تغذیه ماه نهم بارداری

زمانی که مواد غذایی سالم و مغذی مصرف می‌کنید بارداری بدون مشکل و سالمی را برای خودتان تضمین می‌کنید. زمانی که یک رژیم غذایی درستی داشته باشید مانع ناراحتی هایی مانند یبوست و سوزش سر دل می‌شوید. این به نوبه خود به رشد و سلامت جنین کمک می کند. در ماه نهم از دوران بارداری، رشد جنین در داخل رحم مادر تقریبا کامل شده است. از این رو، وزن او به سرعت در حال افزایش خواهد بود و رشد مغز و ریه های او تا پایان بارداری هم ادامه خواهد یافت.

با پول یک پیتزا لاغر شو

به کمک این کلینیک تخصصی می تونید بیش از ۷ کیلو در یک دوره (۲۱روزه) وزن کم کنید و به اندام ایده آل خودتون برسید.
پشتیبانی و مشاور رایگان
کاهش وزن تضمینی بدون بازگشت

اما با این حال، به یاد داشته باشید که شما مادر باردار هنوز هم نمی توانید از مصرف برخی از مواد غذایی لذت ببرید. نکته مهم در مورد ماه نهم بارداری این است که به یاد داشته باشید دقت و توجه در مورد آنچه که می خورید مانند ماه های قبل، بسیار لازم و ضروری است، چون دستگاه گوارش با استفاده از مواد مصرفی شما می تواند سبب افزایش سریع وزنتان شود، به همین دلیل است که شما باید رژیم غذایی متعادل و مغذی که در ماه های اولیه بارداری خود دنبال می کردید، ادامه دهید.

اما می توانید وعده های غذایی انتخابی خود را کمی بزرگتر از قبل کنید. در این مقاله، لیستی از مواد غذایی که باید در ماه نهم بارداری در رژیم غذایی مادر باردار وجود داشته باشد، بیان خواهید شد. این مواد غذایی عبارتند از:

– غلات و نان: 6 تا 11 وعده در هر روز

– میوه ها: 2 تا 4 وعده در هر روز

– سبزیجات: بیش از 4 وعده در هر روز

– فرآورده های لبنی: 4 وعده در هر روز

– غذاهای غنی از پروتئین: 3 وعده در هر روز

– جهت هیدراتاسیون بدن مادر: حداقل 22 لیتر آب خالص در هر روز باید مصرف شود.

مواد غذایی که می‌بایست در ماه نهم بارداری مصرف کنید:

1) غذاهای سرشار از فیبر

– سبزیجات

– میوه ها

– نان کامل

– غلات

– حبوبات

– خرما

2) غذاهای سرشار از آهن (مصرف حداقل 3 وعده غذاهای غنی از آهن به صورت روزانه)

– ماهی

– مرغ

– زرده تخم مرغ

– گل کلم

– عدس

– نخود

– اسفناج

– انواع توت ها

سویا

– میوه های خشک مانند آلو، کشمش، و غیره

3) غذاهای سرشار از کلسیم

– خربزه

– محصولات لبنی

– بلغور جو دوسر

– بادام

دانه کنجد

4) غذاهای سرشار از ویتامین C

– میوه های خانواده مرکبات

– گوجه فرنگی

– توت فرنگی

– کلم بروکلی

– گل کلم

5) غذاهای سرشار از اسید فولیک

– سبزیجات برگ سبز

– حبوبات مانند لوبیا، نخود و لوبیا چشم بلبلی

6) غذاهای سرشار از ویتامین A

– اسفناج

– هویج

– سیب زمینی شیرین

– طالبی

ممنوعیت های ماه نهم بارداری

1) کافئین

– باید از آن دوری کنید اگر علاقه به نوشیدنی کافئین دار دارید باید میزان کافئین آن از 200 میلی گرم تجاوز نکند. شکلات همچنین حاوی کافئین، می‌بایست مقدار کم مصرف شود.

2) الکل

– الکل بسیار خطرناک است و می‌بایست برای جلوگیری از عقب ماندگی ذهنی، زایمان زودرس و همچنین طیف گسترده ای از نقائص هنگام تولد، از مصرف آن خودداری کنید.

3) مواد غذایی شیرین

– مواد شیرین کننده که باید به طور کامل از رژیم غذایی خود در دوران بارداری حذف کنید.

4) انواع پنیر نرم

– این نوع از پنیر است که به طور معمول پاستوریزه نیست و مصرف آن می تواند به عفونت منجر شود.

5) غذای دریایی خام

– از مصرف انواع سوشی خودداری کنید. ( اغلب از ماهی خام تهیه می‌شود)

6) توتون و تنباکو

– در دوران بارداری خطرناک است. اگر شما یک فرد سیگاری هستند و یا اگر شما تنباکو مصرف می‌کنید باید ماه نهم ترک کنید زیرا موجب جلوگیری از رشد جنین می‌شود.

در دوران بارداری مقدار استروژن و پروژسترون در بدن زن باردار به‌ طور مرتب افزایش می‎یابد و در سه ماهه آخر بارداری، مقدار تولید این هورمون‌ها به بیشترین حد می‎رسد. این هورمون‌ها روی لثه‎ها تاثیر می‎گذارند و تغییراتی را ایجاد می‎نمایند.

معمولا افزایش التهاب لثه در دوره بارداری، از ماه دوم یا سوم شروع می‎شود و تا ماه هشتم ادامه می یابد و در ماه نهم مقداری كمتر می‎شود.


مطلب مرتبط: تغذیه ماه هشتم بارداری


منبع: دکتر سلام