در زنگ تفریح چه بخوریم تغذیه در مدرسه تغذیه برای زنگ تفریح بهترین غذا برای دانش آموز

در طول نه ماه مدرسه تغذیه ی کودک باید از همیشه مغذی و مفید تر باشد چرا که در این دوره کودک چه از لحاظ جسمی و چه از لحاظ فکری فعالیت بیشتر را نسبت به دیگر اوقات دارد ، در این مطلب به بررسی بهترین مواد غذایی برای زنگ تفریح خواهیم پرداخت.

بعد از گذشتن تابستان گرم با روزهایی طولانی، نوبت هوای خنک، روزهای کوتاه و برگ های زرد پاییز رسید؛ فصلی که برای همه ما مساوی است با شروع درس و مدرسه؛ چه دانش آموزی در خانه داشته باشیم و چه نداشته باشیم، باز هم با شروع ماه مهر به یاد روزهای درس و تحصیل خواهیم افتاد و خاطرات خوب آن روزها را مرور خواهیم کرد. البته بی شک شروع پاییز برای دانش آموزان و خانواده های شان مهم تر بوده و در نتیجه تغییراتی را برای آنها به همراه می آورد.

 

یکی از این تغییرات، افزایش کار خانم های خانه و مادران دانش آموزان است؛ مادرانی که حالا هر روز باید به فکر تغذیه فرزندشان باشند؛ میان وعده ای که هم باید سالم باشد و خوشمزه و هم کودک با میل و اشتها آن را بخورد و سیر شود.

 

صبحانه را جدی بگیرید

 

معمولا بچه هایی که عادت ندارند صبح زود از خواب بیدار شوند، ​ راحت صبحانه نمی خورند و این مشکل میان کودکان پیش دبستانی و سال های اول دبستان بیشتر مشاهده می شود. این بچه ها تا سال قبل، هر وقت می خواستند از خواب بیدار می شدند و صبحانه شان را می خوردند ، بنابراین کاملا طبیعی است که صبح زود، میل نداشته باشند و چیزی نخورند. اما همان طور که همه می دانیم، صبحانه وعده ای است که به هیچ وجه و در هیچ شرایطی نباید حذف شود. پس مهم است که والدین به شیوه ای مناسب، کودک را تشویق به مصرف صبحانه کنند.

 

یکی از مهم ترین اقدامات این است که شب ها کودک را زودتر به رختخواب بفرستید. چون هرچه شب زودتر بخوابد، صبح ​ سرحال تر و شاداب تر بیدار می شود و صبحانه اش را می خورد. البته خیلی از بچه ها هم برای این که چند دقیقه بیشتر در رختخواب باشند، صبحانه را حذف می کنند. گاهی هم پدر و مادر خیلی حوصله ندارند با بچه ها بحث کنند و از آنها بخواهند صبحانه شان را بخورند؛ در حالی که هیچ وقت نباید کودک را بدون خوردن صبحانه راهی مدرسه کنید. مطمئن باشید این کار نه تنها ممکن است منجر به بی حالی اش شود، بلکه وضع درسی اش را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 

بهترین میان وعده ها در بوفه مامان

 

مدرسه برای خیلی از بچه ها فرصت خوبی است تا هر چقدر دوست دارند چیپس و پفک بخورند و میوه ها و سبزیجات کمتری مصرف کنند. خانواده این بچه ها هم معمولا حوصله تهیه میان وعده های خوشمزه و مقوی را ندارند و ترجیح می دهند فقط مقداری پول برای تهیه خوراکی در اختیار کودک بگذارند یا این که خودشان این مواد را برایش تهیه می کنند. در حالی که والدین باید با برنامه ریزی دقیق، میان وعده هایی مناسب برای کودک فراهم کنند تا هم به حفظ سلامت او کمک کند و هم از نظر اقتصادی به ضرر خانواده نباشد.تعداد میان وعده ها به تعداد زنگ های تفریح و ساعاتی بستگی دارد که کودک بیرون از خانه است. مثلا اگر برای شام غذاهایی مانند کوکو یا کتلت درست کردید، می توانید مقداری از آن را کنار بگذارید و برای فردا صبح، به شکل ساندویچ همراه با گوجه فرنگی،کاهو و… به کودک بدهید تا علاوه بر لذت بردن از طعم آن​ سبزیجات بیشتری هم مصرف کند.

 

چنانچه برای شام چنین غذاهایی​تهیه نکرده بودید یا نگران هستید کودک بموقع این مواد غذایی را نخورده و غذا فاسد شود، می توانید با استفاده از نان و پنیر و گردو یا سبزی خوردن برایش ساندویچ های زیبایی آماده کنید تا با علاقه آنها را بخورد؛ البته اینجا باید کمی خلاقیت داشته باشید تا فرزندتان از ظاهر زیبای خوراکی، لذت ببرد و آن را با میل صرف کند.

 

بهتر است میان وعده ها را در ظرفی مناسب سن و سال کودک بگذارید و هر روز هم بعد از برگشتن از مدرسه، ظرف را بشوئید و خشک کنید تا برای فردا آماده شود. البته می توانید مواد غذایی را در نایلون هم قرار دهید و داخل کیف کودک بگذارید، ولی بهتر است برای کاهش مصرف نایلون، از​ظرف های کوچک کمک بگیرید.

 

در ضمن، خوب است هر وقت فرزندتان از مدرسه به خانه برمی گردد، ظرف غذا را از او بگیرید و اگر خوراکی اش داخل نایلون بود​ بپرسید خورده است یا نه؛ چون گاهی پیش می آید کودکان خوراکی را فراموش می کنند و این لقمه ها چند روز در کیف شان ​می ماند و کپک می زند.

 

علاوه بر این، می توانید از انواع میوه های تازه فصل و انواع مغزها مانند پسته، فندق و گردو یا میوه های خشک مانند کشمش، برگه و انجیر خشک هم استفاده کنید؛ این میان وعده ها هم سالم و مغذی است و هم زحمت تهیه کردن ندارد.

 

نوشیدنی های مناسب

 

خیلی خوب است​ به فرزندتان یک بطری آب بدهید تا با خودش به مدرسه ببرد. بچه های دبستانی و پیش دبستانی معمولا قدشان به راحتی به شیرهای آب مدرسه نمی رسد و به همین دلیل ممکن است دهان شان به شیر آب بخورد و احتمال بروز بیماری ها افزایش یابد. همچنین اگر امکانش را داشته باشید و مدرسه نیز مشکلی در این زمینه نداشته باشد، خوب است روزهایی در هفته به جای آب، برایش شیر بسته بندی کوچکی بگذارید تا از خواص شیر هم استفاده کند.

 

ناهار چی داریم؟

 

بچه ها هر ساعتی که از مدرسه برگردند و به خانه برسند، سراغ ناهار را می گیرند و به دنبال خوراکی های خوشمزه به یخچال سر می زنند یا اگر سنشان بیشتر باشد، در قابلمه روی گاز را برمی دارند تا چیزی برای خوردن پیدا کنند. بنابراین خیلی خوب است​ خوراکی خوشمزه ای آماده کنید تا هر وقت او از راه می رسد، بتواند آن را بخورد. برای بچه هایی که ناهار به خانه می آیند هم باید غذایی گرم و خوشمزه درست کنید تا هر وقت رسیدند، آن را میل کنند و از حضور در خانه لذت ببرند.

 

بعضی از دانش آموزان ناهار را در مدرسه می مانند و باید با خودشان غذا ببرند. اول از همه یادتان باشد غذا را در ظرف مخصوص بریزید تا هنگام گرم کردن و حمل و نقل آن مشکلی برای دانش آموز پیش نیاید. امروزه ظرف هایی در بازار وجود دارد که غذا را تاحدی گرم نگه می دارد و دانش آموز مجبور نیست هنگام ناهار آن را گرم کند.

 

همچنین باید از سیستم گرم کردن غذا و نگه داری آن تا ساعت ناهار نیز مطلع شوید و از مسئولان مدرسه در این مورد بپرسید تا مشکلی ایجاد نشود. در هر صورت، مهم است که ناهار دانش آموز چه در خانه و چه در مدرسه، کامل و خوشمزه باشد تا خستگی او را برطرف کند.

 

عصرانه بخورید تا بهتر درس بخوانید

 

معمولا بچه ها عصر هم گرسنه می شوند و دوست دارند عصرانه بخورند. مادرها هم باید عصرانه ای ساده، خوشمزه و مقوی برای شان آماده کنند تا پس از چند ساعت درس خواندن، چیزی خورده و دوباره با انرژی بیشتر آماده درس و انجام تکالیف شوند.برای عصرانه می توانید کیک ساده ای بپزید و همراه با شیر به اتاق کودک ببرید یا این که چند عدد میوه را به شکل زیبایی تزئین کنید و به او بدهید.

ارسال شده در 19 فروردین 1393 توسط خانم فردوس فرد با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • بيماري‌هاي گوش و درمان آن
  • بهترین نوشیدنی قبل،حین و بعد از تمرین
  • در رژیم غذایی بیماران قلبی فیبر بسیار اهمیت دارد
  • میگو دشمنی سرسخت برای کم خونی
  • رژیم نیمه گرسنگی کاهو و گوجه فرنگی
  • مواد شیرین بدست آمده از گیاه تکیلا برای اشخاص دیابتی
  • کنترل و تثبیت وزن با برخی توصیه های مهم
  • چه خوب است که برای لاغر شدن عجله نکنید
  • محبوبترین ها

  • چطوری می شود با بکارگیری امواج مغزی وسایل را بهتر کنترل کرد
  • درمان انواع بیماری با خون بند ناف
  • آموزش تصفیه کردن اب با جوشاندن
  • 12 حقیقت باور نکردنی درمورد قلب انسان
  • با کمیت کربوهیدرات مصرفی ترکیب اسیدهای چرب خون کودکان بررسی می شود
  • درمان برخی اختلالات بدن با اوزون تراپی
  • بر تراکم استخوان دانش آموزان کامپیوتر تا چه حد تاثیر گذار است؟
  • راز جوانی در فاطمه گودرزی 53 ساله
  • رپورتاژ

  • همه چیز درباره کم‌خونی
  • نگاهی به لیزر و کارکرد آن در پوست و زیبایی
  • لبخندی کودکانه با دندان هایی سالم
  • لیزر درمانی راه حلی بدون تیغ برای دندانپزشکی
  • اصلاح طرح لبخند و دندانپزشکی زیبایی
  • الو دکتر

    لاغر شو
    نخ دندان ارکید
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است (New Loc)