درباره تمرین‌های ورزشی در دوران بارداری تمرین‌های ورزشی در دوران بارداری تمرین کِگِل در بارداری ترمیم محل اپیزیوتومی بعد از زایمان انواع تمرین‌های ورزشی در دوران بارداری

ورزش های موثر برای کمک به زایمان طبیعی در زنان باردار را می شناسید این تمرینات ورزشی به زنان باردار کمک می کنند تا زایمان آسان تری را تجربه کنند از جمله این تمرینات می توانیم به تمرین کگل اشاره کنیم این تمرین به تقویت عصلات لگن و مثانه کمک زیادی میکند.

 تمرین کِگِل یکی از مهم‌ترین تمرین‌های ورزشی در دوران بارداری به شمار می‌رود و انجام آن برای همه خانم‌های باردار تأکید می‌شود. این حرکت ورزشی از بواسیر و هموروئید جلوگیری کرده و به خانم‌ها کمک می‌کند تا در هنگام زایمان فشار کمتری را بر روی عضلات کف لگن خود احساس کنند.

بر همین اساس ما از خانم زهره شفیعی، کارشناس مامایی و مربی کلاس‌های تمرینات بارداری خواستیم تا چگونگی انجام این تمرین و ویژگی‌های آن را برای‌مان توضیح دهد.
شفیعی درباره تمرین کِگِل می‌گوید: تمرین عضلات کف لگن یا تمرین کِگِل به کاهش بواسیر کمک می‌کند. اولین‌بار فردی به نام کِگِل این ورزش را ابداع کرده و به همین دلیل این تمرین نام کِگِل را به خود گرفته است. این تمرین برای عضلات کف لگن بسیار مفید است. کِگِل ورزشی بسیار مناسب برای خانم‌ها در همه سنین است و به دلیل فوایدی که برای خانم‌ها دارد، در بارداری تأکید ویژه‌ای بر انجام آن می‌شود.

روش تمرین کِگِل
برای انجام درست این تمرین، ابتدا خانم‌ها باید عضلاتی را که روی آنها کار می‌کنند بشناسند. بنابر‌این برای اینکه خانم‌ها یاد بگیرند این تمرین را چگونه انجام دهند، روزی یک بار می‌توانند این تمرین را در دستشویی و هنگام عمل دفع و ادرار انجام دهند. به خانم‌های باردار توصیه می‌شود در هنگام ادرار کردن کاملا عضلات کف لگن‌شان را جمع کنند به‌طوری که خروج ادرار متوقف شود و سپس آرام آرام عضلات را شل کنند تا ادرار خارج شود.
مادر‌ها باید به این نکته توجه کنند که کدام یک از عضلات‌شان جمع شده تا خروج ادرار متوقف شود. درواقع کِگِل درست و اساسی به همین روش انجام می‌شود. بعد از مدتی که آنها توانستند این حرکت را به درستی یاد بگیرند،می‌توانند این حرکت را در خانه به صورت ایستاده یا خوابیده انجام دهند. به این صورت که آنها باید یک دم عمیق بگیرند و همزمان با بازدم، همان عضلاتی را که در دستشویی جمع کرده بودند، جمع کنند. آنها باید در 5 شماره عضلات‌شان را جمع و سپس به آرامی در 5 شماره هم عضلات‌شان را شل کنند. اگر خانمی نمی‌تواند در همان 5 ثانیه‌ای که عضلاتش را جمع کرده، آنها را شل کند، اجازه دارد عضلاتش را در دو ثانیه جمع و شل بکند و رفته رفته تعداد ثانیه‌ها را افزایش دهد.

فایده تمرین کِگِل

تمرین کِگِل علاوه بر جلوگیری از هموروئید، فواید دیگری نیز دارد که عبارتند از: پیشگیری از افتادگی رحم و مثانه، کاهش تکرر ادرار و دفع ناگهانی آن، از پیشگیری از کاهش لذت جنسی و تأثیر زیاد در ترمیم سریع محل اپیزیوتومی بعد از زایمان.
معمولا خانم‌هایی که این تمرین را انجام نداده‌اند و وقت زایمان‌شان نزدیک است، با حالت درد و فشار‌های شدید بر کف لگن مواجه می‌شوند. ممکن است در حاملگی‌های بعدی به دلیل همین فشار‌های عضلات کف لگن، حتی مادر با وجود سن پایین بارداری احساس کند هر آن ممکن است جنینش خارج شود. این به دلیل ضعف عضلات کف لگن و انجام ندادن این تمرینات است.

کِگِل از تمریناتی است که در دوران بارداری بسیار بر آن تأکید شده و هنگامی که خانم‌ها این حرکت را یاد گرفتند، باید آن را روزی 3 بار و هر بار 10 تا 30 مرتبه انجام دهند. اگر خانم‌ها به صورت منظم این تمرین را انجام دهند، در اواخر بارداری هیچ‌گاه احساس فشار و درد در کف لگن خود نخواهند داشت.

پیشگیری از هموروئید
شفیعی برای جلوگیری از هموروئید و بواسیر، به مادران باردار توصیه می‌کند: خانم‌ها نباید برای اجابت مزاج عجله کنند و باید از زور زدن و نشستن طولانی مدت در توالت خودداری کنند. همچنین آنها باید مراقب اضافه وزن خود در بارداری باشند، مقدار فیبر غذایی را در رژیم خود افزایش دهند، روزانه 6 تا 8 لیوان آب بنوشند و به‌طور منظم ورزش کنند و حرکات ورزشی را که برای پیشگیری از هموروئید یا بواسیر گفته شده است انجام دهند.

 

نی نی سایت

ارسال شده در 8 شهریور 1395 توسط دکتر سلام با موضوع زنان و زایمان , مراقبت های دوران بارداری

پیشنهاد سردبیر

  • 5 نکته طلایی درباره مژه ها که هر بانویی باید بداند
  • آموزش تصویری کیک آلمانی تک نفره
  • موج اول آنفلوآنزا، بیخ گوش ایرانی ها
  • مهارت های افسردگی در زمینه شناختی
  • می خواهید وزن کم کنید, با افراد سرسخت معاشرت کنید
  • با کنترل وزن آرام شوید
  • گیاهان سمی و عوارض ناشی از آن ها
  • تناسب اندام به شیوه دلخواه
  • محبوبترین ها

  • مشخصه های کفش ورزشی تخت
  • درمان انواع مشکلات روده ای با ورزش
  • تغییرات مغزی مشاهده شده درکودکان و نوجوانان پس از یک فصل فوتبال
  • چطوری در زمان ورزش ضربان قلب را هم کنترل کنیم
  • تمریناتی برای داشتن بالاتنه ای خوش ترکیب
  • با دکتر جیم استوپانی ورزش شکم را یاد بگیرید (2)
  • وودبال و معرفی آن
  • از گلوتامین چه می دانید
  • رپورتاژ

  • بهترین و کم هزینه ترین گزینه لیپوماتیک
  • هایفو HIFU – لیفت صورت بدون جراحى
  • چشمانی زیبا و گیرا با پپتیدها!
  • بیماری های پستان (اعمال جراحی-کنترل و بررسی توده ها و سرطان پستان)
  • کلینیک سیب سرخ -گونه‌گذاری،فرم‌دهی چانه، برجسته‌سازی لب
  • الو دکتر

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است