مشاوره زیبایی
ساج
کلینیک ساج
زنان و زایمان
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
دکتر ادیب
دکتر محمود ادیب
جراح دندانپزشک ایمپلنتولوژیست
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر آرین دخت آزادمنش/ ساختمان پزشکان
دکتر آرین‌دخت آزادمنش
جراح دندان پزشک
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
کلینیک دکتر شادآلویی/ساختمان پزشکان
کلینیک دکتر شادآلویی
متخصص ارتودنسی _ زیبایی و دندان
دکتر زهره سادات نوروززاده/ساختمان پزشکان
دکتر زهره سادات نوروززاده
جراح دندانپزشک
دکتر کمالی
دکتر کمالی
پوست مو و زیبایی
گروه پزشکان برنا
دکتر غلامرضا اکبری
پزشک پوست و مو
دکتر مقیمی
دکتر مهرداد مقیمی
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
دکتر شبنم شادابی/ساختمان پزشکان
دکتر شبنم شادابی
متخصص جراحی پلاستیک بینی و صورت
دکتر محمد علی بیات شهبازی/ ساختمان پزشکان
دکتر محمد علی بیات شهبازی
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
دکتر وحید عارفی ( ساختمان پزشکان)
دکتر وحید عارفی
جراح و متخصص بیماری‌های لثه(پریودانتیکس)
گلزار/ساختمان پزشکان
دکتر منیره تهرانی
جراح- دندانپزشک زیبایی
طراح طب
طراح طب
مرکز اسکن و طراحی سه بعدی جراحی زیبایی صورت
دکتر مقیمی
دکتر مهرداد مقیمی
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
گروه پزشکان برنا
دکتر غلامرضا اکبری
پزشک پوست و مو
دکتر آرین دخت آزادمنش/ ساختمان پزشکان
دکتر آرین‌دخت آزادمنش
جراح دندان پزشک
دکتر ترنگ آقا بیگی/ ساختمان پزشکان
دکتر ترنگ آقا بیگی
دندانپزشک
دکتر ادیب
دکتر محمود ادیب
جراح دندانپزشک ایمپلنتولوژیست
ساج
کلینیک ساج
زنان و زایمان
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر فرزاد فرامرزی
دکتر فرزاد فرامرزی
فوق تخصص آندوسکوپی و کولونوسکوپی بدون درد
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
طراح طب
طراح طب
مرکز اسکن و طراحی سه بعدی جراحی زیبایی صورت
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
دکتر ایمانی
دکتر محمدتقی ایمانی
فوق تخصص جراحی پلاستیک، زیبایی و ترمیمی
دکتر محمد علی بیات شهبازی/ ساختمان پزشکان
دکتر محمد علی بیات شهبازی
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
دکتر علی میقانی /ساختمان پزشکان
دکتر علی میقانی
بورد تخصصی گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن
دکتر وحید عارفی ( ساختمان پزشکان)
دکتر وحید عارفی
جراح و متخصص بیماری‌های لثه(پریودانتیکس)
کلینیک دکتر شادآلویی/ساختمان پزشکان
کلینیک دکتر شادآلویی
متخصص ارتودنسی _ زیبایی و دندان
دکتر زهره سادات نوروززاده/ساختمان پزشکان
دکتر زهره سادات نوروززاده
جراح دندانپزشک
گلزار/ساختمان پزشکان
دکتر منیره تهرانی
جراح- دندانپزشک زیبایی
دکتر شبنم شادابی/ساختمان پزشکان
دکتر شبنم شادابی
متخصص جراحی پلاستیک بینی و صورت

تقریبا همه رژیم‌های لاغری به شما توصیه می‌کنند که مصرف کربوهیدرات‌ها را به حداقل برسانید. اما بسیاری از غذاها، و بخصوص انواع خوشمزه آنها، حاوی کربوهیدرات هستند و شاید به همین دلیل هم رعایت رژیم‌های لاغری برای بسیاری از ما کاری دشوار و ملالت‌آور به حساب می‌آید. اما اگر به شما بگوییم محققان موفق شده‌اند با روشی جدید محتوی کالری کربوهیدرات‌ها را بدون ایجاد تغییر در مزه آن‌ها تا نصف کاهش دهند چطور؟

اسم این قهرمان جدید نشاسته مقاوم است و نوعی از کربوهیدرات است که بدن قادر به جذب آن نیست و در نتیجه باعث کاهش محتوی کالری بدون تغییر در طعم غذا می‌شود. در نتیجه می‌توانید بدون آنکه از لذت مزه خوب غذاهای سرشار از کربوهیدرات‌ها محروم شوید وزنتان را هم کاهش دهید. برای آشنایی بیشتر با این کربوهیدرات جادویی و خواص آن با ما همراه باشید.

نشاسته مقاوم چیست و در چه غذاهایی وجود دارد؟

اخیرا محققان سریلانکایی موفق به کشف روشی شده‌اند که می‌تواند محتوی کالری برنج را تا 50% کاهش دهد، بدون آن که تغییری در طعم آن ایجاد کند. برای این کار کافی است برنج را با کمی روغن پخته و سپس اجازه دهید تا طی چند ساعت سرد شود. به این صورت محتوی نشاسته مقاوم در برنج افزایش یافته و خاصیت چاق‌کنندگی آن کاهش پیدا می‌کند، چرا که بدن قادر به هضم آن نیست. این روش احتمالا برای سایر غذاهای سرشار از کربوهیدرات مثل جو پرک، سیب‌زمینی، پاستا و ماکارونی هم موثر است و می‌تواند بدون تغییر طعم غذا کالری آن‌ها را کاهش دهد.

دلیل این خاصیت اعجاب‌آور نشاسته مقاوم را هم باید ذات دوگانه آن دانست که همزمان هم نشاسته و هم فیبر خوراکی است. هر چند نشاسته مقاوم ساختار شیمیایی نشاسته را دارد، اما مثل فیبر عمل می‌کند و بدون جذب شدن از سیستم گوارشی عبور می‌کند. بدن ما نمی‌تواند نشاسته مقاوم را به انرژی تبدیل کند و به همین دلیل هم این نوع نشاسته محتوی کالری پایین‌تری دارد. نشاسته مقاوم به صورت طبیعی در خوراکی‌هایی مثل عدس، انواع لوبیا، نخود سبز، جو، موز سبز و انواع بخصوصی از ذرت وجود دارد. همچنین صنایع غذایی فرآیند‌های شیمیایی صنعتی برای تبدیل نشاسته‌های معمولی، مثل گندم، به نشاسته مقاوم توسعه داده‌اند و در آینده بیشتر شاهد حضور این نشاسته جدید در مواد غذایی آماده خواهیم بود.

آیا واقعا می‌تواند باعث کاهش وزن شود؟

از نظر علمی قاعدتا مصرف نشاسته مقاوم، به دلیل هضم کندتر و محتوی کالری پایین‌تر، باید باعث کاهش وزن شود. تحقیقات فراوانی در این زمینه انجام شده که همگی بر نقش موثر این نشاسته در کاهش وزن تاکید می‌کنند. برای مثال در یک تحقیق مشخص شد که وجود 5% نشاسته مقاوم در کربوهیدرات مصرفی روزانه می‌تواند باعث افزایش سرعت سوخت‌ و ساز چربی به مقدار 20 تا 25 درصد شود. همچنین ثابت شده که نشاسته مقاوم باعث کاهش شدت جهش انسولین خون پس از خوردن غذا می‌شود و همین باعث تقویت چربی‌ سوزی و کاهش ذخیره چربی در بدن می‌شود. در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که تحقیقات متعددی به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف این نوع نشاسته می‌تواند باعث کاهش حس گرسنگی در طول روز و پیشگیری از پرخوری شود.

برای این که بیشتر نشاسته مقاوم مصرف کنیم باید چکار کنیم؟

همان‌ طور که اشاره کردیم بهترین، ساده‌ترین و احتمالا ارزان‌ترین روش برای تولید نشاسته مقاوم سرد کردن غذاهای سرشار از نشاسته  (مثل پاستا، برنج و سیب‌زمینی) در یخچال پس از پخت است. کافی است غذای خود را بعد از آماده شدن به مدت چندین ساعت در یخچال نگهداری کرده و بعد اقدام به سرو آن کنید. این تغییر دما باعث می‌شود تا مقداری از نشاسته موجود در این غذاها تبدیل به نشاسته مقاوم شود. متاسفانه روش یکسان و فرمول دقیقی برای این کار وجود ندارد؛ نتایج برخی تحقیقات ماندن غذا در یخچال در طول شب را به عنوان زمان مناسب برای ایجاد نشاسته مقاوم معرفی می‌کنند، درحالی که برخی دیگر چند دقیقه خنک‌ شدن بعد از پخت را کافی می‌دانند. نکته مهم در این بین تغییر دمایی است که حداقل باعث تولید مقداری نشاسته مقاوم در غذای شما می‌شود، به‌ علاوه اطلاع دقیق از مقدار این ماده در غذا بدون تجهیزات آزمایشگاهی ناممکن است.

بیشتر تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از روش‌های پخت آهسته مثل آبپز یا کبابی کردن نسبت به شیوه‌های پرسرعت‌تر و قوی‌ تری مثل استفاده از مایکروفر می‌تواند منجر به تولید نشاسته مقاوم بیشتری در غذا شود.

تهیه و تنظیم: ساناز مطلبی خامنه کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

هر گونه کپی برداری با ذکر نام و منبع سایت دکتر سلام مجاز می باشد.


در این باره بیشتر بخوانید: چند نکته ساده برای داشتن رژیم سالم تر


 

5 1000
ارسال شده در 11 شهریور 1396 توسط با موضوع پزشکی
[bws_google_captcha]

تایید کنید که ربات نیستید !!!

پیشنهاد سردبیر

  • چرا در فصل پاییز دچار ریزش مو می شویم
  • از بین بردن دانه های سرسیاه روی دماغ
  • میزان کافئین موجود در هر لیوان چای
  • شبیه سازی مغز بصورت سه بعدی توسط محققان
  • اهمیت دریافت ویتامین دی توسط خردسالان
  • بهبود روابط اجتماعی شخص افسرده
  • واکنش های مناسب در برابر دروغگویی همسر
  • درمورد ریزش موها در حمام بیشتر بدانید
  • محبوبترین ها

  • ترفندهای ناب آرایشگری معروف ترین گریمورهای دنیا
  • چطوری با نارگیل و نعناع نرم کننده لب درست کنیم؟
  • هنگام برس زدن موها این ۷ اشتباه را مرتکب نشوید
  • با ماتیک قرمز تیرگی دور چشم را از بین ببرید
  • 15 روش لاکچری و طبیعی چاقی صورت و گونه در یک هفته
  • 5 ویتامین مفید برای سلامت پوست
  • آیا ارزش دارد که لبها را حجیم کنیم؟
  • راه موثر برای زیبایی بدون آرایش
  • رپورتاژ

  • محصولات بهداشتی و پزشکی مقرون به صرفه و با کیفیت
  • دکتر حسن عامری جراح زیبایی گوش و بینی
  • جوانسازی پوست، تزریق بوتاکس و لیزر
  • مشاهده صحبتهای دکتر مریم کمالی متخصص پوست،مو و زیبایی
  • دندانپزشکی زیبایی و ایمپلنت
  • دندانپزشکی دکترسلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما پذیرش آگهی
    x