مشاوره زیبایی
دکتر مجید نداف کرمانی
دکتر مجید نداف کرمانی
متخصص جراح پلاستیک و زیبایی
دکتر بابایی
دکتر بابایی
متخصص پوست،مو، زیبایی، لیزر
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
متخصص ارتودنسی
ساج
کلینیک ساج
زنان و زایمان
کلینیک یکتا/ساختمان پزشکان
کلینیک یکتا
مجهزترین کلینیک پوست و مو زیبایی با دستگاه لیزر الکساندرایت
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
کلینیک ارتوپدی سپید
کلینیک ارتوپدی سپید
بیوتی لیزر
بیوتی‌لیزر
دکتر کیان‌پیشه
دکتر مجید صالح
دکتر مجید صالح
متخصص جراحی فک وصورت،زیبایی بینی
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر هادی صادق /کلینیک
دکتر پژمان هادی صادق و دکتر پریسا هادی صادق
متخصص ارتودنسی
ساختمان پزشکان، دکتر حبیب سهرابی
دکتر حبیب سهرابی
متخصص گوش،حلق،بینی جراح زیبایی بینی
پیرایه
پوست، مو و زیبایی
ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو
دکتر عباسی
دکتر محسن عباسی
متخصص جراحی دهان، فک و صورت، ایمپلنتولوژیست
کلینیک ره یا
دکتر امید رحمانی
پزشک پوست مو زیبایی كاسمتولوژيست از فرانسه

مضرات خواب ناکافی عوارض خواب ناکافی تاثیر خواب بر وزن بدن

کیفیت خواب شما در شب می تواند تعیین کننده ی انرژی شما در روز بعد باشد.استراحت کافی جسم و روح شما را آرام می کند و انرژی بدن شما را افزایش می دهد.در زمان های خستگی نمی توانیم کارهای روزانه خود را با کیفیت انجام دهیم و بد اخلاق می شویم.هم چنین تمرکز خود را از دست می دهیم.

دریغ کردن خواب از خود، در طولانی مدت تقریبا می‌تواند در هر جنبه‌ای از سلامتی‌تان تداخل ایجاد کند – از پوست گرفته تا سیستم ایمنی، و یا توانایی‌تان برای حفظ یک وزن سالم.

در حقیقت، خودداری از خواب به چند دلیل می‌تواند منجر به اضافه وزن شود. داشت خواب کافی ـ چه از نظر کیفیت و چه کمیت ـ برای تنظیم بسیاری از هورمون‌ها، نشانه‌های گرسنگی، و توانایی‌های جسمی ضروری است. در ادامه می‌بینید اگر نخوابید چه بلایی بر سر عادات غذایی و فعالیت‌هایتان می‌آید. در ادامه ۵ تاثیر خواب بر وزن بدن تان آمده است:

۱.خستگی هورمون‌های کنترل‌کننده‌ی اشتها را گیج می‌کند، و باعث می‌شود همیشه گرسنه باشید.

اولین تاثیر خواب بر وزن بدن را دکتر پارام ددهیا، پزشک و مدیر طب خواب در برنامه‌ی کاهش وزن کنیون‌رنچ در توسکان به مجله‌ی سلف بیان میکند: ” مغز خواب‌آلود مغزی است که هوس می‌کند“. بسیاری از هورمون‌ها و مواد شیمایی مغز مسئول تنظیم نشانه‌های گرسنگی هستند، اما بازیگران اصلی لپتین و گرلین هستند. لپتین اشتهای شما را کم می‌کند، و گرلین آن را افزایش می‌دهد. وقتی خواب کافی نداشته باشید، سطح لپتین کاهش می‌یابد و سطح گرلین افزایش می‌یابد، و احساس گرسنگی بیش‌تری به شما می‌دهد که غیرقابل مهار شدن است.

۲.مغز خسته‌تان نه تنها هوس می‌کند، بلکه خوراکی‌های شیرین، شور و چرب هوس می‌کند.

دلیلش چندان مشخص نیست، اما دکتر جوزف اوجیل، مدیر درمانی موسسه‌ی خواب کلیتون، می‌گوید شاید به این خاطر باشد که مغزهای خسته‌ی ما فقط می‌گویند چیزهایی بخوریم که باعث افزایش سریع انرژی می‌شوند. او به مجله‌ی سلف گفت ” می‌خواهید آن کالری‌ها باعث شوند بیدار بمانید. قند و کربوهیدرات‌ها باعث می‌شوند حداقل برای مدت کوتاهی بیدار بمانید “. مطالعه‌ی کوچکی که به تازگی در ژورنال اسلیپ منتشر شده است، دریافته است محرومیت از خواب بر گیرنده‌های کانابینوئید مغز اثر می‌گذارد – همان‌ گیرنده‌هایی که ماری‌جوانا تحت تاثیر قرار می‌دهد – و لزوما باعث می‌شوند هوس خوراکی کنیم.

اوجیل می‌گوید ” این خوراکی‌ها تراکم کاری بالایی دارند “، یعنی در هر لقمه مقدار زیادی کالری در خود جا داده‌اند، ”که تقریبا راه مطمئنی برای اضافه کردن وزن هستند “. اوجیل گفت در حقیقت، مطالعه‌ی ژورنال اسلیپ نشان داد نمونه‌هایی که خواب کافی نداشتند تقریبا ۳۰۰ کالری اضافه در روز دریافت می‌کردند. ” این مقدار می‌تواند حدودا ۴۵۰ گرم در هفته یا بیش‌تر، باعث افزایش وزن شود. “

۳.محرومیت از خواب می‌تواند سوخت‌وسازتان را هم پایین بیاورد.

نه تنها مقادیر بیش‌تری از خوراکی‌های ناسالم می‌خورید، بلکه بدن‌تان هم آن ها را آهسته‌تر پردازش می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که فقط یک هفته محرومیت از خواب می‌تواند در سوخت‌وساز، به ویژه توانایی بدن برای پردازش گلوکز، اختلال ایجاد کند که به مقاومت به انسولین منجر می‌شود.  مقاومت به انسولین باعث می‌شود بدن‌تان به جای تجزیه‌ی قند و استفاده از آن به عنوان انرژی، قند بیش‌تری ذخیره کند. مطالعات نشان می دهد محروم بودن از خواب و تجربه‌ی این مقاومت به انسولین در طولانی مدت می‌تواند خطر ایجاد دیابت نوع ۲ را افزایش دهد.

۴.وقتی خسته‌اید، انرژی یافتن برای ورزش سخت است.

خواب کافی بخش مهمی از فعال و متناسب ماندن را شکل می‌دهد. اوجیل می‌گوید ”هر روز ورزشکاران حرفه‌ای بیش‌تری می‌بینیم که از گنجاندن خواب به عنوان بخشی از برنامه‌ی کلی تناسب اندام‌شان صحبت می‌کنند“. چراکه بایدبخوابیم تا بتوانیم فعال بمانیم. اوجیل در ادامه می‌گوید ”خواب اجازه می‌دهد مغز و ماهیچه‌هایمان استراحت کرده و احیا شوند. اجازه می‌دهد از نظر هورمونی کاراتر باشیم. به سیستم ایمنی‌مان اجازه می‌دهد بهتر کار کند.“

ددهیا می‌گوید وقتی به بدن‌مان خواب کافی ندهیم، الگوهای حرکتی‌مان تغییر می‌کنند. او می‌گوید ” اگر بدن‌تان نتواند ترمیم شود، دلتان می‌خواهد روز بعد هم ورزش کنید؟ نه خیلی. تا روز بعد از آن یا وقت دیگری منتظر می‌مانید“ که ذهن و جسم‌تان احساس کنند انرژی بیش‌تری دارند. اگر هم‌چنان خواب اندک داشته باشید، مثل همیشه به باشگاه سر نمی‌زنید. وقتی سطح فعالیت‌تان کاهش یابد کالری‌های کم تری می‌سوزانید و راحت تر وزن اضافه می‌کنید.

۵.خواب بیش‌تر می‌تواند به معکوس شدن این اثرات را کمک کند، اما تعهد می‌خواهد.

اگر با اضافه وزن دست و پنجه نرم می‌کنید و همیشه با خستگی فعالیت می‌کنید، خواب بیش‌تر می‌تواند یک گام آغازین خوب و سالم باشد. همه‌ی ما می‌دانیم داشتن یک خواب شانه‌ی خوب چقدر دشوار است اما از همین امشب می‌توانید کارهایی را شروع کنید تا یک شب کامل یا بیش‌تر خواب باکیفیت داشته باشید.

ددهیا درباره تاثیر خواب بر وزن بدن پیشنهاد می‌کند روالی ایجاد کنید که هرشب مشتاقش باشید. او می‌گوید ”تشریفاتی یابید و آن را برای خود شخصی کنید“. چه خواندن یک کتاب، گرفتن یک دوش آب گرم، یا روشن کردن شمع و گوش دادن به موسیقی آرام‌بخش باشد، قبل از خواب زمانی را به خودتان اختصاص دهید که آرام شوید و تمدد اعصاب کنید. این کار کمک می‌کند ذهن‌تان را آرام کنید و سریع تر خواب‌تان ببرد. هم‌چنین باید با انجام کارهایی مثل کنار گذاشتن ابزارهای الکترونیکی قبل از خواب، پرهیز از خوردن قهوه بعد از ساعت ۲ بعدازظهر (حداکثر)، و بالاتر قرار دادن خواب در فهرست اولویت‌هایتان، بهداشت خواب‌تان را بهبود دهید.

منبع: خبرپو

5 1000
ارسال شده در 24 دی 1395 توسط با موضوع روانشناسی
پيلتن شاپ
دندانپزشکی دکترسلام

درباره ی دکتر سلام

مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما پذیرش آگهی
x