سرطان

متخصصان برای شناسایی سلول های سرطانی از چه راهی استفاده می کنند؟ شاید ندانید که برای تشخیص این سلول ها از نورتابی شیمیایی استفاده می شود. این مکانیزم جدید، که به تازگی توسط محققان ابداع شده است، کاوشگرهای کوچکی در آن استفاده می گردد که دارای قابلیت نوردهی دارند. این قابلیت نوردهی از طریق فرآیندهای شیمیایی صورت می گیرد.

قابلیت نوردهی در اثر فرآیندهای شیمیایی که با عنوان نورتابی شیمیایی نیز شناخته می‌شود، معمولا در ساخت چراغ های قابل حمل کاربرد دارد، اما محققان راهکاری را یافتند که می‌توان از این قابلیت برای تشخیص بیماری سرطان بهره گرفت.
در واقع محققان با تغییر ساختار الکتریکی چراغ‌های موجود، قابلیت نوردهی آن‌ها را تا 3 هزار برابر افزایش دادند و توانستند سیستمی را بسازند که قابلیت‌های متعددی از تشخیص و اندازه‌گیری فعالیت‌های سلولی گرفته تا ضایعاتی مانند سرطان را شناسایی کند.

در این شیوه تشخیصی، از ترکیبات بسیار حساسی استفاده می‌شود که به محض مجاورت با یک پروتئین یا ماده شیمیایی خاص، شروع به نوردهی می‌کنند.
محققان با استفاده از این فناوری حسگرهایی را تولید کرده‌اند که قابلیت تشخیص انواع مختلفی از ترکیبات زیستی را داشته و فعالیت آنزیم‌های مختلف را اندازه‌گیری می‌کند. این حسگرها راهکار جدیدی را برای تصویربرداری میکروسکوپی در اختیار محققان قرار می‌دهند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه ACS Central Science‌ منتشر شده است.

مترجم: سپیده علی کاشانی