برای بهبود زخم  بدن پس از زایمان از برخی راهکارهای موثر می توانید کمک بگیرید تغذیه تازه مادران بسیار مهم و حائز اهمیت است برای بازیابی قوای جسمی مادر برخی موادغذایی مفید به آن ها پیشنهاد می کنیم که بسیار مفید و پرخاصیت هستند این موادغذایی باعث  افزایش شیرمادر و افزایش سلامت مادر و نوزاد نیز خواهند شد .

تغذیه بعد از زایمان از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا مادر حساس شده و تمایل به هر غذایی را ندارد و از یک طرف کودک، نیاز به شیر مقوی شده ی مادر دارد. پس بدانید بعد از زایمان چه بخورید.

برای تسریع در بهبود زخم هایتان مواد غذایی پر کالری و پر پروتئین مصرف کنید.

برای جلوگیری از یبوست (یبوست بعد از زایمان به علت کم تحرکی و استفاده از مکمل های آهن می باشد)، از غذاهای پرفیبر استفاده کنید.

شکلات و کاکائو را محدود کنید، چون حاوی موادی مشابه کافئین (تئوبرومید) هستند که محرک و آلرژی زاست.

محدود کردن دم کرده های گیاهی که جایگزین نوشیدنی های کافئین دار شده اند چون باعث ایجاد حالت تهوع و استفراغ می شوند.

محدود کردن غذاهای نفاخ مثل حبوبات و سبزیجات خام مثل کلم و …

میوه و یا کمپوت آناناس مصرف کنید چون آناناس خاصیت ضد التهابی فوق العاده دارد.

میوه یا کمپوت گلابی که یک ملین بسیار قوی می باشد.

از مایعات به میزان ۷-۴ لیتر در روز استفاده کنید. (به خصوص بعد از هر نوبت شیردهی برای جلوگیری از کم آبی)

بادام میان وعده فوق العاده برای دوران شیردهی می باشد چون مغز بادم حاوی امگا 3 و غنی از ویتامین E است.
✅ویتامین E کمک می کند تا زخم ناشی از زایمان التیام و خارش ناشی از علائم کشش حاملگی بهبود یابند.
✅امگا 3 موجود در آن کمک می کند تا هورمون شیردهی افزایش و کمک به تولید شیر بیشتر کند.
برای گرفتن نتیجه بهتر شیر بادام در خانه تهیه کنید برای ۲ لیوان شیر بادام،۲۰ عدد بادام خام را داخل مخلوط کن با دولیوان شیر بگذارید خوب مخلوط شود.

در روز باید ۳ سهم از لبنیات مصرف کنید.

به هیچ عنوان بعد از زایمان رژیم نگیرید؛ زیرا در دوران بارداری جنین از بدن مادر تغذیه می کند و اگر مادر بعد از زایمان میزان کالری  روزانه را کاهش دهد با پوکی استخوان و ریزش مو مواجهه می شود.

♦ نمونه رژیم یک روزه بعد از زایمان

  • صبحانه:

نان سنگک سبوس دار ۳ برش + شیر پر چرب و گرم ۱ لیوان + زردۀ تخم مرغ سالم ۲ + عسل ۳ ق م

  • میان وعده:

شیر عسل ۱ لیوان + میوه یا کمپوت میوه

  • ناهار:

آبگوشت بوقلمون با نان سنگک بخورید + سالاد

◊ بعد از هر غذا هفت عدد خرمای تازه بخورد.

◊ میان وعده غذائی کاچی بخورید (زیاده‌روی در مصرف کاچی نشود)

  • عصرانه:

نصف استکان عرق طبیعی گُل میخک بخورد (طبیعت خیلی گرم دارد، توجّه: فقط سه روز بخورد؛ زیرا زیاده‌روی در مصرف عقیمی می‌آورد) + شیر و آب هویچ ۱ لیوان از هر کدام + مغز بادام، پسته، مویز

  • شام:

سوپ + آبغوره ی طبیعی + روغن زیتون + نان سبوس‌دار

  • قبل خواب:

کمپوت طبیعی گلابی با عسل، کمپوت طبیعی سیب با عسل + ۱ لیوان شیر ولرم + ۲ ق م شیره خرما یا عسل


تهیه و تنظیم: ساناز مطلبی خامنه کارشناس تغذیه و رژیم درمانی


لینک مرتبط: مادران پس از زایمان این غذاها را فراموش نکنند 

منبع: دکتر سلام

5 1000
ارسال شده در 6 دی 1395 توسط با موضوع تغذیه | 185 بازدید

پیشنهاد سردبیر

  • ساخت مهمات زیست‌تخریب‌پذیر
  • خورد و خوراک قبل و بعد از تحرک ورزشی
  • سلامت در سفر با رعایت برخی نکات
  • کارهای پیشگیرانه در زمینه آلرژی
  • گام مهم درمان روان انسانها
  • آب مهمترین نیاز ورزشکاران
  • سیستم ایمنی بدن با تغذیه ناسالم چقدر به هم میریزد؟
  • چند دلیل برای کار با وزنه
  • محبوبترین ها

  • راهکارهای ساده برای برطرف کردن چربی گردن
  • افزایش حجم سرشانه و حرکات ورزشی آن
  • برای افزایش حجم پشت بازو این 5 حرکت ضروری است
  • آموزش چند نوع تمرین پیلاتس
  • باورهای رایج نادرست برای افزایش حجم عضلات
  • همه چیز درمورد گلوکوزامین
  • ۷ نکته از خطاهای معمول در بدن سازی
  • سن مجاز برای پیروی از ورزش بدنسازی
  • رپورتاژ

  • پوستی به لطافت و درخشندگی ابریشم
  • ایمپلنت؛ تنها جایگزین دندان از دست رفته
  • سالن زیبایی و عروس مریم رئوف
  • لیزر بهترین روش در مشکلات دندان های مصنوعی و خانم‌های باردار
  • مریم جواهریان، متخصص روانشناسی سلامت و استادیار دانشگاه
  • الو دکتر

    دکتر هومن عشقی
    نخ دندان ارکید
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما