مصرف لبنیات عدم مصرف لبنیات درمان پوکی استخوان پوکی استخوان

پوکی استخوان امروزه قربانیان زیادی را درگیر خود کرده است می خواهیم بدانیم این بیماری پنهان با چه عواملی رخ خواهد داد تغذیه و سبک زندگی ما در بروز این بیماری تا چه حد تاثیرگذار خواهند بود بدون شک کمبود ویتامین دی مهمترین عامل بروز پوکی استخوان به شمار می رود که با برخی روش های تغذیه ای قابل جبران خواهد بود .

 برای پیشگیری از این بیماری رعایت نکات زیر ضروری است:

  • بطور منظم ورزش کنید. ورزش یکی از عوامل مهم برای قرار گرفتن کلسیم در داخل استخوان و محکم شدن استخوانها است. پیاده روی ورزش مناسبی است اما اگر به پوکی استخوان مبتلا هستید قبل از آغاز هر گونه تمرین ورزشی با پزشک خود مشورت کنید.
  • با رژیم غذایی مناسب، مکمل های کلسیم و فلورید، ویتامین دی و ورزش می توان سیر پوکی استخوان را متوقف کرده و احتمالاً روند آن را در جهت رسیدن به حالت طبیعی معکوس کرد.
  • هر روز مواد غذایی حاوی کلسیم، به خصوص لبنیات شیر، ماست، کشک و پنیر، انواع کلم ، برگهای تربچه، جعفری، بادام، فندق، کنجد، پرتقال استفاده نمایید. میزان کلسیم روزانه برای بزرگسالان بین 800 تا 1200 میلی گرم است. هر لیوان شیر بزرگ دارای 300 میلی گرم کلسیم است.

مصرف لبنیات عدم مصرف لبنیات درمان پوکی استخوان پوکی استخوان   مصرف لبنیات عدم مصرف لبنیات درمان پوکی استخوان پوکی استخوان

  • شیر منبع خوبی برای کلسیم است اما از اضافه کردن چای، پودر نسکافه، پودر کاکائو و قهوه به شیر اجتناب کنید چون جذب کلسیم را کم می کند.
  • شربت‌های کاهش دهنده اسید معده را فقط با تجویز پزشک مصرف نمایید زیرا نمی‌گذارند کلسیم غذا جذب شود.
  • تا حد امکان نوشابه های گازدار کمتر مصرف کنید، جلوی جذب کلسیم غذا را می‌گیرد.
  • از جمله عوارض استفاده از دخانیات و مصرف الکل، تشدید پوکی استخوان است پس از استعمال آن در هر سنی اجتناب کنید.
  • ویتامین د با افزایش جذب کلسیم از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. برای تامین آن هر روز 15 تا 30 دقیقه در مقابل نور مستقیم خورشید قرار بگیرید. توجه داشته باشید تابش نور خورشید از پشت شیشه تاثیری ندارد.

مصرف لبنیات عدم مصرف لبنیات درمان پوکی استخوان پوکی استخوان   مصرف لبنیات عدم مصرف لبنیات درمان پوکی استخوان پوکی استخوان   مصرف لبنیات عدم مصرف لبنیات درمان پوکی استخوان پوکی استخوان

  • در صورت وجود پوکی استخوان علاوه بر توصیه های فوق نیاز به دارو درمانی به همراه مصرف کلسیم و ویتامین دی دارید بنابراین باید حتماً به پزشک مراجعه نمایید.

اقدامات حفاظتی در سالمندان علیه پوکی استخوان

  • دوری از هر موقعیتی که ممکن است منجر به آسیب دیدگی گردد (از راه رفتن در خیابان های یخ زده یا برروی سطوح خیس یا لغزنده خودداری کنید. هنگام بالا یا پایین رفتن از پلکان، نرده های پلکان را بگیرید.)
  • از مصرف خودسرانه داروهای مؤثر بر هوشیاری نظیر داروهای خواب آور و آرامبخش هاخود داری کنید چون ممکن است باعث افتادن و بروز شکستگی گردند.
  • ورزش، به خصوص ورزش های تحمل کننده وزن نظیر پیاده روی یا دویدن برای حفظ قدرت استخوانی توصیه می شود.
  • از یک رژیم عادی متعادل حاوی مقادیر بالای پروتئین، کلسیم و ویتامین د استفاده کنید.
  • در صورت داشتن اضافه وزن از یک رژیم لاغری استفاده کنید.

لینک مرتبط:جلوگیری از پوکی استخوان با خوردن پیاز

با پوکی استخوان با ماست مقابله کنید

منبع: دکتر سلام

5 1000
ارسال شده در 24 آذر 1395 توسط با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • شیوه فکر کردن شما با طول انگشتان چه ارتباطی دارد
  • آیا از درمان خانگی آسم اطلاعاتی دارید؟
  • مروری جامع بر خالهای پوستی
  • تعویض عدسی چشم
  • از کجا مشخص می شود رتینوپاتی دیابتی داریم؟
  • سن آغاز افسردگی
  • همه چیز راجع به سنکوپ
  • رقیب جدید کتری
  • محبوبترین ها

  • ویتامین دی دوست سرطان
  • اعلام اسامی مواد غذایی بدون مجوز از سازمان غذا و دارو
  • از خوابتان برای یادگیری بهره بگیرید
  • ویروس زیکا عامل ایجاد مشکلات قلبی
  • تاثیر خیرین سلامت در توسعه خدمات بهداشتی به مردم
  • غذاهایی که عمر طولانی به شما می دهد
  • مراقب مسمومیت و ایجاد مشکلات گوارشی در نوروز باشید
  • کیفیت هوای تهران سالم است
  • رپورتاژ

  • سالن زیبایی و عروس مریم رئوف
  • استفاده از لوازم آرایشی در بارداری
  • ارائه پیشرفته ترین خدمات دندانپزشکی توسط دکتر راه انجام
  • کلینیک آندوسکوپی وکولونسکوپی دکتر فرزاد فرامرزی
  • رژیم‌درمانی، پوست و لیزر تخصصی کلینیک سیب سبز
  • الو دکتر

    دندانپزشکی دکترسلام
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما