رژیم قبل از بارداری تغذیه مناسب تغذیه قبل از بارداری بارداری اقدامات قبل از بارداری
همانطور که در بخش اول این مطلب گفته شد، تغذیه و اقدامات لازم میتواند به بارداری کمک کند؛ مخصوصا اینکه توصیه های داده شده را در چرخه های قاعدگی به درستی و دقیق رعایت کنید. در ادامه‌ی این مطلب به شما خواهیم گفت که خوردن برخی غذاهای خاص در دوره‌های مختلفی از چرخه قاعدگی چگونه باعث افزایش قدرت باروری شما خواهد شد. با ما همراه باشید.

تخمک‌گذاری

وقتی به زمان تخمک‌گذاری نزدیک می‌شوید، بدن به مقدار زیادی انواع ویتامین B و سایر مواد مغذی نیاز دارد تا بتواند فرآیند انتشار تخم را تحت پوشش قرار داده و لانه‌گزینی را بهبود ببخشد. «روی» در تقسیم سلولی و تولید پروژسترون تأثیر به‌سزایی داشته و ویتامین C در مقادیر زیاد، بعد از آنکه تخم منتشر شد در فولیکول یافت شده و نقش مهمی در تولید پروژسترون ایفا می‌کند.
اسیدهای چرب ضروری (EFAs) هم در این دوران نقش مهمی دارند. بهترین منبع آن امگا۳ موجود در ماهی و مکمل‌های روغن ماهی است. این اسیدهای چرب ضروری بیشتر به این خاطر اهمیت دارند که می‌توانند جریان خون را در رحم افزایش داده و باز شدن فولیکول را برای انتشار تخم تحت پوشش قرار دهند، اما این همه‌ی کار نیست. آنها همچنین می‌توانند رگ‌های خونی کوچک را هم در بخش‌های داخلی انسان باز کنند که نشان می‌دهد شما آمادگی انجام فعالیت را دارید. روغن ماهی باعث رقیق شدن خون‌تان شده و جریان خون را در بخش‌های مختلف بدن افزایش می‌دهد. علاوه بر این روغن ماهی به افزایش میزان تستسترون در بدن هم کمک می‌کند – بله، زن‌ها هم این هورمون را دارند – بنابراین شما خیلی سریع‌تر برانگیخته خواهید شد.
این غذاها را بخورید:
سبزیجات برگ‌دار، غلات کامل، تخم‌مرغ، حبوبات، ‌گوشت، ماهی (یا مکمل‌های حاوی روغن ماهی) و آب – هرچه بیشتر بهتر – بخورید. آب نقش مهمی در نقل و انتقال هورمونی و رشد فولیکول‌ها ایفا می‌کند. از طرفی در رقیق کردن مخاط رحمی هم نقش به‌سزایی دارد و این کار باعث می‌شود اسپرم مرد راحت‌تر از این مسیر عبور کرده و به هدفش برسد.
از خوردن این غذاها پرهیز کنید:
غذاهای اسیدی مانند کافئین، گوشت و غذاهای فرآوری‌شده، چرا که این غذاها باعث می‌شود مخاط رحمی شما نسبت به اسپرم حالت ناسازگاری پیدا کند. گفته می‌شود که ‌هویج‌ اغلب باعث افزایش آب‌های بچه‌ساز بدن می‌شود چرا که حالت قلیایی دارد. اما تحقیقات نشان داده است هر نوع غذای قلیایی این خاصیت را دارد، خصوصا سبزیجات سبزرنگ، جوانه‌ها و علف‌های گندمی.
بهتر است ظرف غذایتان حاوی این موارد باشد:
سالمون و برنج قهوه‌ای همراه با کمی اسفناج که در سیر و روغن زیتون خوابانده شده است – و یک ظرف توت‌فرنگی و شکلات تلخ برای دسر. همانطور که می‌دانید شکلات بسیار برانگیزاننده است.
دوره ترشحی یا لوتئال
حالا زمان آن است تا بیشترین مقدار از مواد مغذی‌ای مصرف کنید که باعث تحریک رشد سلولی می‌شود. بتاکاروتن، که اغلب در سبزیجات برگ‌دار و نیز غذاهای زرد و نارنجی (مانند هویج، طالبی و سیب‌زمینی شیرین) یافت می‌شود باعث متعادل ماندن هورمون‌ها شده و از سقط جنین زودهنگام پیشگیری می‌کند. در واقع دوره ترشحی یا لوتئال که به تولید پروژسترون برای حفظ بارداری کمک می‌کند، سرشار از مواد مغذی قدرتمند است.
یکی از غذاهایی که در این دوره اهمیت فراوانی دارد، آناناس است. آناناس علاوه بر بتاکاروتن، حاوی ماده‌ای بنام بروملین است که می‌تواند به طور ملایم به خاطر ترکیباتی ضدالتهابی که دارد، عمل لانه‌گزینی را تحت پوشش قرار دهد. سوای این‌ها، آناناس غذای سالمی است و عوارض منفی هم ندارد.
این غذاها را بخورید:
سعی کنید غذاهای گرم مانند سوپ و خورشت بخورید. دوره ترشح در کل با بالا بردن دمای بدن به منظور حفظ بارداری مرتبط است.
از خوردن این غذاها پرهیز کنید:
غذاهای سرد یا خام، خصوصا بستنی و یا ماست منجمد. دوره‌ ترشحی، دوره افزایش رشد است.
بهتر است ظرف غذایتان حاوی این موارد باشد:
یک ظرف از فلفل قرمز که از بیف کم‌چرب درست شده همراه با یک تکه نان سفید. برای دسر هم بهتر است آب آناناس بخورید.

نکته:

بتاکاروتن، که اغلب در سبزیجات برگ‌دار و نیز غذاهای زرد و نارنجی (مانند هویج، طالبی و سیب‌زمینی شیرین) یافت می‌شود باعث متعادل ماندن هورمون‌ها شده و از سقط جنین زودهنگام پیشگیری می‌کند.

5 1000
ارسال شده در 2 شهریور 1395 توسط با موضوع اقدامات پیش از بارداری , زنان و زایمان | 501 بازدید

پیشنهاد سردبیر

  • ورزش کردن و این چکاپ های مختلف
  • اهمیت جا باز کردن برای روغن زیتون در آشپزخانه
  • کسانیکه پوستهای آکنه دار دارند این نکات آرایشی را بخوانند
  • بیماران مصروع همچنان با کمبود «پریمیدون» مواجه‌اند
  • 5 ماسک گیاهی برای زیبایی شما
  • خاصیت های اعجاب آور انگور
  • رفتارمان با سرطانی ها باید چگونه باشد؟
  • رابطه بین مصرف غذا و انجام ورزش ها
  • محبوبترین ها

  • ۱۰ نکته از علتهای شایع صدمات بدنسازی
  • به نظر شما خواب بر تناسب اندام چه تاثیری دارد؟
  • با دمبل تمرکز حرکت جلو بازو را چگونه انجام دهیم
  • تقویت روحیه با ورزش و فعالیت فیزیکی
  • ورزش های مفید برای بالای سی سال
  • پیشگیری از آترواسکلروز و بهبود جریان خون با فعالیت ورزشی
  • نحوه تغذیه در ورزشهای غیر هوازی
  • برای رفع کمردرد چه ورزشی توصیه میشود
  • رپورتاژ

  • مرکز دندانپزشکی لوتوس
  • چرا محصولات ارگانیک استفاده کنیم؟
  • کمک به بهبود هضم و افزایش ایمنی
  • دندانپزشک زیبایی- ایمپلنتولوژیست – لمینیت
  • لبخندی کودکانه با دندان هایی سالم
  • الو دکتر

    تلگرام دکتر سلام
    دکتر هومن عشقی
    نخ دندان ارکید

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما