مشاوره زیبایی
دکتر هادی صادق /کلینیک
دکتر پژمان هادی صادق و دکتر پریسا هادی صادق
متخصص ارتودنسی
دکتر ایمانی
دکتر محمدتقی ایمانی
فوق تخصص جراحی پلاستیک، زیبایی و ترمیمی
ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو
ساج
کلینیک ساج
زنان و زایمان
کلینیک یکتا/ساختمان پزشکان
کلینیک یکتا
مجهزترین کلینیک پوست و مو زیبایی با دستگاه لیزر الکساندرایت
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر مجید صالح
دکتر مجید صالح
متخصص جراحی فک وصورت،زیبایی بینی
دکتر فرزاد فرامرزی
دکتر فرزاد فرامرزی
فوق تخصص آندوسکوپی و کولونوسکوپی بدون درد
طراح طب
طراح طب
مرکز اسکن و طراحی سه بعدی جراحی زیبایی صورت
کلینیک سیب سبز
کلینیک سیب سبز
آفر ویژه برای پکیجها
گروه پزشکان برنا
دکتر غلامرضا اکبری
پزشک پوست و مو
کلینیک دندانپزشکی پارسا/ساختمان پزشکان
کلینیک دندانپزشکی پارسا
ایمپلنتوژیست
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
ساختمان پزشکان، دکتر حبیب سهرابی
دکتر حبیب سهرابی
متخصص گوش،حلق،بینی جراح زیبایی بینی
دکتر مقیمی
دکتر مهرداد مقیمی
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی

بسیاری از زنان برخی علائم نا خوشایند یا ناراحت کننده را طی چرخه قاعدگی خود احساس می کنند. در بعضی از زنان این نشانه ها قابل توجه ولی کوتاه مدت هستند و ناتوان کننده نیستند. اما بعضی دیگر ممکن است یک دو نشانه از دامنه وسیع نشانه ها را که موقتاً عملکرد طبیعی شان را مختل می کند داشته باشند. این نشانه ها ممکن است از چند ساعت تا چند ماه تداوم داشته باشد.

حدود 8 تا 20 درصد زنان علائم متوسط تا شدید را یک یا 2 هفته قبل از آغاز سیکل قاعدگی ماهانه تجربه می کنند. مهمترین این علایم عبارتند از:

– اختلالات خلقی و افسردگی

– نفخ

– تحریک پذیر شدن سینه ها

– درد و انقباضات شکمی

1- مصرف غذاهای کلسیمی با کیفیت بالا

– در مطالعه ای نشان داده شد زنان با بیشترین دریافت کلسیم و ویتامین D کمتر مبتلا به PMS شدند. و این تاثیر وقتی معنی دارتر بود که کلسیم از رژیم غذایی به تنهایی دریافت شده بود تا از مکمل های کلسیمی به همراه رژیم غذایی یا از مکمل ها به تنهایی. مقادیر کلسیم و ویتامین D مفید گزارش شده به ترتیب 1200 میلی گرم و 700 واحد بین المللی در روز بود. (RDA کلسیم برای زنان 19 تا 50 سال 1000 میلیگرم و RDA ویتامین D برای زنان کمتر از 70 سال 600 واحد است )

– برای دریافت این مقدار کلسیم باید حداقل 3 واحد در روز از غذاهای غنی از کلسیم مثل شیر کم چرب، پنیر، ماست، آب پرتقال غنی شده یا شیر سویا استفاه کنید. دریافت مقادیر کافی ویتامین D از رژیم به تنهایی مشکل است (سالمون وشیر غنی شده منابع خوبی هستند)،اما زنان می توانند یک مکمل مولتی ویتامین روزانه مصرف کنند. خیلی از مکمل های کلسیم حاوی ویتامین D نیز هستند.

2- عدم حذف صحبانه یا سایر وعده ها

– حذف وعده ها بعلت علایم ناشی از PMS تنها شما را تحریک پذیرتر و سطوح قند خون را دچار نوسان می کند. پس سعی کنید وعده ها و میان وعده های منظم داشته باشید.

3- مصرف غلات کامل، گوشت های کم چرب، میوه جات و سبزیجات

– بهتر است یک برنامه غذایی سالم و اصولی را در کل ماه داشته باشید و نه فقط در دوران PMS. پس از مقادیر فراوان سبزیجات و میوه جات رنگی و غنی از فیبر در کنار غلات کامل از قبیل برنج قهوه ای، جو دو سر و نان جو لذت ببرید. نان ها و غلات غنی شده منبع خوبی از ویتامین های گروه B هستند. تحقیقات اخیر نشان داده اند زنانی که مقادیر بیشتری از ویتامین های B1 و B2 دریافت می کنند کمتر در ریسک PMS قرار دارند. این مسئله در مورد دریافت ویتامین های گروه B از غذاها صدق میکرد و نه از مکمل ها.

4- عدم دریافت مقادیر زیاد شکر

– ولع دریافت شکر به علت ایجاد تغییر در سطح هورمون های استروژن و پروژسترون است که می توانند منجر به کاهش سروتونین در مغز و در نتیجه تحت تاثیر قرار دادن حالات زنان و تشدید PMS شود. در واقع مطالعات نشان داده اند که بعضی زنان مبتلا به PMS حدود 200 تا 500 کالری بیشتر در روز دریافت می کنند که این مقدار کالری اضافه عمدتا از چربی ها، کربوهیدرات ها یا غذاهای شیرین حاصل می شود.

5- توجه به نوشیدنی های دریافتی

– به زنان توصیه می شود دریافت الکل و کافئین را محدود کرده و بجای آن مقادیر بیشتری آب بنوشند. قهوه، چای يا انواع نوشيدنی های كولا دفع‌ كننده منيزيم هستند. از سوی ديگر، اين نوع نوشيدنی ها باعث نفخ، درد و تحريك‌پذيری بيشتر معده می شوند. كافئين ميزان ترشح اسيد معده را هم بيشتر می كند و اگر روده تحريك‌پذير باشد، باعث درد بيشتر می شود.

در این مورد بیشتر بخوانید: تغذیه برای کنترل سندروم پیش از قاعدگی

6- محدود کردن دریافت نمک

– از آنجا که تقریبا اکثر موادی که در شیشه، قوطی، کیسه یا بسته وجود دارند اشباع از نمک هستند، حذف نمک غیر ممکن است.اما با دریافت کمتر نمک حالت نفخ و احتباس آب ناشی از PMS کاهش می یابد. پس سعی کنید از غذاهای تازه بجای غذاهای فرآوری شده بیشتر استفاده کنید.

7- توجه به مکمل ها

– در کنار تشویق افراد به داشتن یک رژیم متنوع و سالم ، توصیه به برخورداری از ترکیبی از فعالیت های ورزشی، مدیریت استرس و بعضی مکمل ها می شود. دریافت یک مولتی ویتامین روزانه، 100 میلی گرم ویتامین B6 ، 600 میلی گرم کلسیم کربنات به همراه ویتامین D در کنار حداقل یک واحد غذاهای غنی از کلسیم در روز و همچنین 400 میلیگرم منیزیم اکساید توصیه می شود. منیزم به کاهش احتباس آب میتواند کمک کند و این دوز از منیزیم و ویتامین B6 می توانند تغییرات خلقی را بهبود بخشند. منيزيم، از عناصر معدنی موردنياز بدن در دوران عادت ماهيانه است که خاصيت ضدالتهابی و ضد افسردگی دارد و حالت تحريك‌ پذيری و درد پستان را كمتر می کند.

8- سایر عادات مربوط به شیوه زندگی را حذف نکنید

– شواهدی از حفظ وزن مناسب و کاهش PMS وجود دارند. و زنان مبتلا به اضافه وزن و چاقی بیشتر در معرض PMS هستند. فعالیت بدنی کافی و مدیریت استرس با تکنیک های یوگا یا تنفس عمیق نیز می توانند در کاهش علایم مفید باشند. خواب کافی و عدم استعمال سیگار بخصوص در نوجوانان و جوانان می توانند ریسک PMS را کاهش دهند.

تهیه و تنظیم: ساناز مطلبی خامنه کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

منبع: webmd

5 1000
ارسال شده در 10 اردیبهشت 1396 توسط با موضوع تغذیه
کد کم چیست؟

کدکم می تواند از دندان ها اسکن سه بعدی بگیرد و در همان لحظه اقدام به ساخت کل یا بخشی از دندان با ظرافت فوق بالا نماید.

اطلاعات بیشتر

پیشنهاد سردبیر

  • لیدوکائین برای کودکان مرگ آور است
  • حتما از پونه در میان چاشنی هایتان استفاده کنید
  • دلایل بارداری ناموفق
  • تصاویری از دستگاه توربیدومتر
  • دانستنی های مفید درباره ناباروری مردان
  • درمان گرفتگی گوش در هواپیما
  • خطر HIV برای جوانان
  • فواید استفاده از عینک آفتابی برای دیابتی ها
  • محبوبترین ها

  • پژوهشگران دانشگاه بریستول در پی شیوه جدید برای درمان دیابت
  • داروی جدید برای معالجه موثر نوروپاتی دردناک
  • ابتلا به دیابت در بین زنان بیشتر است یا مردان؟
  • جانشین داروهای دیابتی
  • درمان انواع دیابت با تکنولوژی HDV
  • در دیابت نوع1 به بقاء سلولهای بتا کمک می شود
  • با مصرف قهوه از دیابت جلوگیری کنید
  • از راه اشک چشم چگونه اندازه قند خون سنجیده می شود
  • رپورتاژ

  • شامپوهای ضد ریزش و رویش مجدد مو حاوی کافئین
  • محصولات پزشکی و بهداشتی شرکت رهاورد دانش پزشکی
  • لثه ای روشن به رنگ سلامتی
  • کلینیک دندانپزشکی و زیبایی دکتر علیرضا نوروزعلی
  • پس دادن پوشک و راه‌هایی برای پیشگیری از آن
  • دندانپزشکی دکترسلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما پذیرش آگهی
    x