maxresdefault

 قبل از حاملگی بهتر است به اضافه وزن خود بیشتر توجه کنیم چون افزایش وزن مانعی برای باردارشدن تلقی می شود و می تواند شما را در فرزند آوری دچار مشکل کند

عضو هیات علمی پژوهشگاه فناوری نوین علوم زیستی ابن سینا، چاقی و اضافه وزن را از جمله عوامل تهدیدکننده باروری عنوان کرد و گفت: نباید تنها به تناسب وزن توجه شود بلکه باید دانست که تمام رفتارهای غذایی در حفظ سلامت باروری تاثیرگذار هستند.

دکتر لادن گیاهی با اشاره به اینکه الگوی تغذیه حتی پیش از تشکیل نطفه می تواند بر توان باروری اثر بگذارد، افزود: مراقبت های تغذیه ای در زوجین باید پیش از بارداری آغاز شود زیرا بر کیفیت نطفه اثرگذار است.

وی اظهار کرد: نظام بهداشت و سلامت و رسانه ها به بررسی عوامل تغذیه ای ایجادکننده یا تشدید کننده بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی عروقی و متابولیسمی پرداخته اند اما به نقش تغذیه در سلامت باروری چندان توجه نشده بنابراین لازم است به این موضوع مهم نیز اهتمام ویژه ای شود.

به گزارش پژوهشگاه ابن سینا،متخصص تغذیه و رژیم درمانی به راهکارهای تغذیه ای تقویت توان باروری زن و مرد اشاره کرد و گفت: مصرف یک یا دو ماده یا ویتامین خاص به تنهایی موثر نیست، بلکه باید با اصلاح کلی الگوی تغذیه و سبد غذایی، توان باروری را در زوجین افزایش داد.

وی با تاکید بر تناسب کمیت و کیفیت سبد غذایی، افزود: برای تقویت توان باروری باید اسیدهای چرب مناسب را که در روغن هایی همچون روغن زیتون و دانه های روغنی گیاهی یافت می شوند، به سبد غذایی اضافه کرد و به هیچ عنوان از روغن های گیاهی جامد استفاده نکرد.

گیاهی با بیان اینکه مصرف مغزدانه ها نیز همچون مصرف حبوبات از مصرف گوشت های قرمز مفیدتر است، گفت: نکته مهم دیگر مصرف حداقلی قند و شکر است زیرا رژیم های غذایی با میزان بالای قند و شکر باعث نوسان بسیار زیاد قندخون می شود و برای باروری مضر است.

وی با تاکید بر لزوم ارتقای آگاهی عمومی در مورد سلامت باروری و عوامل تهدیدکننده آن گفت: اثر عوامل تغذیه ای بر توان باروری کوتاه مدت نیست، یعنی الگوی تغذیه ای یا خوردن یک یا دو ماده غذایی خاص در کوتاه مدت نمی تواند بر باروری تاثیر بگذارد بلکه الگوی تغذیه تنها در درازمدت اثر خود را بر باروری نشان می دهد.
از ایرنا

 

ارسال شده در 22 اردیبهشت 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع زنان و زایمان , مراقبت های دوران بارداری

پیشنهاد سردبیر

  • قبل از اینکه به کولونوسکوپی بروید بخوانید
  • نسل جدید ماساژور پا سری 2015
  • در حین آرایش ورزش کنید تا زیبا شوید
  • مواد غذایی برای رسیدن به تناسب اندام
  • توصیه های پزشکی پس از جراحی آب مروارید
  • خوردن این غذا برای همه ضروری است
  • آشنایی با اصول افسردگی
  • رواج بی رویه طلاق عاطفی
  • اصول استفاده از محافظ دهانی ورزشی
  • مواد غذایی مفید برای پر شدن صورت
  • حمایت جویی از کودک
  • علاقه به گفتن دروغ در روابط عاشقانه
  • افسردگی آتیپیک و نشانه های نباتی آن
  • شربت مخصوص لاغری را بنوشید تا لاغر شوید
  • پیشگیری از شیوع افسردگی
  • محبوبترین ها

  • مقایسه افسردگی و بیماری قلبی
  • افسردگی بلای جان افراد چاق
  • شیوه هایی برای فراموش کردن خاطرات تلخ گشته
  • والدین غفلت گر
  • چرا زمانی که اضطراب داریم زیاد می خوریم؟
  • آموزش صبوری
  • با این تست تحمل و ظرفیت اعصابتان را محک بزنید
  • بذله گوی و رفع استرس
  • ملزومات عاشقی
  • از دید تکاملی اضطراب چطور می تواند برای انسان مفید باشد؟
  • مهمترین روش ها برای تاثیرگذار بودن
  • اگر می خواهید آرامش درونی تان را بدست بیاورید
  • انواع و اقسام خشم و نحوه برخورد با آن
  • تاثیرات روحی و روانی آکواریوم داشتن
  • اختلال روحی روانی به نام سوگ
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است