تهوع، استفراغ، سردرد، سرگیجه، گرفتگی عضلات شکم و اسهال
 حالت تهوع در زنان باردار امری رایج و شایع است برای پیشگیری از این امر می توانید از برخی توصیه های طب سنتی کمک بگیرید می خواهیم در این بخش به بررسی عوامل تشدید کننده حالت تهوع در زنان باردار اشاره کنیم برخی موادغذایی می توانند مانع ایجاد تهوع شوند کره بادام زمینی ، پوره سرد سیب، گلابی، موز و سیب‌زمینی پخته از این دست خوردنی ها به شمار می روند .

 

تقریبا نیمی از زنان باردار با تهوع صبحگاهى مواجه می‌شوند. این مسئله بیشتر به‌ خاطر افزایش سطح استروژن در بدن مادر و کاهش قند خون اتفاق می‌افتد و باعث حساسیت مادر نسبت به بوهای مختلف می‌شود. با رعایت کردن این موارد می‌توانید علائم این وضعیت را تا حدودی کاهش دهید: خوب بخوابید باید خواب خوب و با کیفیتی داشته باشید. در صورت لزوم از ماسک یا عینک خواب استفاده کنید تا هیچ نوری مانع خوابیدن شما نشود. اگر از بالش‌های مخصوص بارداری نیز استفاده کنید، به راحتی کمر و شکم شما در موقع خواب کمک زیادی می‌کند. گاهی اوقات حتی سعی کنید در طول روز چرت بزنید. وقتی از خواب بیدار می‌شوید، لازم نیست سریع از رختخواب بیرون بیایید؛ آرام‌تر رفتار کنید و کمی در همان حالت بمانید. درست بخورید سعی کنید غذاهای چرب و تند و پرادویه نخورید.

مصرف کافئین هم باعث بدتر شدن این وضعیت می‌شود. بعد از خوردن غذا هم سعی کنید بیش از حد حرکت نکنید. برای مادران باردار خیلی مهم است که همیشه مقداری غذا در معده‌شان وجود داشته باشد، چون این کار باعث کم‌تر شدن حالت تهوع و خفیف‌ شدن همه علائم بارداری می‌شود. اگر معده شما خالی باشد، غذایی وجود ندارد که با اسیدها ترکیب شود و به همین خاطر حالت تهوع در میان زنان باردار بیشتر می‌شود. گاهی اوقات لازم است قبل از این‌که از رختخواب بیرون بیایید، مقداری کره بادام زمینی یا کمی میان‌وعده‌های پروتئینی دیگر بخورید. خوردن پوره سرد سیب، گلابی، موز یا هر نوع مرکبات دیگر به‌ عنوان صبحانه، احساس خوبی به شما می‌دهد. خوردن سیب‌زمینی پخته، به‌ خاطر پتاسیم و مواد مغذی خیلی زیادی که دارد، باعث جلوگیری از تهوع صبحگاهی می‌شود. برای شام هم سعی کنید غذایی بخورید که پروتئین زیادی داشته باشد، چون میزان گلوکز خون شما را تنظیم می‌کند. کمتر با وسایل الکترونیک کار کنید نگاه کردن زیاد به صفحه ال‌سی‌دی کامپیوتر، تبلت و گوشی‌های هوشمند می‌تواند باعث تشدید تهوع صبحگاهی شود. برای همین سعی کنید زیاد و به مدت طولانی از کامپیوتر یا گوشی تلفن همراه استفاده نکنید. اگر شرایط ایجاب می‌کند که با کامپیوتر کار کنید، سعی کنید از فونت‌های درشت‌تر و برجسته‌تر استفاده کنید و پس‌زمینه صفحه را با رنگ قهوه‌ای روشن یا صورتی ملایم تنظیم کنید.

این کار، فشار چشم را کاهش می‌دهد. سعی کنید تحرک داشته باشید حرکت کردن و انجام فعالیت‌های فیزیکی برای بعضی از مادران واقعا سخت و رنج‌آور است، با این‌حال تحرک مناسب در طول روز می‌تواند علائم تهوع صبحگاهی را کم‌تر کند. آب کافی بنوشید تامین آب مورد نیاز بدن،‌ تاثیر زیادی بر سلامتی مادران باردار می‌گذارد. بعضی از مادران نمی‌توانند آب مورد نیاز بدن‌شان را در طول روز تأمین کنند زیرا احساس می‌کنند شکم و معده‌شان اجازه نوشیدن آب به آن‌ها نمی‌دهد. همین مساله باعث کمبود آب بدن می‌شود و در نتیجه علائم این بیماری تشدید می‌شود. اگر نوشیدن آب برای شما سخت است، سعی کنید سرکه سیب یا عسل به آب اضافه کنید. مکیدن تکه‌های یخ یا نوشیدن آب‌میوه نیز یکی از روش‌های مناسب در طول دوران بارداری برای تامین آب مورد نیاز بدن است. به‌طور کلی، هر چقدر آب یا آب‌میوه سردتر باشد، مصرف آن برای زنان باردار راحت‌تر می‌شود. زنجبیل بخورید زنجیبل از خوراکی‌هایی است که می‌تواند ناراحتی معده را تسکین دهد و مطالعات اخیر نشان می‌دهند که توانایی این را دارد که علائم تهوع صبحگاهی را نیز کاهش دهد. استفاده از دم‌نوش زنجبیل یا اضافه کردن آن به آب یا چای، تاثیر فوق‌العاده‌ مثبتی بر از بین بردن تهوع بارداری دارد. حتی می‌توانید از کیک‌ها و میان‌وعده‌هایی استفاده کنید که مقداری زنجبیل داشته باشند.

سلامتیسم

ارسال شده در 10 دی 1395 توسط دکتر سلام با موضوع مراقبت های دوران بارداری

پیشنهاد سردبیر

  • آیا ریمل برای سلامتی مضر است؟
  • عدم بارورسازی موقت مردان با قرص ضد بارداری
  • ویژگی های یک خانه آرام
  • تناسب اندام و لاغری با این مواد غذایی
  • چگونه از واژه ها برای جلب اعتماد استفاده کنیم
  • تازه ترین تجهیزات برای کنترل مشکلات در خواب
  • با مصرف چربی های مضر به سرطان پستان دچار می شوید
  • مراقبت مداوم از بیمارانی که گلوکوم شدید دارند
  • محبوبترین ها

  • مراقبت و پیشگیری در برابر پیر چشمی
  • ابتلا به عفونت چشم با لنزهای تماسی
  • چگونه می توان به وجود بیماری گلوکوم پی برد؟
  • عینک آفتابی مفید و استاندارد
  • آب مروارید و این نکات مهم
  • مراقبت مداوم از چشم پروتز
  • شیوه پیگیری درمان و ادامه مراقبت فشار چشم
  • درمان افتادگی پلک چشم با روش های علمی
  • رپورتاژ

  • سالن زیبایی و عروس مریم رئوف
  • اصلاح طرح لبخند و دندانپزشکی زیبایی
  • فیزیوتراپی- راه حلی برای بهبود حرکت
  • ایمپلنت؛ تنها جایگزین دندان از دست رفته
  • لیزر بهترین روش در مشکلات دندان های مصنوعی و خانم‌های باردار
  • الو دکتر

    نخ دندان ارکید
    لاغر شو
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است