پلاکت ها اجزای مهم خون شما هستند. این سلول های کوچک بشقابی شکل، چسبناک، بی رنگ و کوچک، به لخته شدن خون کمک می کند خواه در مواقع ایجاد یک زخم کوچک یا حوادثی که تهدیدکننده جان انسان هستند. ولی در عوض مانع خونریزی بیش از حد و حتی مرگ می شود. اما گاهی اوقات افت شمار پلاکت خون ممکن است ناشی از بیماری های ویروسی، سرطان یا اختلالات ژنتیکی باشد. اگر تعداد پلاکتهای خون شما سوای هرگونه نیاز به مراقبت پزشکی و به طور طبیعی کم باشد، شما باید بیشتر، مواد غذایی ای مصرف کنید که به طور طبیعی تعداد پلاکت خون را تثبیت می کند. در این مقاله از بخش تغذیه و قلب و عروق دکتر سلام، نام ۱۵ غذای موثر در افزایش پلاکت خون شما ارائه شده است.

۱. افزایش پلاکت خون با پاپایا و برگ پاپایا

درصورتی که میزان پلاکت خون شما کم باشد، اکیدا توصیه می شود که پاپایا مصرف شود. به غیر از خوردن میوه پاپایا رسیده، می توانید معجونی از مخلوط برگ های پاپایا تهیه نموده و بنوشید که به لحاظ افزایش تعداد پلاکت خون مفید با خود میوه پاپایا برابری می کند. به گفته محققان در موسسه علمی و فن آوری آسیا در مالزی، عصاره برگ پاپایا در افزایش تعداد پلاکت در بیماران مبتلا به دانگ، تب استخوان شکن بسیار موثر بود.

هفته ای دو کیلو وزن کم کنید !

تا کنون بیش از 3000 نفر با این رژیم غذایی وزن خود را کاهش داده اند. این رژیم برای هر فرد با توجه به ویژگی ها و شرایط بدنی شخصی می شود و می تواند یک بار برای همیشه مسئله لاغری و کاهش وزن را برای شما حل کند. برای کسب اطلاعات بیشتر روی دکمه سبز رنگ زیر بزنید

پلاکت خون
چگونه از پاپایا برای افزایش تعداد پلاکت خون استفاده کنیم؟
برگ پاپایا را به همراه مقداری آب در یک کتری به جوش بیارید. و عصاره آن را دو بار در روز بخورید. شما می توانید عصاره برگ و خود میوه پاپایا را با هم و به جهت افزایش سریع تعداد پلاکت خون امتحان کنید.

۲. افزایش پلاکت خون با جوانه گندم

در مطالعه ای که در مجله بین المللی علوم دارویی و علوم زیستی، چاپ ۲۰۱۱ منتشر شد، ثابت شده است که مصرف جوانه گندم در افزایش تعداد پلاکت های خون موثر می باشد. محققان دریافتند که جوانه گندم به افزایش گلبول قرمز، هموگلوبین و تعداد گلبول های سفید خون نیزکمک می کند و دلیل این امر هم اینست که جوانه گندم غنی از کلروفیل است و به لحاظ ساختار مولکولی تقریبا شبیه هموگلوبین عمل می کند.

 چگونه از جوانه گندم برای افزایش تعداد پلاکت خون استفاده کنید؟

نوشیدن نیم فنجان آب جوانه گندم به همراه چند قطره آب لیمو به صورت روزانه به افزایش شمارش پلاکت کمک می کند.

۳. افزایش پلاکت خون با انار

دانه های قرمز و الماس گونه انار حاوی مواد مغذی و از خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و تقویت کننده سیستم ایمنی برخوردار است. تحقیقات علمی ثابت و تایید کرده است که مصرف انار به افزایش شمارش پلاکت ها کمک می کند و بدین طریق خطر ابتلا به بیماری را کاهش می دهد.

پلاکت خون

 نحوه مصرف انار جهت افزایش شمار پلاکت های خون به چه شکل است؟

آب میوه تازه تهیه و بنوشید و یا انار را به سالاد، کوکی ها و کاسه های صبحانه اضافه کنید.

۴. افزایش پلاکت خون با روغن ماهی

مرکز بهداشت منطقه ای تندر به منظور افزایش تعداد پلاکت های خون اکیدا به رژیم غذایی غنی به لحاظ پروتئین سفارش و توصیه می نماید. ماهی و گوشت لخم در افزایش شمار پلاکت ها موثر است اما شواهد علمی مستندی برای اثبات این گفته وجود ندارد. محققان دریافته اند که روغن ماهی از قابلیت افزایش تعداد و فعالیت پلاکت های خون و پیشگیری از ابتلا به بیماری های مختلف مرتبط با کاهش شمار پلاکت های برخوردار است.

نحوه استفاده از روغن ماهی برای افزایش تعداد پلاکت ها به چه شکل است؟

میزان مصرف پروتئین خالص خود را افزایش دهید. بیشتر ماهی، سینه مرغ، و … مصرف کنید. برای پیدا کردن بهترین مکمل روغن ماهی و دوز مصرفی آن با دکتر خود صحبت کنید.

 5. کدو تنبل

کدو تنبل سرشار از ویتامین A بوده و در افزایش شمار پلاکت ها، و نیز تنظیم پروتئین های تولید شده توسط سلول های بدن موثر است. تنظیم سلول های پروتئینی برای افزایش تعداد پلاکت ها در خون بسیار حائز اهمیت است.

پلاکت خون

چگونه کدو تنبل را برای افزایش تعداد پلاکت خون مصرف نماییم ؟

به اندازه نصف لیوان آب کدو تنبل را تهیه کنید و یک قاشق چای خوری عسل به اضافه کنید. به منظور حداکثر بهره وری از خواص آن، این نوشیدن را دو بار یا سه بار در روز بنوشید.شما همچنین می توانید کدو تنبل را به غذاهای پخته، کوکی ها، کباب، سوپ و پوره اضافه کنید.

۶. افزایش پلاکت خون با غذاهای سرشار از ویتامین C

گفته می شود که مصرف منظم غذاهای غنی از ویتامین C به بهبود روند تولید پلاکت در بدن کمک می کند. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است و مصرف این ویتامین به مقدار زیاد از آسیب ناشی از رادیکال های آزاد به پلاکت ها جلوگیری می کند.

کدام یک از غذاهای حاوی ویتامین C در افزایش تعداد پلاکت موثرند؟

توصیه کلینیک مایو در خصوص میزان مصرف ویتامین C به طور روزانه روزانه ۶۵ تا۹۰ میلی گرم است شما باید در رژیم غذایی خود مرکباتی مانند پرتقال، لیمو، کیوی، فلفل زنگی، اسفناج و کلم بروکلی را بگنجانید.

۷. افزایش پلاکت خون با برگ سبز

برگ های سبز مانند اسفناج، کلم و برگ های شنبلیله دارای ویتامین K هستند لذا مصرف آنها در زمان افت تعداد پلاکت خونتان توصیه می شود. طی مدت ابتلا به زخم، بدن پروتئین ها را فعال می کند تا شکل گیری لخته های خون را تحریک و خونریزی را متوقف کند. فعالیت این پروتئین ها به ویتامین K بستگی دارد که بدون آن لخته شدن خون نیز امکان پذیر نیست. به همین دلیل است که وقتی پلاکت خون پایین است، توصیه می شود که بیشتر سبزیجات برگدار سبز، به ویژه کلم بروکلی مصرف کنید چون حاوی مقادیر بالایی از ویتامین K هستند. مصرف یک فنجان کلم خرد شده حاوی ۵۴۷ میکروگرم ویتامین (کا) است.

پلاکت خون

دستورالعمل مصرفی برگ های سبز به منظور افزایش شمار پلاکت خون کدام است؟

برگ های سبز سبزیجات را به سالاد و کوکی ها اضافه کنید. شما همچنین می توانید آنها را بلانچ کرده یا آب پز کنید.

۸. افزایش پلاک خون با انگور هندی

انگور هندی که به آملا معروف است، در افزایش تولید پلاکت های خون و افزایش سیستم ایمنی موثر است. در واقع، مطالعه بر روی تب دانگی که باعث کاهش میزان پلاکت خون هم می شود، بیماران را به لحاظ نمودن آب میوه انگورهندی در در رژیم غذایی سفارش می نماید.

چگونه انگورهندی را جهت افزایش هرچه بیشتر پلاکت های خونی مصرف نماییم؟

هر روز صبح با شکم خالی و بصورت ناشتا سه تا چهار انگور هندی را میل کنید. شما همچنین می توانید آب میوه آملا را با عسل مخلوط کنید نوشیدن این معجون ۲ تا ۳ بار در روز به افزایش روند تولید پلاکت خون کمک می کند. اگر شما به دنبال خوراکی خوشمزه هستید، می توانید از ترشی و مربای خانگی ساخته شده از انگورهندی یا آملای تازه استفاده کنید.

۹. چغندرقند و هویج

چغندر قند معمولا برای بیماران آنمی با کم خونی ناشی از فقر آهن توصیه می شود. طبق مطالعات انجام شده، خوردن یک کاسه هویج و چغندرقند به صورت دو بار در هفته به افزایش تعداد پلاکت خون کمک می کند.

پلاکت خون

نحوه مصرف درست چغندرقند و هویج برای افزایش هرچه بیشتر تعداد پلاکت ها کدام است؟

شما می توانید آب آنها را گرفته و بنوشید، به سالاد اضافه کنید، یا حتی با آنها یک سوپ تهیه کنید.

۱۰. افزایش پلاکت خون با روغن نارگیل

روغن نارگیل به لحاظ دارا بودن چربی های سالم و سایر مواد مغذی غنی است. و دقیقا به همین دلیل است که بسیار سالم و موثر است. دانشمندان با دادن روغن نارگیل به میمونهای رسوس، متوجه تاثیر روغن نارگیل در افزایش تعداد پلاکت های موجود در خون این نوع از میمون ها بودند.

نحوه صحیح مصرف روغن نارگیل برای افزایش تعداد پلاکت های خونی کدام است؟

از روغن نارگیل مخصوص مصرف خوراکی استفاده کنید. آن را به سالاد و کوکی ها اضافه نموده و از آن در آشپزی استفاده کنید.

۱۱. شیر تازه

شیر منبع خوبی از کلسیم، ویتامین D، فولات و ویتامین K است. کمبود ویتامین K مانع از لخته شدن خون و به خونریزی شدید منجر می شود.
از این رو، به منظور تقویت سیستم ایمنی و افزایش و بهبود سطح پلاکت خون، شیر را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.

پلاکت خون

روش درست مصرف شیر تازه جهت افزایش تعداد پلاکت های خون کدام است؟

هرروز صبح یا قبل رفتن به رختخواب یک لیوان شیر میل کنید. شما همچنین می توانید شیر را به کوکی، کاسه صبحانه یا دسر اضافه کنید.

۱۲. افزایش پلاکت خون با کشمش

کشمش به خاطر دارا بودن آهن، در رشد RBC و افزایش سطح پلاکت تاثیر و نقش مهمی دارد. دو بیماری ترومبوسیتوپنی یا افت سطح پلاکت خون و آنمی یا کم خونی ناشی از کمبود آهن است. بنابراین، به منظور افزایش میزان آهن بدنتان، لازمه که حتما کشمش را در رژیم غذایی خود مصرف نمایید.

طرز صحیح مصرف کشمش در رژیم غذایی به منظور افزایش تعداد پلاکت خون کدام است؟

کشمش را یک شب خیس کنید و فردا صبح، آنها را به کوکی،کاسه صبحانه و یا یک لیوان شیر اضافه کنید. شما همچنین می توانید از آنها برای تهیه دسر استفاده کنید. یا فقط ۴ الی ۵ عدد کشمش را به عنوان میان وعده بین وعده های غذایی اصلی در دهانتان بگذارید‌.

13. غذاهای سرشار از-فولاد

فولاد به طور طبیعی در بسیاری از غذاها مثل لوبیای قرمز، پرتقال، بادام زمینی و لوبیا چشم بلبلی یافت می شود.

پلاکت خون -6

طریقه درست مصرف کردن غذاهای سرشار از فولاد به منظور افزایش هرچه بیشتر پلاکت های خونی کدام است؟

۲۰ تا ۲۵عدد بادام زمینی را به عنوان یک میان وعده خورده یا لوبیا قرمز و لوبیا چشم بلبلی را در سوپ بریزید.

14. غذاهای سرشار از -ویتامین B12

کمبود ویتامین B12 نه تنها خطر ایجاد حفره های دهانی را با خود به همراه دارد بلکه به تضعیف سیستم ایمنی بدن و کاهش سطح پلاکت خون نیز منجر می شود. ثابت شده که گنجاندن مواد غذایی غنی-از ویتامین B12  باعث افزایش شمار پلاکت های خونی خواهد شد.

چگونه غذاهای سرشار از ویتامین B12  را جهت بهبود هرچه بیشتر میزان پلاکت خون مصرف نماییم؟

تخم مرغ را بصورت آب پز، نیمرو، جوشیده مصرف کنید. شیر، همانطور که قبلا هم گفته شد، برای افزایش تعداد پلاکت ها مفید است، و شما می توانید آن را بهمراه غلات در کنارصبحانه خود مصرف کنید. یا روزانه یک لیوان شیر در وقت صبح یا قبل از رفتن به رختخواب بنوشید. پنیر را به تخم مرغ، گردو، سالاد و غیره اضافه کنید.

 ۱۵. کلم فندقی یا کلم بروکسل

بیشتر ما طعم این کلم را نمی پسندیم اما از آنجایی که آنها به لحاظ ویتامین K غنی هستند، لذا از قابلیت و خاصیت افزایش شمار پلاکت خون برخوردارند. کمبود ویتامین K می تواند به خونریزی مداوم منجر شود، و به همین دلیل، باید به طور مرتب به منظور جلوگیری از خونریزی، از این نوع کلم یعنی کلم برکلی یا فندقی در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

پلاکت خون

طرز مصرف صحیح کلم بروکلی یا فندقی در رژیم غذایی خود به منظور افزایش تعداد پلاکت ها به چه شکل است؟

بهترین شیوه مصرف این کلم ها به صورت کبابی و همراه با چاشنی است. اما شما همچنین می توانید آنها را بلانچ کرده و در سالاد بهمراه سبزیجات دیگر و یک سس خوب مصرف نمایید. حالا که می دانید چطور به طور طبیعی تعداد پلاکت خون را افزایش می دهید، پس منتظر چی هستید؟ از همین امروز این ۱۵نوع ماده غذایی را در رژیم غذایی خود لحاظ کنید.به یاد داشته باشید، شما باید سالم غذا بخورید، داروهای خود را سر وقت مصرف کنید و برای انجام چک آپ منظم به نزد دکتر بروید. برای اطلاع از چند واقعیت از بخش پرسش و پاسخ زیر استفاده کنید.

سوالات متداول پرسیده شده

میزان پلاکت موجود در خون ما چقدر است؟

به ازای هر میکرو لیتر از خون ما حاوی چیزی حدود ۱۵۰۰۰۰ تا ۴۵۰۰۰۰ پلاکت است.

عمر این پلاکت ها چقدر است؟

آنها حدود ۵ تا۱۰ روز فعال بوده و جای آنها با پلاکت های جدید پر می شود.

چه چیزی موجب کاهش سطح پلاکت خون می شود؟

سطح پلاکت خون به دلایل مختلف کاهش پیدا می کند از جمله عدم توانایی مغز استخوان در تولید پلاکت به اندازه کافی و جذب و حفظ بخش اعظم پلاکت ها از طریق طحال، استفاده بیش از حد بدن از آنها و یا تخریب پلاکت های درمانگر عفونت حاد ناشی از بیماری.