بدن به زانو فشار وارد می‌کند.

بهبود آرتروز با روش‌های غیر دارویی

امروزه راه پیشگیری از آرتروز وجود دارد؛ وقتی بیمار دارای درد شدید باشد فیزیوتراپی، آب درمانی به کمک می‌آید اما از سن بالای ۶۰ تا ۶۵ سال عمل جراحی تعویض مفصل انجام می‌شود.

5 1000
ارسال شده در 21 دی 1395 توسط با موضوع فیزیوتراپی و ارتوپدی

پیشنهاد سردبیر

  • عوارض مصرف غذاهای آماده و افزودنی های غیرمجاز
  • توسعه سیستم تبادل اطلاعات سلامت برای پزشک خانواده و نظام ارجاع
  • مقدار فشار خون نرمال چقدر است
  • آیا نگاه کردن به ورزش در سلامتی انسان موثر است
  • 70 درصد از مردم ایران مبتلا به کمبود ویتامین d هستند
  • رابطه آلودگی هوا و تخریب محیط زیست با سرطان
  • آسیب های روحی مهم برای زنان باردار
  • حریم ها در فضاهای ورزشی
  • محبوبترین ها

  • اهمیت و اهداف علم تمرین در تربیت بدنی
  • ارتباط فوتبال و آلزایمر
  • برای چربی سوزی این قوانین علمی را بدانید(3)
  • 6 کلید طلایی برای آغاز ورزش کردن
  • ورزش کردن در هنگام سرما
  • کاهش وزن سریع تر با پیاده روی
  • تاثیر آلودگی هوا بر متابولیسم
  • برای رشد خوب سرشانه چه برنامه ای پیشنهاد می شود؟
  • رپورتاژ

  • ارائه بهترین خدمات دندانپزشکی در کلینیک رویال
  • پوستی به لطافت و درخشندگی ابریشم
  • درمان های زیبایی دندان توسط دکتر مجید فر
  • کلینیک پیشرفته دندانپزشکی دیبا
  • چرا محصولات ارگانیک استفاده کنیم؟
  • الو دکتر

    دندانپزشکی دکترسلام
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما