دکتر ترنگ آقا بیگی/ ساختمان پزشکان
دکتر ترنگ آقا بیگی
دندانپزشک
دکتر فلاح/ساختمان پزشکان
کلینیک دندانپزشکی دکتر فلاح
دندانپزشک
کلینیک مدیسا/ ساختمان پزشکان
کلینیک مدیسا
پیکرتراشی
دکتر منوچهر شهسواری
دکتر منوچهر شهسواری
فوق‌تخصص فلوشیپ لیزر
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو
کلینیک آلما/ ساختمان پزشکان
کلینیک دندان پزشکی آلما
کلینیک تخصصی دندان پزشکی
کلینیک امرو
کلینیک اُمرو
فوق‌تخصص کاشت مو و ابرو
کلینیک ساج
کلینیک ساج
متخصص زنان و زایمان
دکتر محمد سعیدی
دکتر محمد سعیدی
متخصص بیماریهای پوست ،مو ،زیبایی و لیزر درمانی
کلینیک امرو
کلینیک اُمرو
فوق‌تخصص جراحی پلاستیک و بینی
دکتر شاهین کریمیان
دکتر شاهین کریمیان
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
دکتر ابوالفضل صالح‌راد
دکتر ابوالفضل صالح‌راد
متخصص گوش،حلق و بینی
کلینیک دندان پزشکی دکتر مرضیه مظفری/ ساختمان پزشکان
دکتر مرضیه مظفری
دندان پزشک ( ونیر کامپوزیت، لمینیت سرامیکی، روکش های تمام سرامیکی و ...)
دکتر محسن حسن‌زاده
دکتر محسن حسن‌زاده
فوق‌تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
کلینیک دندان پزشکی دکتر مرضیه مظفری/ ساختمان پزشکان
دکتر مرضیه مظفری
دندان پزشک ( ونیر کامپوزیت، لمینیت سرامیکی، روکش های تمام سرامیکی و ...)
دکتر ابوالفضل صالح‌راد
دکتر ابوالفضل صالح‌راد
متخصص گوش،حلق و بینی
کلینیک ساج
کلینیک ساج
متخصص زنان و زایمان
کلینیک امرو
کلینیک اُمرو
فوق‌تخصص کاشت مو و ابرو
کلینیک آلما/ ساختمان پزشکان
کلینیک دندان پزشکی آلما
کلینیک تخصصی دندان پزشکی
دکتر وحید عارفی ( ساختمان پزشکان)
دکتر وحید عارفی
جراح و متخصص بیماری‌های لثه(پریودانتیکس)
کلینیک امرو
کلینیک اُمرو
فوق‌تخصص جراحی پلاستیک و بینی
کلینیک مدیسا/ ساختمان پزشکان
کلینیک مدیسا
پیکرتراشی
دکتر منوچهر شهسواری
دکتر منوچهر شهسواری
فوق‌تخصص فلوشیپ لیزر
دکتر محمد سعیدی
دکتر محمد سعیدی
متخصص بیماریهای پوست ،مو ،زیبایی و لیزر درمانی
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
دکتر ترنگ آقا بیگی/ ساختمان پزشکان
دکتر ترنگ آقا بیگی
دندانپزشک
دکتر محسن حسن‌زاده
دکتر محسن حسن‌زاده
فوق‌تخصص جراحی پلاستیک
دندانپزشکی زیبایی دکتر نظری
دندانپزشکی دکتر داوود سید نظری
جراح- دندانپزشک ترمیمی،زیبایی، ایمپلنتولوژیست
گلدن رویال
گلدن رویال
پوست، لیزر و زیبایی
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
دکتر شاهین کریمیان
دکتر شاهین کریمیان
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو
دکتر فلاح/ساختمان پزشکان
کلینیک دندانپزشکی دکتر فلاح
دندانپزشک

نحوه دریافت کلسیم توسط زنان باردار

بانوان باردار نسبت به دریافت کلسیم باید دقت بیشتری کنند. آن ها در این دوران برای رشد بهتر جنین خود نیاز به استفاده از منابع خوراکی کلسیم پیدا میکنند. در این بخش به میزان کلسیم مورد نیاز برای قبل و بعد از دوران بارداری اشاره خواهیم کرد. در ادامه همچنین با میزان کلسیم موجود در انواع مواد غذایی مفید برای زنان باردار آشنا خواهید شد.

وقتی که باردار هستید، جنینِ درحال رشد به کلسیم نیاز دارد تا بتواند استخوان‌ها و دندان‌های سالم و محکمی بسازد. علاوه بر این، کلسیم به رشد و تکامل قلب، عصب‌ها و عضله‌های جنین هم کمک می‌کند و نقش موثری هم در تنظیم ریتم طبیعی قلب و قابلیت‌های لخته‌سازی خون بر عهده دارد. یکی از ویژگی‌های کلسیم، این است که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری فشار خون بالا و پره‌اکلامپسی را کاهش بدهد. با این‌حال، اگر زنان در دوران بارداری، کلسیم کافی دریافت نکنند، بدن جنین مجبور می‌شود که کلسیم مورد نیازش را از استخوان‌های مادر بگیرد و همین روند می‌تواند به سلامتی مادر در مراحل بعدی صدمه بزند.

میزان کلسیم مورد نیاز در دوران بارداری زنان ۱۹ تا ۵۰ ساله: روزانه یک هزار میلی‌گرم (قبل از بارداری، درحین بارداری و پس از بارداری).

زنان ۱۸ ساله و کم‌سن‌تر: روزانه ۱۳۰۰ میلی‌گرم (قبل از بارداری، درحین بارداری و پس از بارداری).

بعضی از زنان در کشورهای مختلف، این املاح مهم را به‌اندازه کافی دریافت نمی‌کنند. با این‌حال، زنان باید روزانه ۳ فنجان از محصولات لبنی یا انواع مواد غذایی غنی از کلسیم را مصرف کنند. حتی پس از تولد نوزاد و به پایان رسیدن دوران شیردهی،‌ توجه به کلسیم دریافتی واقعا برای زنان ضروری است. درواقع، آنان به دو دلیل مهم، به کلسیم نیاز دارند: تقویت استخوان‌ها و پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان در ادامه زندگی.

نحوه دریافت کلسیم توسط زنان باردار

آیا مصرف مکمل ضرورت دارد؟ اگر از ویتامین‌های پیش از بارداری استفاده می‌کنید، احتمالا میزان کلسیم دریافتی شما به ۱۵۰ میلی‌گرم در روز می‌رسد. با این‌حال، زنانی که کلسیم کافی را از رژیم غذایی دریافت نمی‌کنند، می‌توانند مصرف مکمل‌های جداگانه را هم در برنامه خودشان قرار بدهند. البته توجه داشته باشید که بدن در هر نوبت فقط می‌تواند ۵۰۰ میلی‌گرم کلسیم را جذب کند. بنابراین، مکمل‌های کلسیم را در دوزهای کمتر و در وعده‌های متعدد روزانه مصرف کنید.

نکته دیگری که در این بخش از رژیم بارداری اهمیت دارد، دریافت ویتامین D به‌مقدار کافی است. درواقع،‌ بدن برای جذب صحیح و کامل کلسیم به ویتامین D نیاز دارد. به‌طور کلی، مکمل‌های کلسیم دارای انواع مختلفی هستند، اما رایج‌ترین آن‌ها کلسیم کربنات و کلسیم سیترات نام دارند. ویژگی کلسیم کربنات، این است که بیشترین کلسیم را به بدن می‌رساند، اما برای حل شدن به اسید معده بیشتری نیاز دارد. بنابراین، بهترین کار این است که کلسیم کربنات را همراه با وعده غذایی مصرف کنید. با این‌حال، کلسیم سیترات به‌راحتی در بدن جذب می‌شود و چون به اسید معده نیازمند نیست، می‌توان آن را بین وعده‌های غذایی مصرف کرد. پزشکان می‌گویند که کلسیم سیترات به‌طور خاص برای افرادی مناسب است که از داروهای سوزش سر معده استفاده می‌کنند، چون این داروها ذاتا اسید معده را کاهش می‌دهند. مکمل‌های کلسیمِ حاوی پودر استخوان، دولومیت، پوسته صدف یا مرجان اصلا انتخاب‌های مناسبی نیستند، چون می‌توانند حاوی مقدار کمی سرب باشند و درنهایت به جنین درحال رشد آسیب برسانند. نکته آخر به زیاده‌روی در مصرف مکمل‌های کلسیم مرتبط است. درواقع، زنان باردار باید مطمئن شوند که کل کلسیم دریافتی آنان در طول روز از منابع مختلف مانند غذاها، مکمل‌ها و آب، از ۲۵۰۰ میلی‌گرم (یا ۳۰۰۰ هزار میلی‌گرم برای زنان زیر ۱۸ سال) بیشتر نمی‌شود. دریافت کلسیم اضافی می‌تواند مشکلاتی مانند یبوست ایجاد کند، خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش بدهد و حتی جذب آهن و روی از منابع غذایی را ضعیف کند. نکاتی برای مادران درست است که کلسیم برای رشد جنین لازم است و شیر مادر را هم غنی می‌کند، اما فواید مهمی هم برای سلامتی مادران دارد که دو مورد از مهم‌ترین آن‌ها به ترتیب زیر هستند:

نحوه دریافت کلسیم توسط زنان باردار

– کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS): یکی از تحقیقات معتبر National Institute of Mental Health نشان می‌دهد که اگر زنان روزانه ۱۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم دریافت کنند، علائم سندرم پیش از قاعدگی را بیش از ۵۰ درصد کاهش می‌دهند.

– کاهش چربی بدن: محققان دانشگاه تنسی در تحقیقات اخیرشان متوجه شده‌اند که رژیم غذایی سرشار از محصولات لبنی کم‌چرب می‌تواند سلول‌های چربی را به تولید چربی کمتر وادار کند.

– تقویت استخوان‌ها: در صورت تامین کردن کلسیم مورد نیاز بدن در دوران بارداری، استخوان‌های مادران هم از دو طریق تقویت می‌شود: جذب کلسیم بیشتر به‌صورت مستمر و ترشح هورمون استروژن که تقویت‌کننده استخوان‌ها است. منابع غذایی کلسیم شیر و محصولات لبنی دیگر در صدر این فهرست قرار می‌گیرند، اما مواد غذایی دیگری مانند ماهی‌های کنسروشده و انواع محصولات غنی‌شده با کلسیم مانند آب‌میوه طبیعی،‌ غلات صبحانه، نان و… نیز در همین گروه هستند. کلسیم موجود در مهم‌ترین منابع غذایی این املاح به ترتیب زیر است:

– یک فنجان ماست ساده و کم‌چرب: ۴۱۵ میلی‌گرم.

– حدود ۴۵ گرم پنیر موزارلا کم‌چرب: ۳۳۳ میلی‌گرم.

– ۸۵ گرم ماهی ساردین (کنسروشده در روغن همراه با استخوان): ۳۲۵ میلی‌گرم.

– ۲۲۶ گرم ماست میوه‌ای کم‌چرب: ۳۱۳ تا ۳۸۴ میلی‌گرم.

– ۲۲۶ گرم شیر بدون چربی: ۲۹۹ میلی‌گرم.

– ۲۲۶ گرم شیر سویا غنی‌شده با کلسیم: ۲۹۹ میلی‌گرم.

– ۲۲۶ گرم شیر کامل: ۲۷۷ میلی‌گرم.

– ۱۷۰ گرم آب پرتقال طبیعی غنی‌شده با کلسیم: ۲۶۱ میلی‌گرم. –

نصف فنجان پنیر توفو کلسیم‌دار: ۲۵۳ میلی‌گرم.

– ۸۵ گرم ماهی سالمون کنسروشده با استخوان: ۱۸۱ میلی‌گرم.

– یک فنجان پنیر کوتاژ (یک درصد چربی): ۱۳۸ میلی‌گرم.

– نصف فنجان شلغم بخارپز یا آب‌پز: ۹۹ میلی‌گرم.

– نصف فنجان بستنی وانیلی: ۸۴ میلی‌گرم.

احتمالا شما هم آب را به‌عنوان منبع کلسیم نمی‌شناسید، اما آب لوله‌کشی و آب‌های بسته‌بندی‌شده معمولا حاوی مقادیر مختلفی از کلسیم هستند و آب‌های معدنی هم بیشترین کلسیم را دارند. البته این مساله به استانداردها و شرایط خاص هر منطقه جغرافیایی و مسائل منطقه‌ای دیگر وابسته است.

سلامتیسم

ارسال شده در 13 آبان 1396 توسط با موضوع مراقبت های دوران بارداری
دندانپزشکی دکترسلام

درباره ی دکتر سلام

مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام) است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما پذیرش آگهی