نفخ گرفتگی عضلات قاعدگی سردرد تهوع استفراغ

می خواهیم یک رژیم غذایی مناسب برای  ماه اول بارداری به خانم های باردار پیشنهاد دهیم برخی بانوان دچار ویار در دوران حاملگی می شوند برای برطرف کردن این حالت از چه ترفندهایی می توانیم کمک بگیریم مصرف غذاهای غنی فولات و ویتامین ب 6  ،میوه ها و لبنیات در این زمینه مفید و موثر خواهند بود .

در ماه های اول خانم های باردار علایم تهوع، نفخ، استفراغ، سردرد، گرفتگی عضلات، حالت های مانند قاعدگی خواهند داشت و همچنین گرسنگی و خواب آلودگی مفرط نیز در این ماه شایع است. ممکن است در برخی از بانوان این علائم اصلا ظاهر نشود و یا در برخی افراد شدید تر باشد.

در هر صورت، بسیار مهم است برای حفظ سلامت مادر و جنین یک رژیم غذایی سالم و متعادل خانم باردار داشته باشد. بنابراین مطمئن شوید که ترکیب های زیر را در رژیم غذایی خود در طول ماه اول بارداری قرار داده اید.:

✅ غذاهای غنی فولات

حتی اگر دکتر به شما قرص اسید فولیک و مکمل، تجویز کرده باشد شما علاوه بر آن هم نیاز به غذاهای غنی از فولات در رژیم غذایی خود دارید فولات برای رشد جنین اهمیت زیادی دارد.

غذاهای غنی از فولات شامل:

  • پرتقال
  • سیب زمینی
  • کلم بروکلی
  • مارچوبه
  • تخم مرغ
  • حبوبات
  • سبزی و …

نفخ گرفتگی عضلات قاعدگی سردرد تهوع استفراغ   نفخ گرفتگی عضلات قاعدگی سردرد تهوع استفراغ

✅ ویتامین B6

این ویتامین به ویژه در ماه اول دوران بارداری مهم است. تهوع و استفراغ که اغلب بزرگترین مسئله است و تقریبا تمام زنان درجات مختلفی از آن را در این ماه تجربه خواهند کرد. به جای مصرف دارو برای این مشکل، از موادغذایی سرشار از ویتامین B6 مانند:

  • غلات سبوس دار
  • ماهی قزل آلا
  • کره بادام زمینی
  • موز
  • آجیل

استفاده کنید. این ویتامین تا حدود زیادی حالت تهوع و استفراغ را مهار می کند.

نفخ گرفتگی عضلات قاعدگی سردرد تهوع استفراغ   نفخ گرفتگی عضلات قاعدگی سردرد تهوع استفراغ   نفخ گرفتگی عضلات قاعدگی سردرد تهوع استفراغ

✅ میوه ها

میوه ها غنی از ویتامین، آب و آنتی اکسیدان هستند. بعضی از میوه ها غنی از فیبر اند. حداقل ۳ وعده میوه در روز در رژیم غذایی خانم باردار می بایست وجود داشته باشد.

نفخ گرفتگی عضلات قاعدگی سردرد تهوع استفراغ   نفخ گرفتگی عضلات قاعدگی سردرد تهوع استفراغ   نفخ گرفتگی عضلات قاعدگی سردرد تهوع استفراغ   نفخ گرفتگی عضلات قاعدگی سردرد تهوع استفراغ

✅ شیر و لبنیات

اگر شما می توانید آن را هضم کنید، شیر یک منبع فوق العاده از پروتئین ها، ویتامین، کلسیم، آب، چربی های سالم، اسید فولیک و ویتامین D (اگر با یک مکمل غنی شده) است. فرآورده های لبنی مانند ماست و پنیر سخت به خوبی یک لیوان شیر است. مصرف روزانه شیر و محصولات شیر ​​باید به حدود یک لیتر باشد. برای جلوگیری از خستگی، این گزینه بهترین است.

نفخ گرفتگی عضلات قاعدگی سردرد تهوع استفراغ   نفخ گرفتگی عضلات قاعدگی سردرد تهوع استفراغ   نفخ گرفتگی عضلات قاعدگی سردرد تهوع استفراغ   نفخ گرفتگی عضلات قاعدگی سردرد تهوع استفراغ   نفخ گرفتگی عضلات قاعدگی سردرد تهوع استفراغ

✅ گوشت

تقریبا همه گوشت ها برای ماه اول بارداری به جز گوشت خوک بی خطر هستند. از مصرف غذاهای دریایی نیز اجتناب کنید. غذاهای دریایی شامل مقادیر بالایی از متیل جیوه است که برای رشد جنین خطرناک است.گوشت منبع غنی از پروتئین ها و ویتامین هستند.

نفخ گرفتگی عضلات قاعدگی سردرد تهوع استفراغ   نفخ گرفتگی عضلات قاعدگی سردرد تهوع استفراغ   نفخ گرفتگی عضلات قاعدگی سردرد تهوع استفراغ   نفخ گرفتگی عضلات قاعدگی سردرد تهوع استفراغ   نفخ گرفتگی عضلات قاعدگی سردرد تهوع استفراغ   نفخ گرفتگی عضلات قاعدگی سردرد تهوع استفراغ

✅ مواد غذایی سرشار از آهن

جنین نیاز به یک منبع غنی آهن برای خون دارد تا مواد مغذی و اکسیژن را به او برساند. خوردن مواد غذایی مانند:

  • چغندر
  • بلغور جو دوسر
  • سبوس
  • لوبیا
  • میوه های خشک
  • مرغ
  • گوشت گوسفند

تامین کننده آهن موردنیاز روزانه می باشد.

نفخ گرفتگی عضلات قاعدگی سردرد تهوع استفراغ   نفخ گرفتگی عضلات قاعدگی سردرد تهوع استفراغ   نفخ گرفتگی عضلات قاعدگی سردرد تهوع استفراغ   نفخ گرفتگی عضلات قاعدگی سردرد تهوع استفراغ   نفخ گرفتگی عضلات قاعدگی سردرد تهوع استفراغ   نفخ گرفتگی عضلات قاعدگی سردرد تهوع استفراغ   نفخ گرفتگی عضلات قاعدگی سردرد تهوع استفراغ

✅ غذاهای شیرین

قندهای طبیعی برای تامین کالری مورد نیاز مادر و کودک می بایست در رژیم غذایی مادر قرار گیرد مانند:

  • مصرف میوه های تازه
  • فرنی شیرین
  • پنکیک
  • پودینگ ها
  • آب میوه های تازه و …

تهیه و تنظیم: ساناز مطلبی خامنه کارشناس تغذیه و رژیم درمانی


منبع: دکتر سلام

لینک مرتبط: مصرف استامینوفن و ژلوفن در بارداری 

افزایش وزن در دوران بارداری 

 

ارسال شده در 23 دی 1395 توسط motallebi-b با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • ریشه و علت اصلی همسر آزاری
  • اندازه گیری اختلالات رفتاری کودکان
  • 5 بیماری مرگبار که نه سرطان هستند نه بیماری قلبی!
  • عوارض فشار خون بالا
  • فاکتورهای کلی تغییرات در سالخوردگان
  • معجون پوست پرتقال برای پوست
  • کیک با شکلات رنده ای
  • خطرات سم آرسنیک در برنج سفید
  • مواردی که در باره سر خوردن در شنا
  • نشانه های کشیدگی یا خطوط چاقی
  • درمان حساسیت پوستی بهاره با این روش ها
  • صبح خود را با پنکیک کدو حلوایی شروع کنید
  • کیک با روکش سبز
  • مقابله با پیشروی عارضه ام اس
  • باور کردنی نیست ولی، این غذاها چربی شکم‌ کاهش می دهد
  • محبوبترین ها

  • کاهش وزن در رده سنی نوجوان
  • افراد دیالیزی از این خوراکی های سالم میل کنند
  • علتهای شگفت انگیز اضافه وزن را بدانید
  • قواعد نوشیدن شیر
  • برای درمان رودل از این روش استفاده کنید
  • غذای سالم بخورید تا خسته نشوید
  • پخش شدن باکتری های آلوده در گوشت یخ زده
  • برای تندرستی بدن مواد غذایی تند چه فوایدی دارد؟
  • آیا ماکارونی برای سلامتی خوب است؟
  • اصول تغذیه ای ماه هفتم بارداری
  • خواص فوقالعاده خوراک عدسی را فراموش نکنید
  • 5 فایده بی نظیر کاکائوی داغ
  • پیشنهادات خوراکی برای افراد ورزشکار
  • میان‌وعده‌هایی کم کالری
  • تغذیه برای ایجاد تعادل در هورمون های مردانه
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است