picsart_1477218095152

دوران پس از بارداری از جمله حساس ترین دوران زندگی هر مادری است. خطرات زیادی او را در این دوران از جمله افسردگی پس از زایمان و … تهدید می کند؛ به همین سبب لازم است تا با آگاهی کامل با این دوران مواجه شد. به همین منظور مطلب زیر را برای شما گرد آوری کرده ایم. با دکتر سلام همراه باشید.

حالا که در جریان کارهای روزمره در ارتباط با مراقبت از نوزاد زیبای تازه به دنیا آمده‌تان قرار گرفته‌اید، بازگشتن به کارهایی که قبلا انجام می‌دادید ممکن است موجب تعجب و حیرت‌تان شود. در حالی که انجام دوباره آن کارها موحب ذوق و شوق زیادی در شما شده است، باید سعی کنید به بدن‌تان فرصت بازیابی یا ریکاوری بعد از بارداری و زایمان را بدهید. به خاطر داشته باشید که باید پیش از آنکه دوباره به فعالیت‌های سابقتان بازگردید، بسته به نوزاد و زایمان و نیز میزان فعالیت‌تان در گذشته، صبر داشته باشید. برای آنکه بدانید بدن‌تان پس از زایمان برای چه چیزهایی آمادگی دارد، به نکات زیر توجه کنید.
۱.ورزش
اگر سزارین انجام داده‌اید، بهتر است حداقل چهار تا شش هفته پیش از شروع ورزش صبر کرده و از انجام هر کاری که باعث وارد آوردن فشار به عضلات شکمی‌تان می‌شود حداقل تا چند ماه پرهیز کنید. اگر زایمان‌تان واژنی و بدون هیچ مشکلی بوده است، باید بتوانید به محض آنکه کمی انرژی‌تان را به دست آوردید، پیاده‌روی را مجددا آغاز کنید. از آنجایی که بدن‌تان در این شرایط میزان بالایی ریلاکسین دارد – هورمونی که بدن شما در دوران بارداری برای نرم کردن بافت‌های غضروفی و آماده‌سازی خود برای زایمان می‌سازد – باید حداقل دو تا چهار هفته بعد از زایمان و پیش از انجام هر نوع ورزش سخت و شدید صبر کنید.
۲.رابطه جنسی
وقتی بحث رابطه جنسی بعد از زایمان مطرح می‌شود، نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که قابلیت‌های خود را در نظر بگیرید. در شرایطی که بسیاری از زنان چند هفته بعد از زایمان آمادگی کافی برای رابطه جنسی دارند، سایر زن‌ها به زمان بیشتری برای این کار نیاز خواهند داشت. به لحاظ جسمی، حداقل باید چهار تا شش هفته بگذرد تا بدن بازیابی شده و التیام یابد – خصوصا اگر سزارین انجام داده باشید. حواستان باشد که اگر به بچه شیر می‌دهید، تغییرات هورمونی باعث کاهش میزان نرمی واژن خواهد شد.
۳.بلند کردن اجسام سنگین
سعی کنید هرچه سنگین‌تر از بچه یا جعبه پوشک آن است در چند هفته اول بعد از زایمان بلند نکنید – اگر سزارین انجام داده‌اید بهتر است حدود یک ماه برای انجام چنین کارهایی صبر کنید. اگر نیاز بود چیزی را بلند کنید، به جای کمر روی زانوهایتان خم شوید. اگر می‌خواهید بچه را از زمین بلند کنید، اول بنشینید و بگذارید خودش به آغوشتان بیاید.
۴.حمام کردن
هیچ‌چیز به اندازه یک حمام آب گرم باعث تسکین روح و جسمتان نخواهد شد، اما سعی کنید هیچ چیزی به آب حمام‌تان اضافه نکنید، چرا که ممکن است باعث تحریک یا ایجاد حساسیت در زخم‌ها یا بریدگی‌های ناحیه واژن شود. ترجیحا از روغن‌های ضروری و یا شامپو بدن هم استفاده نکنید و حتما از این مسئله مطمئن شوید که وان حمام پاکِ پاک است تا مبادا سبب انتقال عفونت به شما شود.
۵.رانندگی
اگر سزارین انجام داده‌اید، بهتر است حداقل سه تا چهار هفته پیش از آنکه پشت فرمان بنشینید به خودتان استراحت بدهید. ترمزهای ناگهانی و یا سایر حرکاتی از این دست بر التیام زخم‌های بدن تأثیر می‌گذارد. همچنین هر نوع داروی مسکنی که مصرف می‌کنید باعث می‌شود سطح تمرکزتان کمتر از حد طبیعی شود. سوای این مسئله، تمام مادرانی که به تازگی زایمان کرده‌اند بیشتر تمرکزشان در این دوران روی بچه است. اگر باید رانندگی کنید و زایمان واژنی انجام داده‌اید، بهتر است یک هفته بعد از زایمان کارهای خرد و ریز و مختصر انجام دهید.
۶.رژیم غذایی
بعد از زایمان، به طور طبیعی مقداری از وزن بدن و مایعات بدن‌تان کم خواهد شد. از آنجایی که شیر دادن به بچه یکی از بهترین راه‌ها برای سوزاندن کالری است، باید بدانید که پرستاری و مراقبت از او هم باعث می‌شود وزن‌تان کم شود. از رژیم‌های سخت به عنوان راهکاری برای کاهش وزنی معادل وزن نوزادتان خودداری کنید – چون این کار باعث کند شدن فرآیند التیام شده و بر منبع شیر بدن‌تان تأثیر می‌گذارد. بهترین روش برای بازگشت به اندام متعادل، داشتن یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم است.
۷.کارهای خانه 
اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که وقتی حجم رخت‌ها زیاد شده و یا زمین احتیاج به جارو دارد، به هر طریقی که شده باید کمی از کارهای خانه را انجام دهند توصیه می‌شود که زیاد به خودتان فشار وارد نکنید. به منظور پیشگیری از آسیب، بهتر است کارها را به چیزهای خرده‌ریز تقسیم کنید: مثلا رخت‌های کمی را بردارید و در لباسشویی بریزید و به هیچ وجه سبد پر از لباس را بلند نکنید.

ارسال شده در 10 آبان 1395 توسط دکتر سلام با موضوع سلامت مادر و نوزاد

پیشنهاد سردبیر

  • چگونه درروزهای بارانی از پوست مراقبت کنیم؟
  • تصاویری از دستگاه فارا دیک
  • علت بند نیامدن آبریزش از بینی
  • ایرانیان ؛رتبه اول در تجویز و مصرف خودسرانه دارو
  • از حس همدردی چه می دانید
  • بروز سوء تغذیه با وجود اعتیاد
  • خورد و خوراک اطفال تا سه سالگی
  • پیامدهای مضر خوردن ناخن
  • راهکار هایی برای تقویت ارگاسم مردان
  • زمینه سازی برای فرایند ترک سیگار
  • عوارض ناشی از دریافت بیش از حد منیزیم
  • اضطراب خودکشی چیست؟
  • این مواد غذایی را وارد لیست تابستانی خود کنید!
  • خواب و بیدار بودن این حواس
  • جایگزین برای ایمپلنت دندان
  • محبوبترین ها

  • رابطه ارتودنسی دندان با پوسیدگی
  • معجونی ساده برای براق شدن دندان
  • بهداشت دهان و دندان: آیا شما قربانی آبسه دندان هستید؟
  • در جلوگیری از خرابی دندان از روغن نارگیل استفاده کنید
  • مصائبی مانند لق شدن دندان مصنوعی
  • فلوراید و این نکات مهم
  • تضمین سلامت دهان و دندان، با رعایت این توصیه ها
  • عارضه زیاد استفاده از پستانک برای فک و دندانها
  • تفاوت بین روش های شفاف کردن دندان و جرم گیری آن
  • درمان موثر و سریع برای دندان درد در خانه
  • مراقبت از دهان و دندان در برابر پوسیدگی
  • لبخند زیبا را اینگونه به دست آورید
  • زنی با دندان های ترسناک
  • دندان های شیری بچه ها چرا پوسیده میشود؟
  • از مته‌های دندانپزشکی چه می دانید
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است