غذا می تواند ضریب هوشی افراد را بالا ببرد

11

بسیاری از افراد بر این باورند که ضریب هوشی مسئله ی ارثی می باشد و راهی برای افزایش آن وجود ندارد ، اما بهتر است بدانید که با استفاده از راهکار هایی می توان ضریب هوشی را نیز افزایش داد ، یکی از بهترین روش ها ، استفاده از تغذیه ی مناسب است.

حتما برای تان پیش آمده که موقع انتخاب یک غذا از خودتان بپرسید آیا کالری این غذا مرا چاق نمی کند؟ یا آیا این غذا گزینه بهتری است یا آن یکی یا قند این بیشتر است یا آن و ده ها پرسش دیگر. واقعیت این است که در کنار تمام تصمیمات غذایی که در طول روز اتخاذ می کنیم زمان زیادی در اختیار نخواهیم داشت تا تمام ویژگی های یک ماده غذایی را سبک و سنگین کرده و تاثیر آن روی سلامت، وزن، سطح انرژی و شرایط روحی خود را تخمین بزنیم اما اگر از زاویه دیگری نگاه کنیم ماجرا متفاوت خواهد بود؛ هر کدام از این تصمیمات شانس جدیدی برای بهبود شرایط بدنی در اختیار ما قرار خواهند داد. برای این که بتوانید درست تصمیم بگیرید در اینجا به برخی از رایج ترین پرسش های مرتبط با سلامت و تاثیر مواد غذایی پاسخ خواهیم داد.

 

 

اگر گزینه های من چیزبرگر، هات داگ یا یک برش پیتزا باشد بهتر است کدام را بخورم؟

پاسخ:

واقعیت این است که درباره این جانک فودها (غذاهای آشغال!) می توان ساعت ها بحث کرد. متاسفانه باید گفت هیچ کدام این قبیل غذاها(یعنی هات داگ، چیزبرگر یا پیتزا)غذاهای واقعا سالمی نیستند. با این حال در بین این غذاهای ناسالم هم می توان گزینه ای نسبتا سالم پیدا کرد. نکته اینجاست که این غذاها چنان متنوع تهیه می شوند که تغییرات اعمال شده در ترکیب مواد تشکیل دهنده آن ها به راحتی کفه ترازو را به سمت یکی از آن ها سنگین تر خواهد کرد. در نتیجه انتخاب شما به شدت بستگی به محتوای این غذاها خواهد داشت. بطور کلی هر قدر غذای شما بیشتر حاوی سبزی های فیبردار باشد بهتر است. بنابراین بهترین گزینه پیتزایی است که فلفل دلمه ای، قارچ و اسفناج داشته باشد. تا حد امکان از خوردن کربوهیدرات فرآوری شده در غذای خود خودداری کنید و اگر امکانش وجود داشته باشد بروید سراغ آن هایی که با آرد غله خالص تولید شده اند.

توجه داشته باشید که در نهایت این غذا هم اشکالات تغذیه ای خود را دارد و غذای کاملا سالمی محسوب نمی شود اما سایر مواد غذایی موجود در آن ضررهایش را تا حدودی پوشش می دهد.

 

 

آیا گوشت بهتر است یا کالباس با درصد گوشت بالا؟

پاسخ:

مطمئنا گوشت گزینه بهتری است. مقدار مشخصی گوشت، به هر حال گوشت خالص است و ارزش غذایی خاص خود را دارد اما همان مقدار کالباس از چرخ کردن ضایعات ده ها و شاید صدها گاو تولید می شود که کیفیت غذایی بالایی ندارند. از طرف دیگر کالباس هر چقدر هم که درصد گوشت آن بالا باشد باز حاوی مقدار زیادی مواد افزودنی است که ارزش غذایی پایینی داشته یا شاید فاقد ارزش غذایی باشد و برخی از آن ها مثل نیترات سرطان زا هم هستند بنابراین حتی اگر کالری کالباس در مقایسه با همان مقدار گوشت یکسان باشد بازهم شما کالری را از یک منبع طبیعی و سالم دریافت کرده اید نه از یک غذای خطرناک سرطان زا حالا هر چقدر که این کالباس خوشمزه تر باشد.

 

 

آیا برنج قهوه ای سالم تر از برنج سفید است؟

پاسخ:

قطعا همین طور است. میزان فیبر برنج قهوه ای به مراتب بیشتر است. فیبر در بدن جذب نمی شود و اغلب به همان شکل از بدن دفع می شود ولی چون فضای بیشتری در شکم شما اشغال می کند به مدت طولانی تری شما را سیر نگه خواهد داشت. در نتیجه مغز به این زودی ها پیام خوردن صادر نخواهد کرد اما اگر فیبر این برنج حذف شود (همانطوری که در برنج سفید اتفاق می افتد)، این ماده غذایی به سرعت قند خون را بالا می برد. بالا بردن قند خون باعث آزاد شدن مقدار زیادی انسولین از پانکراس(لوزالمعده) می شود. این اتفاق باعث می شود نه تنها قند خون کاهش پیدا کند بلکه بدن شما هم تشویق شود تا قند را به فرم چربی ذخیره کند. محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در مطالعه ای بررسی کردند که اگر مردم صرفا غلات خالص و غیرفرآوری شده مصرف کنند چقدر چربی از دست خواهند داد. نتیجه این بود که افرادی که از غذاهای برمبنای غلات خالص استفاده می کردند تقریبا دوونیم برابر بیشتر چربی از دست دادند. بنابراین اگر می توانید با ذائقه ایرانی خود مقابله کنید برنج قهوه ای گزینه بهتری برای کاهش وزن خواهد بود. جدا از این با پرهیز از خوردن غذاهای فرآوری شده، غذاهایی با ایندکس گلیسمیک بالا هم از برنامه غذایی شما حذف خواهند شد. ایندکس گلیسمیک معیاری برای سنجش مقدار کربوهیدراتی است که سطح قند خون را افزایش می دهد. خوردن غذاها با فاصله معقول از هم، گنجاندن پروتئین و چربی سالم در هر وعده غذایی و انتخاب غذاهای تهیه شده از غلات خالص قند خون شما را طوری تنظیم می کند که در عین دریافت کالری لازم از ذخیره شدن چربی در بدن هم جلوگیری شود.

 

 

برای این که بیدار بمانیم قهوه بهتر است یا نوشابه انرژی زا؟

پاسخ:

با قاطعیت می توان گفت قهوه. مقدار کافئین موجود در یک فنجان قهوه سیاه تا حدود ۵ ساعت(بسته به شرایط بدنی) شما را بیدار و هوشیار نگه می دارد. علاوه بر این تحقیقات نشان داده، قهوه مملو از انواع آنتی اکسیدان است که باعث تقویت حافظه کوتاه مدت، پیشگیری از حواس پرتی، کاهش خطر ابتلا به دیابت و کاهش خطر ابتلا به سرطان می شود. شادابی و هوشیاری ناشی از نوشیدن نوشابه انرژی زا عمدتا به دلیل محتوای بسیار بالای شکر آن است. این شکر بالا جدا از بالا بردن مقدار کالری دریافتی شما خیلی زود باعث می شود پس از دوره کوتاهی از افزایش انرژی، احساس کسالت و خستگی به سراغ شما بیاید.

 

 

آیا یک لیوان آبمیوه به اندازه یک تکه میوه ارزش غذایی دارد؟

پاسخ:

متاسفانه خیر. اغلب آبمیوه های صنعتی جدا از شکر طبیعی موجود در خود میوه حاوی مقدار زیادی شکر اضافی هستند که برای از بین بردن طعم گس آبمیوه طبیعی به آن اضافه می شود (اگر یک لیوان آب سیب یا آب انار طبیعی بخورید آن وقت بهتر متوجه ماجرا خواهید شد). علاوه بر این، آبمیوه های چند میوه ای الزاما حاوی همه انواع میوه ها به مقدار مساوی نیستند و طبعا میوه های ارزان تر سهم بیشتری در این آبمیوه خواهند داشت. در چنین مواردی بعضا به جای سایر میوه ها صرفا از اسانس و طعم استفاده می شود. در نتیجه می توان گفت، میوه تازه و سالم گزینه بهتری است. یک سیب ۱۳ گرم شکر دارد ولی یک لیوان آب سیب ۲۴ گرم شکر دارد. یک پرتقال متوسط تنها ۶۲ کالری و ۱۲ گرم شکر در کنار ۳ گرم فیبر ضد چاقی دارد درحالی که یک لیوان معمولی آب پرتقال صنعتی حاوی ۱۱۰ کالری، ۲۴ گرم شکر و فاقد فیبر است. پس سراغ آبمیوه های صنعتی نروید. اگر هم می خواهید آبمیوه بخورید خودتان در منزل آن را تهیه کنید. باور کنید بسیار ساده تر از آن چیزی است که فکر می کنید.

 

 

همه منابع پروتئین کیفیت یکسانی دارند؟

پاسخ:

تقریبا خیر. گرچه بسیاری از غذاهای گیاهی مثل مغزها(گردو، بادام، پسته) یا لوبیا محتوای پروتئینی مناسبی دارند ولی بهترین منابع پروتئین در طبیعت لبنیات، تخم مرغ، گوشت بدون چربی و ماهی است. برخلاف پروتئین منابع گیاهی، پروتئین حیوانی کامل تر است یعنی این که حاوی مقدار و نسبت مناسبی از اسیدهای آمینه ضروری است که بدن ما قادر به ساخت آن ها نیست. البته می توان با خوردن ترکیبی از مغز، لوبیا و سویا پروتئین کاملی برای بدن فراهم کرد اما تحقیقات انجام شده در دانشگاه مک مستر انتاریو کانادا نشان داده، شما باید ۲۰ تا ۲۵ درصد بیشتر پروتئین گیاهی مصرف کنید تا همان فایده ناشی از مصرف پروتئین از منبع حیوانی را به دست آورید.

 

 

آیا پنیر سفید سالم تر از نوع زرد آن است؟

پاسخ:

اگر می خواهید وزن کم کنید پنیر سفید گزینه مناسب تری است زیرا پنیر زرد کالری بیشتری دارد چون مقدار چربی آن بیشتر است. مثلا پنیر چدار در هر ۱۰۰ گرم، ۱۱۳کالری و ۹ گرم چربی دارد در حالی که پنیر سفید معمولی ۹۴ کالری و ۸ گرم چربی دارد ولی به هرحال یادتان باشد که پنیر چاق کننده است. یک صد گرم پنیر معمولا ۱۰۰ کالری دارد. این مقدار کالری ۲ برابر بیشتر از مقدار کالری است که شما از همین مقدار ماهی سالمون دریافت خواهید کرد بنابراین یادتان باشد در خوردن پنیر زیاده روی نکنید.

 

 

آیا گوشت مرغ از گوشت گاو بهتر است؟

پاسخ:

همیشه اینطور نیست. این مسئله به میزان قابل ملاحظه ای به این که حیوان مورد نظر شما چطور تغذیه کرده باشد بستگی دارد. تحقیقات نشان داده، سینه بدون پوست مرغ های محلی که در محیط باز و در روستا رشدکرده اند فوق العاده سالم هستند ولی مشکل اینجاست که اغلب ما مرغی که در محیط روستا بزرگ شده و دانه طبیعی خورده باشد نمی خوریم. امروزه طیور با شیوه صنعتی پرورش یافته و گوشت آن ها به شدت چرب است. بنابر تحقیقات موسسه تغذیه انسانی در دانشگاه لندن، گوشت مرغ های پرورشی برخلاف انواع محلی، چرب تر(تقریبا ۲۶۶ درصد) و پروتئین آن ها کمتر است (حدود یک سوم).

از طرف دیگر همین مسئله در مورد گاو هم مصداق دارد. برای رشد سریع تر گاوهای پرورشی به آن ها ذرت و نان خشک می دهند تا سریع تر رشد کرده و پروار شوند اما گوشت گاوهایی که چریده و علف خورده اند چه به لحاظ طعم و چه به لحاظ ارزش غذایی بسیار بهتر از گوشت انواع پرورشی است. گوشت گاوهای غیرپرورشی ۱۶ درصد کالری کمتر، ۲۷ درصد چربی کمتر و ۱۰ درصد بیشتر پروتئین دارد. در ضمن نسبت چربی سالم امگا۳ به چربی امگا۶ در گوشت گاوهای غیرپرورشی بیشتر است بنابراین همه چیز بستگی به کیفیت گوشت دارد نه این که منبع گوشت چه چیزی است.

 

منبع : آفتاب

اشتراک گذاری (چگونه میتوانید این مطلب را برای دیگران بفرستید)

ساختمان پزشکان

  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.