یبوست یکی از بیماری های شایع در کشورهای صنعتی است. در کشورهای صنعتی چیزی حدود یک پنجم جمعیت بزرگسال از یبوست مزمن و درحدود یک سوم افراد بالای 65 سال ازدیورتیکولوز رنج میبرند. یبوست و دیورتیکولیت موسوم به “بیماری ها تمدن” می باشند. در این مطلب قصد داریم شما را با برخی مکمل ها و مواد غذایی برای درمان یبوست آشنا نماییم.

با پول یک پیتزا لاغر شو

به کمک این کلینیک تخصصی می تونید بیش از ۷ کیلو در یک دوره (۲۱روزه) وزن کم کنید و به اندام ایده آل خودتون برسید.
پشتیبانی و مشاور رایگان
کاهش وزن تضمینی بدون بازگشت

فیبرغذایی به مقدار زیاد دردانه کامل غلات،ذرت،سبزی ها ومیوه ها (برگه آلو زرد،برگه سیب ،کشمش و انجیر خشک)،مغزها وحبوبات وجود دارد.افزایش دریافت این غذاها مدفوع را نرم تر کرده و ازیبوست جلوگیری میکند.مکمل فیبرمانندسبوس گندم یا ذرت و دانه اسفرزه نیز می تواند مفید باشد. از آنجا که مقادیر زیاد فیبر میتواند نفخ وناراحتی های شکمی ایجاد کند،دریافت فیبر باید به تدریج درطول یک دوره چند هفته ای افزایش یابد . به همراه افزایش دریافت فیبر باید مایعات فراوان (10_8لیوان بزرگ در روز) دریافت شود. در برخی افراد مکمل های کلسیم با دوز بالا ( بیش از 2 گرم در روز) ممکن است یبوست را تشدید نماید.

مکمل های توصیه شده :
ویتامین C :
ویتامین C آب را به درون روده می کشاند و مدفوع را نرم تر می کند. با 250mg شروع کرده و به تدریج تا بهبود یبوست افزایش دهید. به شکل تک دوز صبح ها هنگام برخاستن از بستر بخورید. مقدار توصیه شده 2 g- 250mg در روز می باشد.

فیبر :
فیبر به شکل مکمل های اسفرزه یا میوه های تازه/خشک با آب فراوان خورده شود. با 2-1g شروع کرده و تا حد تحمل افزایش دهید. مقدار توصیه شده 10-5g در روز می باشد.

ویتامین B کمپلکس :
کمبود اسید فولیک می تواند یبوست را تشدید کند.

 

منبع: پزشک انلاین