دکتر ادیب: لمینت چیست و چگونه انجام می شود؟

لمینت دکتر ادیب

لمینت دندان چیست؟

لمینت های سرامیکی و کامپوزیتی لایه هایی هستند که همرنگ دندان ها می باشند. از لمینت های دندان برای ترمیم رنگ یا اصلاح طرح دندان ها استفاده می گردد. امروزه در دندان پزشکی زیبایی، برای درمان دندان بیماران از این روش بسیار زیاد استفاده می شود.

چه کسانی کاندید لمینت دندان هستند؟

– کسانی که دندان های بد رنگ دارند. این تغییر رنگ که ممکن است ناشی از کشیدن سیگار، مصرف مواد غذایی، نوشدن قهوه زیاد و ضرب دیدگی دندان یا عصب کشی ناقص باشد.

– برای فرم بخشیدن و یکدست کردن دندان کسانی که به هم ریختگی های دندانی دارند یعنی فاصله ی بین دندان های آن ها زیاد است یا موقعیت دندان آنها بد است و فرو رفتگی یا برآمدگی در آنها وجود دارد.

– اگر لبه ی دندان فرد شکسته شده یا اثرات ترک خوردگی در آن مشاهده میشود لمينت دندان میتواند درمان مناسبی باشد.

– همچنین برای انجام اصلاحات جزئی ترتیب دندان های جلو و منظم کردن آن ها این روش کارا است.

لمینت دکتر ادیب

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب نیست؟

دکتر ادیب در این باره گفت: افرادی که دندان های آن ها بسیار پوسیده است ابتدا باید پوسیدگی و عفونت لثه هایشان از بین برود و درمان شوند سپس بعد از حل این مشکلات لمینت سرامیکی دندان و کامپوزیت دندان برای آن ها انجام بشود.

افرادی که مینای دندان آن ها بیسار ساییده شده است و بافت مینای دندان آن ها کم است. برای این گونه افراد معمولا به جای لمینت کردن دندان مجبور به استفاده از انواع روکش دندان هستیم.

دکتر ادیب در ادامه افزود: افرادی که دندان قروچه دارند، این عادت باعث شکستگی لمينت دندان شده و به مرور به آن آسیب میرساند. البته در مطب دکتر سپهریان برای حل مشکلات سایشی ناشی از دندان قروچه و کاهش آثار سایر عادات مخرب دهانی، نایت گارد (محافظ دندان) به صورت کاملا رایگان ارائه می گردد. بدین ترتیب این افراد نیز می توانند از مزایای لمینت دندان بهره ببرند.

از جمله عوارضی که برای درمان لمینت هست شامل:

1- حساسیت های مدت دار بعد از درمان

درمان لمینت هم مانند بقیه ی درمان های ترمیم دندان با حساسیت گرما و سرما روبروست و بعداز مدت زمانی این حساسیت از بین رفته و از بین رفته.

2- شکستگی دندان لمینت شده

برای اینکه طول عمر دندان درمان شده بالا رود باید فرد از ابتدا شرایط درمان را داشته باشد و به درستی انتخاب گردد و به بیماری های دهانی دچار نباشد تا از شکستگی دندان کاهش یابد و یکی از عواملی که طول عمر دندان را بالا میبرد نخوردن غذاهای سفت و گاز زدن های سخت بوده . اگر دندانی که درمان شده است و به علت های متفاوت با پریدگی و شکستگی همراه شود میتوان در ترمیم کردن آن با لمینت های سرامیکی و یا کامپوزیتی آن را اصلاح کرد.

3- تغییر رنگ لمینت

با خوردن نوشیدنی ها و غذاهای رنگدار و کشیدن قلیان و سیگار و خوردن چای و قهوه در مرور زمان به تغییر رنگ دادن لبه های دندان منجر شده و هرچقدر که این مواد بیشتر مصرف میشوند تغییر رنگ دندان نیز بیشتر شده و تاثیر بیشتری میگذارد و با کم کردن خوردن این مواد رنگی به سلامت دندان خود اهمیت داده و از تغییر رنگ آن پیشگیری کرده.

لمینت دکتر ادیب

مراحل كار از زبان دکتر ادیب

1_ با فلز گرد يا depth cut مجموعه ای از سوراخ های تعیین عمق ایجاد می شود تا از نفوذ غیر ضروری به مینای نازک اجتناب گردد. مقدار تراش مورد نیاز تا حدودی به وسعت تغییر رنگ بستگی دارد. معمولا حداقل mm 0/5 کافی است. تراش باید از کانتور آناتومیک دندان تبعیت کند.

2_ مارژین چمفر بلند (long chamfer) ایجاد می گردد. در این نوع مارژین زاویه حفره با سطح خارجی منفرجه بوده و با اکسپوز انتهای منشور های مینایی سبب بهبود اچینگ (etching) می شود. مارژین باید از کرست لثه ای تبعیت کند. بنابراین تمام منشور های مینایی تغییر رنگ یافته بدون تجاوز بیش از حد به سالکوس لثه ونیر می شوند.

3_ تا حد ممکن مارژین تراش در لیبال ناحیه تماس پروگزیمالی قرار داده می شود تا مینا در آن ناحیه حفظ شود. با این حال برای جدا کردن کست نهایی و دسترسی به مارژین های پروگزیمالی به منظور فینیشینگ (finishing) و پالشینگ (polishing) مقداری کلیرانس مورد نیاز کمک می کند. گاه مارژین های پروگزیمالی به سمت لینگوال گسترش می یابند تا رستوریشن های موجود را در بر گیرند. در این حالت ممکن است تراش قابل توجه دندان برای اجتناب از ایجاد اندرکات ضروری باشد.

4_ اگر راهی وجود داشته باشد لبه انسیزال تراشیده نمی شود و همین مسئله سبب ساپورت پرسلن می شود و ریسک پریدگی را کاهش می دهد. اگر نیاز باشد طول لبه انسیزال افزایش بیابد می بایست تا سمت لینکوال تراش ادامه پیدا کند.در این حالت باید مراقب بود که از ایجاد اندرکات اجتناب شود. مشاهده مسیر نشست و برخاست رستوریشن مهم است زیرا اندرکات مانع از نشستن ونیر می شود.