هیچکس علاقه ای به پیر شدن ندارد و همه افراد در پی این هستند تا روند پیری خود را به تعویق بیاندازند. به همین سبب از انجام کار های مختلفی از جمله رنگ کردن مو ها و انجام بوتاکس و … فروگذار نمی کنند. اما به اصلی ترین نکته یعنی تغذیه هیچگونه توجهی ندارند! با دکتر سلام همراه باشید.

اینجا هزاران نفر تونستن به وزن ایده آل برسند

شما به کمک این کلینیک به صورت تضمینی میتونید وزن کم کنید. نه نیازی به ورزش های سخت هست نه قرص و داروی خطرناک، خیلی ساده و بدون دردسر فقط با تکنیک های اختصاصی این کلینیک آنلاین.

با وجودي که تغييرات جسمي و روحي بعنوان بخشي از پروسه پيري، اجتناب ناپذير هستند اما واقعيت اين است که غذاهايي که ما مي‌خوريم يا نمي‌خوريم در سرعت بخشيدن به اين روند پيري نقش دارند به طوري حتي گاهي ممکن است زودتر از رسيدن به سن پيري، دچار علائم سالخوردگي بشويم.
اين پيري زودرس مشخص است؛ چون ما خيلي زياد از غذاهاي فرآوري شده استفاده مي‌کنيم.
غذاهاي فرآوري شده اغلب حاوي کالري زياد اما مقادير اندکي از ريزمغذي‌هاي ضروري مثل امگا -3 و ويتامين B12 هستند. بنابراين ما در دريايي از دسترسي‌ها با جزيره‌هايي از کمبودها و فقدان‌ها روبه‌رو مي‌شويم.
در اين مقاله فهرستي از چهار خطاي تغذيه‌اي ارائه شده که اين خطاها باعث مي‌شوند انسان زودتر پير شود در حالي که با مشورت با دکتر مي‌توان اين خطاها را شناسايي کرده و با تنظيم آنها در رژيم غذايي يا افزودن مکمل‌ها، جوانتر به نظر رسيد و جواني را احساس کرد.
-‌ خطاي اول: اشتباه اول اين است که شما از خوردن تمام انواع پروتئين‌هاي حيواني پرهيز مي‌کنيد اما چرا اين اشتباه منجر به پيري زودرس مي‌شود، چون ممکن است با فقدان ويتامين B12 مواجه شويد که براي توليد انرژي در بدن ضروري است. اين ويتامين فقط در غذايي يافت مي‌شود که منشا حيواني دارند و به تنظيم متابوليسم و توليد انرژي کمک مي‌کند و در ضمن کليد حفظ سلامت مغز و سيستم عصبي است. خستگي يکي از علائم اصلي کمبود ويتامين B12 است و معمولا در افرادي رخ مي‌دهد که پروتئين حيواني زيادي استفاده نمي‌کنند.
جويدن مقادير زيادي از آنتي اسيدها براي تسکين سوزش سردل نيز مي‌تواند منجر به کمبود ويتامين B12 شود چون آنتي اسيدها جذب اين ويتامين را دچار اختلال مي‌کنند.

-‌ راه‌حل غذايي: مصرف دو نوبت مواد غذايي بدون چربي مثل شير يا ماست بدون چربي و 3 تا 4 اونس پروتئين لخم در روز براي حل اين مشکل مفيد است. بهترين منابع غذايي حاوي ويتامين B122 شامل غذاهاي دريايي مثل ماهي، ميگو و صدف‌ها و همچنين گوشت لخم ماهي و گوساله و همچنين غلات غني شده هستند.
-‌ راه حل مکملي: مصرف 500 تا 1000 ميکروگرم از اين ويتامين به طور روزانه در قالب قرص‌هاي مکمل، کمبود آن را در بدن جبران مي‌کند.
-‌ خطاي دوم: خودداري از مصرف مکمل‌هاست، اما چرا اين خطا موجب پيري زودرس مي‌شود؟ چون برخي از اين مکمل‌ها مثل منگنز و مس از بروز دردهاي مفصلي جلوگيري مي‌کنند اما بسياري از افراد از مصرف اين مکمل‌ها غفلت مي‌کنند. به گفته متخصصان منگنز و مس هر دو براي حفظ سلامت غضروف‌ها و انعطاف پذيري مفاصل مفيد و ضروري هستند. در بسياري از موارد مصرف آنها آسيب‌هاي مفصلي را بهبود بخشيده و دردهاي اين مناطق از بدن را برطرف مي‌سازد.
-‌ راه‌حل غذايي: مغز خشکبار، گوشت بدون چربي و اسفناج منابع غني از اين املاح هستند اما معمولا ما به اندازه کافي از اين خوراکي‌ها نمي‌خوريم تا نيازمان به اين املاح برطرف شود بنابراين نياز به مصرف مکمل‌ها هميشه وجود دارد.
راه حل مکملي: مصرف روزانه دو ميلي گرم مس و 5 ميلي گرم منگنز در روز ضروري است. ظرف 2 تا 3 ماه پس از مصرف اين مکمل‌ها درد کمتري را در مفاصل خود احساس خواهيد کرد.

– خطاي سوم: پرهيز از خوردن ماهي و چربي است. ماهي و روغن‌هاي مفيد مثل روغن زيتون بهترين منبع اسيدهاي چرب امگا – 3 و ضروري براي بدن هستند که معمولا تا حد زيادي مانع از تحليل رفتن حافظه مي‌شوند. به گفته متخصصان مرکز پزشکي دانشگاه آريزونا در آمريکا، اين اسيدهاي چرب در واقع بخشي از عناصر اصلي تشکيل دهنده مغز هستند که اگر به اندازه کافي در رژيم غذايي ما وجود نداشته باشند ساختار و عملکرد مغز به تدريج ضعيف مي‌شود و حافظه آسيب مي‌بيند.
راه‌حل غذايي: در ابتدا مصرف غذاهاي تصفيه شده و فرآوري شده را تا حد امکان کاهش دهيد و غذاهاي خود را با روغن‌هاي طبيعي مثل روغن زيتون طبخ کنيد. سپس در هر هفته مصرف ماهي‌هاي مفيد مثل ماهي آزاد و ساردين را به رژيم غذايي خود اضافه کنيد. بعلاوه خوردن دانه کتان، غلات سبوس‌دار و گردو و بادام نيز براي دريافت اين چربي‌هاي مفيد توصيه مي‌شود. مصرف يک قاشق غذاخوري گردو 5 روز در هفته و 9 تا 12 عدد بادام، 4 نوبت در هفته کافي است.
راه حل مکملي: توصيه مي‌شود که در روز حداقل 2000 ميلي گرم روغن ماهي مصرف شود و کپسول‌هاي حاوي اين روغن ترکيبي از دو اسيد DHA و EPA را داشته باشند.
خطاي چهارم: علاقه کلي مردم به غذاهاي بسته بندي شده است. غذاهاي بسته بندي شده در واقع حاوي ترکيباتي هستند که موجب بالا رفتن فشار خون مي‌شوند. غذاهاي بسته بندي نمک زيادي دارد که به بدن بويژه به کليه‌ها آسيب وارد مي‌کند. در اين وضعيت عدم تعادل بين نمک و پتاسيم به رگ‌هاي خوني آسيب مي‌رساند و در نتيجه موجب بالا رفتن فشار خون مي‌شود.
راه حل غذايي: در روز بيش از 1500 ميلي گرم سديم (نمک) مصرف نکنيد و حداقل هفت تا 9 وعده در روز از ميوه‌ها و سبزي‌هاي تازه استفاده کنيد.

منبع: tnews