464840616_xs
چرا برخی بانوان دچار  احساس خستگی در این دوران می شوند خستگی های شدید خبر از چه مشکلاتی درون این افراد میدهد خستگی بارداری ناشی از تغییرات هورمونی و بی‌خوابی و گرفتگی عضلانی در بانوان پدید می آید احساس بی حالی نیز ممکن است در صورت کمبود برخی ویتامین ها در بدن ایجاد شود پیاده روی و مصرف مواد مغذی می تواند به این افراد در رفع این عارضه ها کمک کند .

بسیاری از خانم‌ها در سه ماهه اول، زمانی که بدن آن‌ها دارد کم‌کم به باردار بودن عادت می‌کند، بیش‌ترین میزان خستگی را تجربه می‌کنند.

در بارداری  با خستگی های شدید مواجه می شوید. آیا می دانید چگونه می توان با این خستگی ها مقابله کرد؟ بسیاری از خانم‌ها، خستگی را به عنوان یکی از سخت‌ترین عوارض حاملگی عنوان می‌کنند. به‌هرحال، بلند شدن و انجام کارها، در صورتی که فقط دوست دارید بخوابید، کار سختی است. خستگی در زمان بارداری، به دلیل بسیاری از عوامل امری متداول است. به یاد داشته باشید که بدن شما 24 ساعت در روز و هفت روز در هفته  دارد کار می‌کند تا یک زندگی جدید را در داخل خود به وجود بیاورد. این کار آن‌قدر زیاد است که باعث ‌شود هر فردی خسته و بدخلق شود!علاوه بر این، بسیاری از خانم‌ها در زمان بارداری مشکل خوابیدن در شب نیز دارند. این هم می‌تواند سهمی در خستگی مربوط به بارداری داشته باشد. تغییرات هورمونی از قبیل افزایش سطح پروژسترون هم می‌تواند خستگی بارداری را افزایش دهد.

خستگی چه زمانی شروع می‌شود؟
بسیاری از خانم‌ها در سه ماهه اول، زمانی که بدن آن‌ها دارد کم‌کم به باردار بودن عادت می‌کند، بیش‌ترین میزان خستگی را تجربه می‌کنند. بسیاری از خانم‌ها، در سه ماهه دوم بارداری، یک افزایش سطح انرژی را تجربه می‌کنند، ولی متوجه می‌شوند که میزان انرژی آن‌ها مجدداً در زمان سه‌ماهه سوم، که کودک دارد خود را برای تولد آماده می‌کند، کاهش پیدا می‌کند. در سه ماهه سوم، بدن شما دارد وزن بیشتری را نیز تحمل می‌کند. این نیز می‌تواند ناراحتی شما را افزایش داده و به بی‌خوابی و گرفتگی عضلانی منجر شود که استراحت آسان را برای شما مشکل می‌کند.

مقابله با خستگی در زمان بارداری
چندین گام وجود دارد که می‌توانید برای مقابله با خستگی زمان بارداری، آن‌ها را به‌کارگیرید. در ادامه، یک سری از مؤثرترین استراتژی‌های مقابله با این خستگی آورده شده است:

زود بخوابید
دلیلی ندارد که چون همیشه تا ساعت 11 بیدار می‌ماندید، الان هم این کار را انجام دهید. در حین بارداری، بدن شما به بیش‌ترین میزان استراحت نیاز دارد، پس زود خوابیدن هیچ اشکالی ندارد. در واقع باید از این که با این کار از خود و نوزادتان مراقبت می‌کنید، به خود ببالید.

هر روز چندین وعده کوچک غذایی بخورید
این باعث می‌شود که ذخیره انرژی شما بالا باقی بماند و از اینکه به خاطر کمبود مواد مغذی احساس بی‌حالی کنید جلوگیری می‌کند.

چرت زدن
در دوران بارداری و مخصوصاً در سه ماهه سوم، باید تلاش کنید که در صورت امکان هر روز کمی چرت بزنید. لازم نیست که این چرت زدن‌ها خیلی طولانی باشد، بلکه حتی 15 دقیقه خوابیدن هم می‌تواند خلق‌وخوی شما را بهتر کرده و انرژی مورد نیاز برای به پایان رساندن روز را در شما ایجاد کند.

هر روز ورزش کنید
این کار زمانی که شما خسته هستید ممکن است بی‌نهایت مشکل به نظر برسد. با این حال، صرف‌نظر از اینکه چقدر خسته هستید، باید تلاش کنید که هر روز حداقل برای یک پیاده‌روی بیرون بروید تاکمی هوای تازه بخورید. ورزش کردن میزان تولید اندورفین را در بدن شما افزایش می‌دهد و می‌تواند باعث تقویت گردش خون در بدن شما شود. این باعث افزایش سطح انرژی در شما شده و به شما کمک می‌کند که در طول روز سرحال‌تر باشید.

برای کارهای خانه کمک بگیرید
از دیگران بخواهید که در انجام کارهای خانه به شما کمک کنند و در مواقع لازم به آن‌ها دستور بدهید. هر چقدر کمتر کار کنید، احساس آرامش بیشتری خواهید داشت. هیچ اشکالی ندارد که هرازچندگاهی به خود استراحت بدهید. چون در هر صورت، برای کودک شما، یک مادر سرحال از یک خانه تمیز مهم‌تر است. با وجود اینکه نمی‌توانید کاملاً خستگی را از خود دور کنید، با رعایت این گام‌های ساده، خواهید توانست در طول روز کمی بیشتر انرژی داشته باشید.

منبع:ویکی 5040

ارسال شده در 9 مهر 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع زنان و زایمان , مراقبت های دوران بارداری

پیشنهاد سردبیر

  • صبحانه ، کاهنده استرس در طول روز
  • گاندول کدو
  • مبتلا شدن به ویروس هپاتیت در سن کم
  • اینطوری دسر بخورید تا چاق نشوید
  • نکاتی طلایی برای داشتن ازدواج سالم و موفق
  • مراقب این عفونت دهانی در اطفال باشید
  • استدلال اخلاقی چگونه باید باشد؟
  • کمبود تغذیه‌ای در کودکان ورزشکار چه نشانه هایی دارد
  • صرعی به نام صرع خنده
  • چگونگی مبتلا شدن به کین باخ
  • توصیه های پزشکی پس از جراحی آب مروارید
  • نادرست ترین رفتارها پس از ورزش
  • همه چیز درباره کم خونی و فقر آهن
  • انواع بیماری های پوستی در کودکان
  • آب پنیر و تاثیر آن در لاغری
  • محبوبترین ها

  • تغذیه مناسب از زبان ایان سامرهالدر
  • لاغرشدن با سویا را تجربه کرده اید
  • معرفی و بررسی یک غذای سالم و کامل
  • تاثیرات صبحانه کامل بر فعالیت مغز
  • نیازهای تغذیه ای در دوران کودکی
  • این مواد غذایی هیچ ضرری برای بدن شما ندارند
  • یک دنیا فایده برای خام خواری
  • درماه رمضان کدام ویتامینها لازم است
  • پرخوری روانی و این روش های درمانی
  • آیا افسردگی به دلیل استفاده ازغذاهای ناسالم است؟
  • نکات تغذیه ای مهم برای یک نوجوان
  • افطار با آب سرد آری یا خیر؟
  • خطر سرطان مثانه را جدی بگیرید
  • التهاب ریه به دلیل ویتامین E موجود در کانولا
  • این مواد غذایی سلامت قلب شما را تضمین می کند
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است