رژیم غذایی ماکروبیوتیک

اسمش را می توان “در جستجوی خوشبختی” نامید. رژیم غذایی ماکروبیوتیک، با برنج قهوه ای، لوبیا، سبزیجات دریایی برای به کار بردن تعادل در زندگی به منظور سلامتی و سرزندگی بیشتر به کار می رود.

هفته ای دو کیلو وزن کم کنید !

تا کنون بیش از 3000 نفر با این رژیم غذایی وزن خود را کاهش داده اند. این رژیم برای هر فرد با توجه به ویژگی ها و شرایط بدنی شخصی می شود و می تواند یک بار برای همیشه مسئله لاغری و کاهش وزن را برای شما حل کند. برای کسب اطلاعات بیشتر روی دکمه سبز رنگ زیر بزنید

رژیم غذایی ماکروبیوتیک تنها در مورد وزن شما نیست، بلکه این رژیم در مورد دستیابی به تعادل در زندگی نیز میباشد. این رژیم سبک زندگی دراز مدت سالم تر و یکپارچه برای برای مردان، زنان و کودکان را وعده میدهد که همراه با چشم اندازهای ذهنی و همچنین انتخابهای مناسب غذایی میباشد.

کسانی که از رژیم غذایی ماکروبیوتیک استفاده میکنند به طور منظم غذا می خورند، غذاها را به خوبی میجوند، به بدن خود گوش فرا می دهند، فعال هستند، و چشم انداز ذهنی مثبت و سرزنده خود را همچنان حفظ می کنند.

دانه های کامل، سبزیجات و حبوبات از ارکان اصلی این رژیم غذایی محسوب میشوند که برخی معتقدند می تواند از سرطان جلوگیری و یا آن را درمان کنند. محققان معتقدند داشتن این رژیم غالباً گیاهی، کم چربی و پر فیبر میتواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و برخی از انواع سرطان را به طرز قابل توجهی کاهش دهد.

رژیم غذایی ماکروبیوتیک

چه چیزهایی می توانید بخورید و چه چیزهایی نمی توانید

اگر شما غلات، سبزیجات و سوپ دوست دارید بسیار خوش شانس هستید. حدود 40 تا 60 درصد از رژیم غذایی روزانه شما را دانه های طبیعی مانند برنج قهوه ای، جو، ارزن و ذرت تشکیل میدهد. سبزیجات ارگانیک نیز حدود 20 تا 30 درصد از کل رژیم روزانه خود را در بر میگیرد. حدود پنج تا 10 درصد دیگر برای لوبیا، انواع حبوبات و ترکیبات آنها مانند توفو، میسو و تمپه، و همچنین سبزیجات دریایی مانند جلبک دریایی و آگار محفوظ باقی میماند.

شما همچنین می توانید چند بار در هفته ماهی و غذاهای دریایی، میوه های ارگانیک، ترشی و آجیل داشته باشید. به عنوان شیرین کننده میتوانید گاهی از شربت برنج استفاده کنید.

در این رژیم باید مصرف لبنیات، تخم مرغ، مرغ، غذاهای فرآوری شده، قندهای تصفیه شده و گوشت، همراه با میوه های گرمسیری، آب میوه و برخی سبزیجات خاص مانند مارچوبه، بادمجان، اسفناج، گوجه فرنگی و کدو سبز را به حداقل و یا حتی صفر برسانید.

شما فقط باید زمانی که احساس تشنگی می کنید آب یا مایعات بنوشید و خواراکی های تند و طعم دار، نوشابه، قهوه و هر چیز تصفیه شده و فرآوری شده را به کلی کنار بگذارید.

رژیم غذایی ماکروبیوتیک نیازمند تلاش مستمر میباشد، اما این رژیم انعطاف پذیرتر از آن است که به نظر میرسد. بسته به انتخاب خودتان، شما می توانید به آرامی شروع به حرکت کنید و از یک سطح تلاش کم به سطح تلاش بیشتر بعدی گام بردارید.

رژیم ماکروبیوتیک به همان اندازه که به عنوان یک رژیم غذایی ارزشمند است، به عنوان یک فلسفه ی زندگی نیز حائز اهمیت میباشد. به همین جهت درجه ی تلاش شما کاملاً بستگی به سلیقه ی شخصی شما و اینکه تا چه حد میخواهید روح و بدن خود را تحت تاثیر این رژیم قرار دهید دارد.

یکی از اولین استانداردهای این رژیم جویدن حداقل 50 بار هر لقمه ی غذایی میباشد. همچنین بهتر است در حال صرف غذا هر از چندگاهی مکث کرده و در همین حال از این نعمتی که در اختیار دارید قدردانی و شکرگزاری کنید . این رژیم توصیه میکند که شما 2 تا 3 وعده غذا در روز میل کنید و قبل از آنکه کاملاً احساس سیری کنید از خوردن دست بکشید.

رژیم غذایی ماکروبیوتیک

پخت و پز و خرید

در این رژیم غذاها عمدتاً باید آبپز، بخارپز و یا کبابی شوند. برخی از طرفداران این رژیم از آشپزی با برق اجتناب می کنند و از قابلمه ها، تابه ها و ظروف ساخته شده از مواد طبیعی مانند شیشه، سفال، سرامیک و … استفاده می کنند. و اما قانون مهم این رژیم:

– از غذاهای بسته بندی شده و پروسس شده به هیچ وجه استفاده نکنید، حتی در جلسات و محل کار

– روزانه به صورت منظم ورزش کنید.

آیا رژیم ماکروبیوتیک شامل محدودیت ها و ترجیحاتی است؟

گیاهخواران و وگان ها

رژیم غذایی ماکروبیوتیک کلاسیک پکتاکاریایی است، به این معنی که شما اجازه دارید ماهی و غذاهای دریایی بخورید به شرط آنکه کم نمک و کم چرب باشد، اما شما می توانید به راحتی این رژیم را به شکلی تغییر دهید که مناسب گیاه خواران و یا وگان ها باشد. نکته ی بسیار مهمی که باید از آن اطمینان حاصل کنید این است که نیازهای تغذیه ای شما شامل ویتامین B12، آهن، روی، ویتامین D و اسیدهای چرب امگا 3 به بدنتان برسد.

بدون گلوتن

– رژیم غذایی ماکروبیوتیک گلوتن را ممنوع نمی کند، اما شما میتوانید بنا به خواست خودتان این رژیم را به رژیم غذایی بدون گلوتن اصلاح کنید. شما میتوانید با مطالعه ی برچسب های غذایی، میزان منبع گلوتن تشکیل شده ی مواد غذایی را بررسی کنید.

آیا این رژیم مؤثر است؟

اگر شما به دنبال یک برنامه غذایی سالم هستید رژیم ماکروبیوتیک گزینه ی بسیار خوبی برای شماست. این رژیم غنی از مواد مغذی و در عین حال کم کالری میباشد. با وجود اینکه اثبات علمی برای این قضیه وجود ندارد، تحقیقات پزشکی نشان میدهند که رژیم های غذایی که بیشتر از سبزیجات، میوه ها و دانه های کامل استفاده میکنند خطر بیماری های مختلف، از جمله بیماری های قلبی و سرطان را کاهش دهند. در هر صورت، شما با استفاده از این رژیم، از مقدار زیادی از مزایای سلامتی آن بهره خواهید گرفت. همچنین اگر هدف شما کاهش وزن باشد، رژیم ماکروبوتیک شما را به این هدف نزدیک خواهد کرد.

آیا این رژیم برای شرایط خاص مناسب است؟

رژیم ماکروبیوتیک غنی از سبزیجات و ماهی است که گزینه ای عالی برای دیابت، فشار خون بالا، کلسترول بالا و بیماری های قلبی است. این رژیم به کاهش کلسترول و کاهش وزن کمک می کند، همچنین از آنجا که غذاهای شیرین و چرب را محدود می کند، برای افراد مبتلا به دیابت نیز مفید است.

رژیم غذایی ماکروبیوتیک

کلام آخر

به طور کلی هر رژیمی که حجم سبزیجات دریافتی را افزایش، و میزان قند و چربی دریافتی را کاهش می دهد و همچنین حاوی یک منبع غنی پروتئینی مانند ماهی می باشد، از بسیاری جهات برای بدن انسان مفید است. با این وجود اکثر مردم زمان زیادی را برای عادت به این سبک زندگی و فلسفه ی غذایی لازم دارند. اگر شما قادر به این تغییر می باشید به شما تبریک میگوییم. شما در مسیر درست سلامتی خود هستید.

اطمینان حاصل کنید که غذاهای غیر لبنی تقویت شده با کلسیم و ویتامین D، مانند شیر سویا و شیر بادام را در برنامه روزانه خود قرار دهید زیرا این رژیم  مصرف لبنیات را بسیار محدود می کند. همچنین فراموش نکنید که ورزش بخش مهمی از شیوه ی زندگی ماکروبیوتیک است.