آیا تا به حال درباره رژیم استیو جابز خوانده اید؟ خوب ، به نظر می رسد که بارها تغییر کرده است اما برای مدتی ، او رژیم میوه خواری را دنبال کرده است. در دیگر موارد ، او رژیم غذایی خود را به یک یا دو میوه و یا سبزیجات محدود می کرده است. در سال 2013 بازیگر نقش آقای جابز ، اشتون کوچر واقعا در نقش خود غرق شد و حتی خودش رژیم میوه خواری را نیز دنبال کرد. چطور پیش رفت ؟ اصلاً خوب نبود ! کوچر دو روز در بیمارستان بستری شد ، قبل از اینکه فیلمبرداری شروع شود!

رژیم میوه خواری,رژیم تمام میوه,رژیم غذایی میوه خواری

هفته ای دو کیلو وزن کم کنید !

تا کنون بیش از 3000 نفر با این رژیم غذایی وزن خود را کاهش داده اند. این رژیم برای هر فرد با توجه به ویژگی ها و شرایط بدنی شخصی می شود و می تواند یک بار برای همیشه مسئله لاغری و کاهش وزن را برای شما حل کند. برای کسب اطلاعات بیشتر روی دکمه سبز رنگ زیر بزنید

پس، میوه خواری چیست؟ میوه خوار کسی است که عمدتاً یا منحصراً با میوه ها زندگی می کند. اگر فکر می کنید این نیز یک رژیم افراطی زودگذر است ، من هم با شما مخالف نیستم! تلاش برای زندگی با رژیم میوه خواری، آن هم برای مدتی طولانی، به معنی از دست دادن مقدار زیادی مواد مغذی است که برای سلامتی ما حیاتی می باشند و طبق نظر کارشناسان ، خطر ابتلا به سو تغذیه بسیار زیاد می باشد.

متاسفانه کمبود تحقیق در مورد رژیم میوه خواری وجود دارد ؛ اما به نظر من ، این یک رژیم غذایی ایده آل نیست. به خصوص با تمام گزینه های رژیم غذایی عالی که امروزه وجود دارند ، نظیر : رژیم دوکان ، رژیم کرب سایکلینگ و . . .

میوه خواری چیست ؟

میوه خوار شخصی است که یک رژیم میوه خواری را دنبال می کند. میوه خواران منحصراً یا غالباً با میوه زندگی می کنند ( معمولا میوه خام ). برخی میوه خواران آجیل ها و دانه ها را نیز در رژیم خود جای می دهند اما سبزیجات ، غلات و محصولات حیوانی معمولا در این رژیم غذایی ، محدود می شوند. بنابراین می توانید یک رژیم آجیل و میوه داشته باشید ؟ خب ، افزودن آجیل ها و دانه ها به یک رژیم میوه خواری ، مطلقاً بهتر از خوردن میوه به تنهایی است زیرا آجیل و دانه ها پروتئین و چربی مورد نیاز برای بدن را فراهم می کنند.

به هر حال رژیم میوه خواری بر روی مقدار زیادی میوه تمرکز می کند و شخصی که این رژیم را دنبال می کند ، مقدار بسیاری از غذاهای سالم و مواد مغذی را از دست می دهد.

ظاهراً برخی اختلاف نظر ها در مورد اینکه دقیقا چه مقدار میوه ، باید این روزها میوه خواران مصرف کنند ، وجود دارد. اگر شما 50 تا 75 درصد از کالری روزانه خود را از میوه دریافت می کنید ، می توانید خودتان را میوه خوار بنامید. میوه خواران ، به وضوح مقدار زیادی میوه می خورند که بطور فنی شامل غذاهایی است که اغلب به عنوان سبزیجات آنها را می دانیم مثل گوجه فرنگی ، خیار ، فلفل و کدو سبز.

آووکادو نیز به عنوان میوه محسوب می شود ، پس ، برای میوه خواران نیز خوب است و خوشبختانه ، یکی از اندک میوه هایی است که محتوای چربی قابل توجهی دارد.

آیا می توانید تنها با رژیم غذایی میوه خواری زندگی کنید؟ آیا امکان دارد میوه خواری ، موفقیت آمیز باشد؟ طبق گفته گینر باسل ، سخنگوی انجمن غذایی بریتانیا :

تقریباً غیر ممکن است که تمام مواد مغذی تان را بدست آورید. شما اسیدهای چرب ضروری را از دست می دهید ؛ یکی از بزرگترین آنها ، ویتامین B12 است و ممکن است کم خونی بگیرید. کمبود کلسیم، پروتئین و آهن منجر به خستگی و بی حالی می شود. مستعد پوکی استخوان خواهید شد ، عملکرد سیستم ایمنی بدن شما کند خواهد شد . ما باید به دلیلی از همه گروه های غذایی مختلف استفاده کنیم.

من کاملاً با آقای باسل موافقم. یک رژیم غذایی میوه خواری ، با سلامتی مطلوب به ویژه در دراز مدت، برابر نیست. آیا سالم است که فقط میوه بخورم ؟ بستگی دارد ، شما درباره آن از چه کسی بپرسید و چه داستانهایی از کسانی که واقعا این رژیم را امتحان کرده اند، بشنوید. ممکن است چندسال پیش درباره سلامت کوچر شنیده باشید ، ستاره ای که خودش را در معرض دردهای شدید معده قرار داد . دلیل ؟ کوچر پس از اینکه قرار شد نقش جابز را در فیلم زندگی نامه او بازی کند، رژیم غذایی تمام میوه (رژیم استیو جابز) را امتحان کرد.

کوچر گفت : ” انگار دردم دو برابر شده بود، سطوح پانکراس من کاملا نابسامان شده بود که مرا وحشت زده می کرد، هر چیزی را در نظر گرفتم. منظور کوچر از ” همه چیز را در نظر گرفتم ” این است که جابز به خاطر دنبال کردن رژیم میوه خواری شناخته شده بود و به خاطر سرطان پانکراس در سن 56 سالگی مرد.

طبق نوشته های والتر ایزاکسون ، نویسنده زندگینامه استیو جابز ، او با رژیم غذایی افراطی تمام میوه ، سال اول تحصیل در کالج را آغاز کرد. در حالی که برنامه رژیم غذایی میوه برای جبران کردن بدن در نظر گرفته شده است ، بسیاری از پزشکان و متخصصان تغذیه به طور یکسان نگران تاثیر رژیم غذایی میوه بر روی سلامت شما هستند، به خصوص اگر برای مدت زمان طولانی دنبال شود.

رژیم میوه خواری در برابر رژیم وگان

این دو رژیم غذایی چگونه با هم مقایسه می شوند؟ هر دو رژیم غذایی میوه خواری و وگان ، زیر مجموعه ای از رژیم گیاهخواری هستند. وگان یا میوه خوار بودن هر دو به این معنا هستند که خیلی بیشتر از یک گیاهخوار که فقط گوشت را محدود می کند، برای خودتا خط قرمز هایی تعیین کنید. وگان ها در واقع بیشتر غذا میخورند تا میوه و علاوه بر گوشت، از محصولات حیوانی نظیر پنیر و شیر نیز اجتناب می کنند اما هنوز سبزیجات و غلات می خورند . یک میوه خوار واقعی معمولاً استثنایی قائل نمی شود و فقط آجیل و دانه ها را علاوه بر میوه ، مصرف می کند.

برنامه رژیم میوه خواری

رژیم میوه خواری,رژیم تمام میوه,رژیم غذایی میوه خواری

طبق گفته اداره کشاورزی ایالات متحده، بزرگسالان باید یک و نیم تا دو فنجان میوه در روز مصرف کنند و این ” میوه ” می تواند یک تکه میوه یا آب میوه خالص و طبیعی باشد اما به طور قطع، میوه خواران بیش از یک تا دو فنجان میوه در روز مصرف می کنند. مطابق بنیاد میوه خواری ، شما باید منحصراً میوه بخورید اما نباید آنها را با هم میکس کنید ، بنابراین حداقل 90 دقیقه صبر می کنید تا انواع دیگر میوه ها را امتحان کنید.

همچنین شما می توانید به هر اندازه ای که می خواهید، میوه بخورید تا زمانی که احساس سیری و رضایت کنید اما میوه های خشک شده باید به مقدار محدودی مصرف شود . اگر گرسنه نیستید نباید میوه بخورید . برخی میوه ها نیز برای زمان خاصی توصیه می شوند ، اما موارد زیر مجاز هستند هر زمانی مصرف شوند :

موز

آب لیمو

آووکادو ( اگر رسیده باشد )

نارگیل

زیتون ( بدون مواد شیمیایی )

شاه بلوط خام، بادام هندی، آجیل برزیلی، فندق، بادام و دانه کاج

پس چرا برخی از مردم تصمیم می گیرند ، رژیم میوه خواری را به طور موقت یا برای مدت زمان طولانی امتحان کنند ؟ موارد زیر ، دلایلی هستند که فرد ممکن است تصمیم به میوه خواری بگیرد :

کاهش وزن / کاهش مصرف کالری

سم زدایی

اجتناب از آشپزی

برای خوردن به شیوه ای که به محیط زیست آسیبی نرساند.

6 مشکل عمده رژیم میوه خواری

رژیم میوه خواری,رژیم تمام میوه,رژیم غذایی میوه خواری

درست است که میوه ها غنی از آنتی اکسیدان بخصوص ویتامین C و بتا کاروتن هستند که برای اثرات مثبت سلامتی شناخته شده اند اما بد، خوب به نظر می آید وقتی که نوبت به رژیم میوه خواری می رسد!

به گفته ملسیا مور، سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم غذایی ؛ وقتی که ” میوه ” تنها غذای مصرفی باشد ، مواد مغذی ضروری بسیاری را از دست می دهید. کمبود مواد مغذی باعث افزایش احتمال ابتلا به انواع بیماری ها می شود ، در اینجا خطراتی برای سلامتی وقتی رژیم میوه خواری داشته باشید، اورده شده است :

1 . افزایش خطر ابتلا به اضافه وزن

وقتی که شما رژیم میوه خواری داشته باشید، ممکن است وزن کم کنید اما احتمال بازگشت آن وقتی که رژیم را کنار بگذارید، وجود دارد – یا حتی می توانید وزن بیشتری بدست آورید ، وقتی میوه زیادی مصرف می کنید. طبق گفته مددکار تغذیه، لورا جفرز ” شاید با رژیم میوه خواری کاهش وزن تان را بدست آورید، اما من این را یک مزیت واقعی در نظر نمی گیرم . اگر رژیم را رها کنید، وزن شما مجددا باز می گردد. ”

با بالا رفتن مصرف میوه، میزان مصرف قند نیز بالا می رود ؛ پس تعجب آور نیست که افزایش وزن، یکی از خطرات عمده رژیم میوه خواری باشد.

2 . کمبود پروتئین

یکی از مهم ترین مواد مغذی که باید مصرف شود، پروتئین است. پروتئین ها مولکول هایی هستند که از مولکول های کوچکتر به نام آمینو اسید ساخته شده اند. آنها برای ساخت هر چیزی در بدن مورد استفاده قرار می گیرند ، از پوست ، مو و ناخن گرفته تا هموگلوبین خون.

پروتئین را می توان در گوشت و محصولات حیوانی نظیر مرغ و ماهی یافت. آجیل، دانه، حبوبات و محصولات لبنی نیز پروتئین بدن را فراهم می کنند. غلات نظیر برنج قهوه ای، گندم کامل، کینوآ و جو نیز حاوی پروتئین هستند. مصرف یک رژیم میوه خواری باعث کمبود نیاز پروتئین روزانه خواهد شد.

3 . بدون چربی های خوب

یکی دیگر از نگرانی های عمده در مورد رژیم های غذایی تمام میوه، عدم چربی های خوب، به خصوص اسید های چرب ضروری امگا 3 است. مصرف اسید های چرب ضروری و سایر چربی های خوب برای بسیاری از عملکردهای بدن از جمله حفظ سطح هورمونها و عملکرد مغز حیاتی است. یک رژیم میوه خواری منابع محدودی از چربی های خوب را در اختیار شما می گذارد ؛ برخی از بهترین منابع اسیدهای چرب امگا 3 در رژیم میوه خواری وجود ندارد، نظیر ماهی سالمون وحشی و ماهی ساردین.

4 . کمبود مواد مغذی

پروتئین و چربی های خوب تنها چیزهایی نیستند که در یک رژیم میوه خواری از قلم می افتند ؛ ویتامین ها و مواد معدنی نظیر کلسیم، آهن، زینک، ویتامین D و همچنین تمامی زیر مجموعه های ویتامین B نیز در رژیم میوه خواری یافت نمی شوند. حالا این لیستی از مواد مغذی بسیار مهم می باشد! ما در مورد مواد مغذی صحبت می کنیم که به طور روزانه برای عملکرد سالم بدن ما ضروری هستند. کمبود ویتامین D با معضل چاقی، سرطان پستان، سرطان روده بزرگ، سرطان پروستات، افسردگی و فشار خون بالا همراه است.

5 . خطر سطوح دیابت و انسولین

حدس میزنم همه میوه ها مشترک هستند ؟ در بحث قند . تعداد کمی از آنها قند کمتری دارند نظیر آووکادو و انواع توت ها اما به طور کلی اکثر میوه ها قند طبیعی بالایی دارند. بله ، شاید قند طبیعی باشد اما اگر شما دیابتی یا پیش دیابتی یا با فشار خون بالا دست و پنج نرم می کنید ، می دانید که قند هر نوعی که باشد فرقی نمی کند. شما باید مراقب مصرف خود باشید تا سطح پانکراس و انسولین خود را مطلوب نگه دارید.

طبیعی است که پانکراس ، انسولین ترشح کند وقتی که شما منابع کربوهیدرات مثل میوه را مصرف می کنید. اگر شما عمدتاً یا منحصراً رژیم میوه مصرف می کنید ، کاملا با عقل جور در می آید که چطور پانکراس بیش از حد کار می کند. اگر شما دیابت یا پیش دیابت دارید ، رژیم میوه می تواند برای سلامتی شما مضر باشد.

6 . افزایش احتمال کرم خوردگی و سوراخ

با توجه به محتوای زیاد قند میوه ها ، یک رژیم غذایی میوه احتمال پوسیدگی دندان و کرم خوردگی دندان ها را افزایش می دهد. نه تنها میوه ها حاوی قند زیادی هستند بلکه اسید نیز دارند و باعث فرسایش مینای دندان می شوند.

گزینه های بهتر

رژیم های بسیاری وجود دارند که بسیار سالم تر از رژیم میوه خواری هستند. دلایل درگیر شدن در رژیم های افراطی معمولا کاهش وزن و سم زدایی بدن است . سالم خوردن ، همانطور که در کتاب ” رژیم غذایی واقعی ” آمده است ، بهترین راه برای رسیدن به وزن و یا حفظ وزن بدن است. داشتن یک رژیم غذایی متعادل ، ضروری است و نباید تلاش کرد که در یک گروه غذایی، زندگی کرد.

رژیم های غذایی دیگر که بسیار سالم هستند و مانند رژیم میوه خواری افراطی نیستند، شامل رژیم مدیترانه ای ، رژیم کرب سایکلینگ و رژیم دوکان. به شدت توصیه می کنم که آنها را یک بار امتحان کنید.

جمع بندی نهایی

هر دوی استیو جابز و اشتون کوچر، مشغول رژیم غذایی تمام میوه شدند که آن را به عنوان رژیم میوه خواری می شناسیم.

رژیم های میوه خواری نشان داده اند که باعث مشکلات پانکراس و کلیه می شوند.

رژیم های تمام میوه ، تهی از ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی ضروری بدن هستند.

رژیم های میوه می توانند باعث افزایش وزن و یا کاهش وزن شوند که دوام و ماندگاری ندارد.

پروتئین ها و چربی ها دو ماده مغذی برای بدن هستند که با یک رژیم میوه ، دچار کمبودشان خواهید شد.

داشتن یک رژیم غذایی متعادل، ضروری است ؛ همانطور که در ” گزینه های بهتر ” گفتیم.

میوه مطمئنا مزایای خود را دارد اما زندگی کردن با میوه ها به تنهایی ، عامل خطرآفرینی است.