pregancy

در شروع این فصل مقداری از آبستنی را برای شما توضیح می دهم و سپس بحث زایمان و بعد از آن بچه داری و طریقه مراقبت از کودک و غذهایی را که بچه ها در سنین مختلف به آن احتیاج دارند را برایتان شرح می دهم. البته توضیحات کاملا خلاصه شده است ولی مفهوم آن به جهت سادگی قابل درک برای همه خانمها خواهد بود.

آبستنی
آبستنی یک دوره یا ترم نه ماهه است. در این مدت نین در یک کیسه مایع محاصره شده و از طریق بند ناف که از یک جهت به جنین و از طرف دیگر به جفت بسته شده است تغذیه می شود. در مدت 4 ماه اول، مادران بعلت کمبود بعضی از مواد لازم غذایی دچار حالت تهوع یا ویار می شوند که در بعضی اصلا وجود ندارد و در بعضی از مادران شدت داشته و برای آنها ناراحت کننده است. در این خصوص باید جهت رفع آن کمبودهای غذایی و ویتامینی، بخصوص ویتامین B6 را بوسیله خوردن بعضی از غذاها جبران نمایند ولی بعد از 4 ماهگی معمولا این ویار رفع خواهد شد. حرکت جنین در 5/4 ماهگی مادران کاملا واضح است و مادران این حرکتها را حس می کنند و ضربان قلب او در این ماه به گوش پزشک و خود پدر و مادر می رسد. پستانهای مادر در دوره حاملگی تغییر شکل می دهند نوک آنها بزرگتر می شود و ناحیه پر رنگ دور سینه تیره تر می گردد. در ماههای آخر بر حجم پستانها افزوده شده و آماده تولید شیر می گردند. شکم نیز بزرگتر می شود تا جای راحتی برای رشد بچه بوجود آید. همچنین پوست اطراف شکم و رانها در اثر این بزرگی، ترکهایی خواهد خورد که در بخش زیبایی پوست کاملا جهت رفع و بوجود نیامدن آنها توضیح داده شده است.
در موقع آبستنی مادر ممکن است دچار مسمومیت آبستنی گردد که علائم آن یکی فشار خون بالا و دیگری ورم ناحیه پاها و یکی هم ازدیاد وزن ناگهانی است که اگر شخص از همان ماه اول تحت نظر پزشک باشد امکان مسمومیت کاهش خواهد یافت.
زن حامله در دوران حاملگی باید کاملا از نظر عصبی آرام باشد. عصبانیت، تشویش و اضطراب در این دوران به سلامت زن و کودک او لطمه های غیر قابل جبرانی خواهد زد.
مادر باید از غذاهای خوب و کافی بهره مند باشد. استراحت کافی داشته باشد و تفریح و ورزش را نیز فراموش نکنید. در بخش تغذیه غذاهایی را که فرد حامله باید از آنها استفاده کند مفصلا توضیح داده شده است. فقط در اینجا متذکر می شوم که خوردن شیر و غذاهای گوشتی از واجبات است.
کارهای سخت خانه و محل کار را در این مدت باید به کمک اطرافیان انجام داد واز بالا بردن دستها به مقدار زیاد اجتناب کرد. برداشتن و حمل وزنه های سنگین در این دوران باعث خطراتی برای جنین و خود او خواهد بود.
و باید خانم های باردار کاملا رعایت این موارد را بکنند. خوابیدن زن باردار به روی شکم و در ماههای آخر حتی به روی پشت او را ناراحت می کند و باید سعی شود به پهلوها که آرامش بیشتری را هم در بر دارد خوابید.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد

ارسال شده در 26 خرداد 1395 توسط دکتر سلام با موضوع زنان و زایمان , سلامت مادر و نوزاد

پیشنهاد سردبیر

  • ایدز ۱۰ علامت شایع دارد آنها را بشناسیم
  • لوسیون جعفری سفید کننده پوست
  • برخی علائم جالب برای بارداری
  • استرس مربوط به اشتغال و بیماریهایش
  • خوشمزه کردن رژیم غذایی بیماران دیابتی با استفاده از ادویه ها
  • تمبر هندی و یک دنیا فایده
  • ملاحظات در خصوص انجام تمرین در ارتفاع
  • به این دلایل ، رژیم غذایی شما با شکست مواجه می شود
  • قبول و پذیرش مسئولیت های زیاد
  • تازه ترین تجهیزات برای کنترل مشکلات در خواب
  • درمان های خانگی و سریع برای بهبود آنفلوآنزا
  • خواص مصرف ماهی سالمون و میگو
  • شیر مادر معجونی سحرآمیز!
  • تبدیل شدن به یک زوج خوشبخت با این کارها
  • نیاز روزانه بدن به ویتامین B5
  • محبوبترین ها

  • خوردن از مواد غذایی بعد از ورزش مفید است
  • حفظ کردن ویتامینهای موجود در سیب زمینی به چه نحوی باید باشد؟
  • چرا بدون علت وزنمان زیاد می شود؟
  • نوشیدن چای پس از غذا
  • انواع مختلف چاقی
  • آموزش تهیه ساندویچ ایتالیایی سالم و مقوی برای کودک
  • نخود فرنکی به لاغر شدن کمک می کند
  • این جوانه ها رشد قدی کودک شما را افزایش می دهند
  • رژیم غذایی که ممنوعیت غذایی ندارد
  • رژیم غذایی برای ناپدید کردن سلولیت
  • از عوارض رژیم های کم چرب چه میدانید
  • اگر از مشکلات ریوی رنج می برید بخوانید
  • بهترین گزینه تغذیه ای برای لاغر شدن مشخص شد
  • چطوری فیبر زیادتری استفاده کنیم؟
  • چای سبز و برتری های آن نسبت به چای خشک
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است